Arvaatko, mikä on suomalaisten mielestä tyylikkäin automerkki?

Audi on suomalaisten mielissä tyylikkäin automerkki, Mersu puolestaan selvällä erolla arvostetuin.

Asia käy ilmi Kamuxin teettämästä, yli tuhat vastaajaa keränneestä Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimuksesta, jossa suomalaisia pyydettiin yhdistämään tiettyjä automerkkejä valikoituihin adjektiiveihin.

Audia pitää tyylikkäimpänä menopelinä joka viides vastaaja, mikä on kolme prosenttiyksikköä suurempi osuus kuin vuotta aiemmin. Arvostuksessa se sijoittuu toiseksi (14 %), mutta jää selvästi jälkeen Mercedes-Benzistä (35 %).

Daciaa pidetään edullisimpana, Mersua kalleimpana

Perheautoiksi soveltuvat suomalaisten mielestä parhaiten Volvo ja Toyota, eikä ihme: Volvo koetaan kaikista automerkeistä ylivoimaisesti turvallisimmaksi ja Toyota luotettavimmaksi.

Merkkien järjestyksen muuttumattomuus näissä vertailuissa kertoo paitsi merkkien ansiokkaasta kehitystyöstä turvallisuuden saralla myös siitä, kuinka hitaasti mielikuvat muuttuvat.

Mielikuvia edullisuudesta dominoi puolestaan Dacia, jota pidettiin ystävällisimpänä lompakolle jo viime vuoden tutkimuksessa.

Vuoden aikana mielikuva on jopa vahvistunut, sillä Dacian ja edullisuuden parittaneiden vastaajien prosenttiosuus on kasvanut vuodessa 32:sta 34:ään.

Sitä vastoin kalleimmiksi miellettyjen merkkien kärki on muodossa Mercedes-Benz, BMW ja Porsche.

Mikä automerkki sinulle tulee mieleen seuraavista adjektiiveista?

Luotettava

  1. Toyota 22%
  2. Volvo 14%
  3. Mercedes-Benz 11%

Turvallinen

  1. Volvo 34%
  2. Mercedes-Benz 13%
  3. Toyota, Audi 9%

Tyylikäs

  1. Audi 20%
  2. BMW 13%
  3. Mercedes-Benz 12%

Kallis

  1. Mercedes-Benz 20%
  2. BMW 18%
  3. Porsche 14%

Edullinen

  1. Dacia 34%
  2. Kia 13%
  3. Fiat 12%

Perheauto

  1. Volvo 16%
  2. Toyota 14%
  3. Volkswagen 13%

Nopea

  1. Porsche 33%
  2. BMW 16%
  3. Jaguar 14%

Vähäpäästöinen

  1. Tesla 39%
  2. Toyota 10%
  3. Audi, Ford, Mercedes-Benz 4%

Arvostettu

  1. Mercedes-Benz 35%
  2. Audi 14%
  3. BMW 9%

Moderni

  1. Tesla 25%
  2. Audi 13%
  3. BMW 9%

Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!