Älä mene lankaan – katso tästä ohjeet auton varaosien tilaamiseen ulkomaisista verkkokaupoista

9.5.2018   15.55

Nykyään moni kuluttaja tilaa auton varaosia tai huoltoon liittyviä tuotteita verkosta. 

Euroopan kuluttajakeskus on julkaissut ohjeet autojen varaosien ja tarvikkeiden ostosta ulkomaisista verkkokaupoista.

Euroopan kuluttajakeskukselle tulee valituksia lähinnä saksalaisista, isobritannialaisista, ruotsalaisista ja latvialaisista varaosamyyjistä tai rengasliikkeistä.

Eräs suomalaiskuluttajien suosima verkkokauppa on sijoittunut Andorraan. Valitukset koskevat tapauksia, joissa maksettua tavaraa ei ole toimitettu, toimitetut varaosat eivät olet tilauksen mukaisia tai osia puuttuu.

Renkaissa useimmin esiintyvä ongelma on toimitettujen renkaiden soveltumattomuus kuluttajan autoon.

Kuluttajakeskuksen mukaan tilausvaiheessa kannattaa olla varovainen siinäkin tapauksessa, että verkkokauppa kysyy autosi rekisterinumeroa osan tai renkaan soveltuvuuden varmistamiseksi.

Tilaatko talvirenkaat vai Nordic compound -renkaat? Ota selvää termeistä ennen kuin teet tilauksen.

Kun olet tilaamassa tavaraa ulkomaisesta verkkokaupasta, sinun on hyvä pitää mielessä muutama asia

Myyjän on annettava etukäteen keskeiset tietonsa

Näitä ovat esimerkiksi nimi, maantieteellinen osoite ja kotimaa sekä puhelinnumero ja sähköpostiosoite. Pelkän sähköpostiosoitteen tai postilokeron kanssa ei kannata käydä kauppaa.

Etsi tietoa myyjästä myös syöttämällä yrityksen nimi hakukoneeseen – esimerkiksi keskustelupalstoilta saatat löytää tietoa muiden ostokokemuksista.

Ongelmatilanteissa voi pyytää sovitteluapua Euroopan kuluttajakeskukselta, et kuitenkaan EU-alueen ulkopuolelle ( esimerkiksi juuri Andorraan) sijoittuneiden yritysten kanssa syntyneiden ongelmien ratkaisemiseksi.

Tarjotun tuotteen pääominaisuudet

Onko osa varmasti sopiva autoosi? Saatko tarpeeksi tietoa, jotta voit ostaa tuotteen? Myyjän on myös kerrottava tuotteen kokonaishinta veroineen.

Onko myyjän verkkosivuilla tieto 14 päivän peruutusoikeudesta ja peruuttamislomake?

Ihan kaikilla verkko-ostoksilla, esimerkiksi mittatilaustuotteilla, ei ole peruuttamisoikeutta. Jos peruuttamisoikeutta ei ole, siitäkin tulisi kuitenkin kertoa. Löydätkö tietoa siitä, kuka vastaa tavaroiden palauttamiskustannuksista, jos peruutat oston tai haluat vaihtaa tuotteita?

Maksutavat

Verkkokaupassa tuotteet maksetaan yleensä tilauksen yhteydessä. Tarjolla saattaa olla erilaisia maksuvaihtoehtoja, joista luottokortilla maksaminen on turvallisinta. Tarkempaa tietoa maksutavoista löydät verkkosivuilta kohdasta Turvallinen maksaminen.

Tieto lakisääteisestä virhevastuusta


Huomaathan, että virhevastuun kestoajoissa on maakohtaisia eroja. Useimmiten EU-maissa se on kaksi vuotta.

Liittyykö haluamaasi tuotteeseen erityissäännöksiä tai tuontirajoituksia?

Lähtökohta on, että voit tilata tuotteita tullivapaasti muista EU-maista. Joskus tuote kuitenkin lähetetään sinulle EU-alueen ulkopuolelta, vaikka luulet asioivasi eurooppalaisessa verkkokaupassa. Siksi on tärkeää tarkistaa verkkokaupan maantieteellinen osoite. Lisätietoa tulleista, tuontirajoituksista ja verotuksesta saat Tullin verkkosivuilta.

Ongelmatilanteissa reklamoi ensin myyjälle

Jos sinulla on ongelmia toisessa EU-maassa toimivan yrityksen kanssa, eikä asia ratkea toivotusti yrityksen kanssa tai et saa yritykseen yhteyttä, voit olla yhteydessä Euroopan kuluttajakeskukseen neuvojen saamiseksi. Kotimaisten yritysten kohdalla sinua auttaa kuluttajaneuvonta.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän