Autotoday testasi: Volvo C40 — erinomainen latauskäyrä yllätti talvikelissä

Volvon uutuus C40 on teknisesti merkin ensimmäinen malli, joka on suunniteltu suoraan täyssähköautoksi, vaikkakin se jakaa saman pohjan XC40 kanssa. XC40-malliin verrattuna C40 on ulkoisesti sulavalinjaisempi etenkin takaosasta ja sivusta katsottuna.

Nopeaa latausta tiedossa

Valmistajien välillä on huomattavia eroja, miten nopeasti täyssähköautojen akut latautuvat pikalatureilla. Mikään ei ole turhauttavampaa, kuin pidemmällä lomamatkalla istua latauspisteellä odottamassa akun täyttymistä heikon lataustehon takia – siitä huolimatta valmistajat muistavat kehuskella aina puolen tunnin tai kolmen vartin latauksista tyhjästä 80%:n varaustasoon.

Kuva: Antti Järveläinen.

Suomen viileät sääolosuhteet tekevät lataamisesta monesti valmistajien ilmoittamia maksimitehoja huomattavasti hitaampaa. C40:lle valmistaja ilmoittaa 150 kW:n maksimi lataustehon, johon suhtauduin varauksella ennen koeajoa. Sen verran monta kertaa eri valmistajien kohdalla on joutunut pettymään pikalaturilla.

Volvon kohdalla yllätys oli positiivinen, kun pikalatauspisteen johdon iski autoon. 150 kW:n latausasemalle saavuttiin auton akun varauksen ollessa noin 15 %. Aluksi auto kykeni ottamaan virtaa vastaan 86 kW:n teholla, joka muutaman latausprosentin jälkeen nousi noin 103 kilowattiin. Tällä teholla kertyy lisäkilometrejä 350 tunnissa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Monesti on saanut todeta sähköautoa ladatessa, että latauskäyrä laskee nopeasti hyvän alun jälkeen akun alkaessa täyttyä. Volvossa lataustehot pysyivät vähintäänkin hyvällä tasolla ulkoilman ollessa pari astetta pakkasella. Akun saavuttaessa 45 % varauksen, latausteho oli vielä kiitettävät 95 kilowattia, 60 %:ssa 85 kW ja 75 %:ssa 60 kW. Tämä jos mikä on hyvä uutinen pidempää matkaa enemmän ajavalle.

Auton navigaattorin mukaan matka Helsingin Suvilahdesta Ouluun latauksineen kestää 9 tuntia ja 19 minuuttia. Suoraan ilman yhtäkään pysähdystä navigaattori näyttää samalle matkalle ajaksi 7 tuntia 15 minuuttia. Lähtöhetkellä auton akun varaus olisi ollut 75 prosenttia.

Sähköä kuluu keskivertoa enemmän

C40:nen hyvä latauskäyrä on yksi tärkeä osa sähköautoilun mukavuutta ja helppoutta etenkin matka-ajossa. Toinen merkittävä asia on ajossa kuluvan sähkön määrä, joka sisarmallin XC40:nen tapaan on varsin korkea.

Sadan kilometrin keskinopeudella nollakelissä auton kulutus oli 26,4 kWh/100km. Pidemmän ajan keskikulutukseksi auto näytti peräti 32,7 kWh/100km. ja koeajoviikon aikana keskikulutus pyöri 28-32 kWh/100km. lukemissa. Ulkoilman lämpötila vaihteli muutamia asteita nollan molemmin puolin.

Kuva: Antti Järveläinen.

Koeajetun nelivetoisen mallin ajoakun nettokapasiteetti on 75 kWh, joten yhdellä latauksella matkaa taittuu nollakelissä noin 240-280 kilometriä. Volvo ilmoittaa keskikulutukseksi reilut 20 kWh/100km, jolloin toimintamatka on valmistajan mukaan jopa yli 400 kilometriä.

C40:stä on saatavilla myös etuvetoinen malli, jossa akun nettokapasiteetti on 67 kWh. Valmistaja ilmoittaa etuvetoiselle mallille 18-19 kWh/100km. lukemia, jolloin toimintamatka asettunee samoihin lukuihin suurempiakkuisen nelivetomallin kanssa.

Kuva: Antti Järveläinen.

Todellinen sähkönkulutus olisi hyvä saada nelivetoisella mallilla ainakin 5 kWh pienemmäksi per sata kilometriä, jolloin oltaisiin lähempänä muita valmistajia. Toimintamatka nousisi 300-350 kilometrin tuntumaan ja vähentäisi lataustarpeita.

Auton toimintasädeavustaja on erinomainen työkalu ja auttaa arvioimaan auton sen hetkistä todellista toimintasädettä. Avustaja näyttää miten pitkälle ajotyylistä ja nopeudesta riippuen autolla pääsee sekä mihin sähköä on suhteessa eniten kulunut.

Google sisäänrakennettuna

Sisätiloissa vallitsee materiaalien puolesta Volvolle tuttu laadukkuus. Ohjaamossa on tuttuja elementtejä ja designia muista malleista, mutta suuren parannuksen on tuonut Googlen mukaantulo mediajärjestelmään.

Kuva: Antti Järveläinen.

Ulkoasultaan päivittynyt keskinäyttö on nyt informatiivisempi ja yksinkertaisempi käyttää. Käytössä on Google Assistant, Google Maps ja Google Play -kauppa. Google Assistant ei ole vielä saatavilla suomeksi, mutta esimerkiksi ruotsiksi navigoinnin ääniohjaus toimii ongelmitta. Google Assistantia voi pyytää muun muassa lukemaan päivän uutisia, ehdottamaan lähellä olevia ravintoloita ja kauppoja tai säätämään ilmastoinnin lämpötilaa.

Ajettavuus tuttua ja turvallista

Istumakorkeus yllättää C40:ssä. Kompakti ulkokuori hämää, sillä näkyvyys ulos ohjaamosta on yllättävän hyvä eteen ja sivuille – kiitos suurehkojen ikkunoiden ja peilien sekä korkean istumakorkeuden.

Katso tästä muita Volvo-koeajoja.

Näkyvyydestä taakse ei voi sanoa samaa. Takana kaareutuva kattolinja rajoittaa pahasti näkyvyyttä pidemmälle taakse katsottaessa, eikä takaikkunakaan ole koolla pilattu. Muuten ohjaamossa viihtyy hyvin. Istuin on tukeva ja säädettävästä reisituesta löytyy tukea pidempijalkaiselle.

Kuva: Antti Järveläinen.

C40 on tukeva ajettavuudeltaan. Valtavaa sporttisuutta ei kannata odottaa, vaikka nelivetoinen C40 kiihtyykin nollasta sataan alle viidessä sekunnissa. Alusta on sähköautoksi mukava, eikä monille täyssähköautoille tyypillistä pintakovuutta ole juuri havaittavissa.

Ohjaus on tarpeeksi tarkka ja ajo onnistuu käytännössä pelkän kaasupolkimen avulla yhden polkimen taktiikalla.

Kuva: Antti Järveläinen.

Peräkärryjä vetäville hyvä uutinen on, että nelivetoisen C40:nen perässä voi vetää jopa 1800 kilon kuormaa, joka on kiitettävä massa tämän kokoiselle täyssähköautolle. Vetojuhtana sähkönkulutuksen voi kuitenkin odottaa kasvavan entisestään, mikä tuntuu olevan jo kärryttömänäkin C40:nen yksi pahimmista akilleen kantapäistä.

Kuva: Antti Järveläinen.

Volvo C40 Recharge Twin Launch Edition

  • Maksimiteho yhteensä: 300 kW, 408 hv.
  • Maksimivääntö yhteensä: 660 Nm.
  • Kiihtyvyys: 4,7 sek. (0-100 km/t)
  • Ajoakun kapasiteetti (brutto): 78 kWh.
  • Ajoakun kapasiteetti (netto): 75 kWh.
  • Valmistajan ilmoittama yhd. kulutus: 20,7-22,3 kWh/100km.
  • Valmistajan ilmoittama toimintamatka (yhdistetty): 415-444 km. (WLTP)
  • Kulutus koeajossa: 25-32 kWh/100km.
  • Koeajettu toimintamatka yhdellä latauksella: 235-300 km.
  • Maksimi latausteho (DC): 150 kW.
  • Maksimi latausteho (AC): 11 kW.
  • Omamassa: 2185 kg.
  • Tavaratila: 413 l.
  • Tavaratila edessä: 31 l.
  • Vetotapa: Neliveto
  • Vetokyky: 1800 kg.
  • Alkaen hinta: 60 920 euroa
  • Koeajoauton hinta: 63 630 euroa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän