American Car Show -tapahtumassa tarjolla myös Mercedes-legendoja


26.3.2018  22.40


Helsingin Messukeskuksessa pääsiäisenä järjestettävä perinteinen American Car Show -näyttely on vuosien saatossa laajentunut pienen piirin harrastetapahtumasta autoharrastajien ja koko perheen pääsiäistapahtumaksi.

Klassisten jenkkiautojen ohella tämän vuoden näyttelyssä on esillä poikkeuksellisen kattava kokoelma automaailman legendojen joukkoon luettavia Mercedes-Benz SL-malleja.

Messukeskuksessa on nähtävillä SL-avoautoja peräti viiden eri vuosikymmenen ja kuuden eri mallisukupolven ajalta.

Kilpa-autosta sarjatuotantoon

SL-mallin historiaa ja mainetta ryhdyttiin rakentamaan kilparadoilla. Vuonna 1951 Mercedes-Benz päätti suunnitella ja rakentaa kilpa-auton, jonka tuli olla tehokas ja kevyt.

Syntyi Mercedes-Benz 300 Super Light, jonka kori oli valmistettu alumiinista ja magnesiumista, ja jonka runkokehikko painoi ainoastaan 50 kiloa.

Suorituskykyä haettiin keveyden ohella tehokkaalla moottorilla, siksi 300 Super Lightin nokalle asennettiin 3,0-litran suora kuutonen, jonka huipputeho oli 125 kW (170 hv).

Mercedes-Benz 300 Super Light esiteltiin vuonna 1952. Ensimmäisessä kilpa-ajossa Italian Mille Migliassa Mercedes saavutti uutuudellaan toisen ja neljännen sijan.

Seuraavassa kilpailussa Prix de Berne´ssä Mercedes otti jo kolmoisvoiton ja heti perään Le Mansin 24 tunnin ajossa kaksoisvoiton.

300 Super Lightin dominointi kilparadoilla jatkui Nürburgringin Sport Car GP:ssä, jossa Mercedes saavutti peräti nelosvoiton.

Euroopan ohella Mercedes menestyi myös Amerikan autokilpailuissa. Muun muassa Meksikossa ajettu Carrera Panamericana -kilpailu päättyi komeaan kaksoisvoittoon.

Yli 60 vuoden mallihistoria

Mercedes-Benz 300 Super Light oli kilpa-auto ja ainoa SL-malli, joka ei koskaan päätynyt sarjatuotantoon asti.

Sitä vastoin auton menestys kilparadoilla käynnisti vastaavanlaiselle katuautolle hurjan kysynnän. Mercedes-Benzillä ymmärrettiin nopeasti, että 300 Super Light -katuversio näyttävine ylösaukeavine lokinsiipiovineen olisi automarkkinoilla kova hitti.

Tehtaalla idea otettiin nopeasti käsittelyyn. Tuotantoauto päätettiin valmistaa ja Super Light -mallinimi lyhentää katuautossa muotoon SL.

Uusi Mercedes-Benz 300 SL Coupé esiteltiin jo helmikuussa New Yorkin -autonäyttelyssä vuonna 1954.

Ensimmäisen katuliikenteeseen soveltuneen SL:n nokalla oli edelleen kilpa-autosta tuttu suora kuutonen, jonka suurin teho oli polttoaineen suihkutuksen myötä kasvanut 158 kW (215 hv).

Auton huippunopeus oli hurja 247,5 km/h.

Maailman ensimmäinen nykymittapuun mukainen superauto ja aikakautensa nopein sarjatuotantoauto oli nähnyt päivänvalon.

Samanaikaisesti Mercedes-Benzin Amerikan maahantuojan johtaja Maximillian E. Hoffman kampanjoi pienemmän kaksipaikkaisen SL Roadster-mallin puolesta.

Mercedes kuunteli Hoffmania ja esitteli loppuvuodesta vuonna 1955 kaksipaikkaisen 1,9-litran moottorilla (77 kW/105 hv) varustetun 190 SL-mallin, jonka mallihistoria yhdeksää sukupolvea myöhemmin ulottuu yhä tähän päivään.

Mercedes-Benz SL -sukupolvet 

1952-1953: kilpa-auto Mercedes-Benz 300 SL (W194)
1954-1957: Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W198 I)
1957-1963: Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W198 II)
1955-1963: Mercedes-Benz 190 SL Roadster (W121)
1963-1971: Mercedes-Benz SL (W113)
1971-1989: Mercedes-Benz SL (R107)
1989-2001: Mercedes-Benz SL (R129)
2001-2012: Mercedes-Benz SL (R230)
2012- : Mercedes-Benz SL (R 231)

American Car Show´ssa esillä olevat SL-mallit 

Vuosimalli 1957 Mercedes-Benz 190 SL (W121)
Vuosimalli 1963 Mercedes-Benz 230 SL Pagoda (W113)
Vuosimalli 1973 Mercedes-Benz 450 SL (R107)
Vuosimalli 1990 Mercedes-Benz 500 SL (R129)
Vuosimalli 2002 Mercedes-Benz 500 SL (R230)
Vuosimalli 2008 Mercedes-Benz 500 SL (R2

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän