Yhä useampi kuljetusyritys harkitsee kaasuautoa

Volvo FH LNG kaasuauto. Kuva: Volvo Trucks.

Energiayhtiö Gasumin laajenevan kaasutankkausasemaverkoston myötä yhä useampi kuljetusyritys uudistaa kalustoaan ympäristöystävällisemmäksi.

Kuljetus- ja logistiikka-alan yritys NCS Finland Oy ja yrityksen alihankkijana toimiva Pinecape Oy ottivat heinäkuussa käyttöönsä nesteytetyllä maakaasulla (LNG) toimivan vetoauton.

LNG:n liikennekäytöllä on mahdollista vähentää polttoaineen elinkaaren aikaisia kasvihuonekaasupäästöjä yli 20 prosentilla verrattuna dieseliin.

EU:n kunnianhimoiset päästötavoitteet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi asettavat myös logistiikkayrityksille haasteen vähentää kuljetuksista aiheutuvia päästöjä.

Päästötavoitteiden mukaan raskaan liikenteen on vähennettävä hiilidioksidipäästöjä 15 prosentilla vuoteen 2025 mennessä verrattuna vuoteen 2019. NCS Finland ja Pinecape tavoittelevat päästöjen vähentämistä nesteytetyn maakaasun (LNG) avulla.

NCS Finland on erikoistunut koko Euroopan kattaviin maantiekuljetuksiin. Yhtiö kuljettaa vuosittain yli 30 000 lähetystä. Ympäristöstä huolehtiminen on yritykselle tärkeä arvo, ja yritys on pitkäjänteisesti kehittänyt toimintaansa kestävän kehityksen ja asiakkaiden toiveiden mukaisesti.

LNG:n ympäristöystävällisyys ja edullisuus vaikuttivat ajoneuvon hankintaan

NCS Finlandin tapaan myös yrityksen alihankkijana toimiva Pinecape panostaa vähäpäästöisiin kuljetusratkaisuihin. Pinecapen kuljetuspäällikkö Harri Nummelan mukaan LNG:n vähäpäästöisyys ja edullisuus vaikuttivat päätöksentekoon.

Pinecapen kuljetukset Volvon FH LNG-rekkaveturilla alkoivat heinäkuussa. Nummela toivookin, että muutkin logistiikkayritykset hyödyntäisivät kasvavaa kaasutankkausasemaverkostoa ja ottaisivat käyttöön kaasuajonevoja.

– Kaukoliikenteessä kaasuautolla ajaa yhdellä tankillisella jopa tuhat kilometriä ja polttoainekulut ovat pienemmät kuin dieselille. Volvon FH LNG -kaasukuorma-autoissa tehosta ja väännöstä ei kuitenkaan tarvitse tinkiä yhtään, mikäli vertaa vastaavaan dieselvetoiseen autoon. LNG-käyttöisten kuorma-autojen kysyntä lisääntyy jatkuvasti, Volvo Trucksin myyntijohtaja Reino Manninen kertoo.

LNG:n käytöllä on mahdollista vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä yli 20 prosentilla verrattuna fossiiliseen dieseliin.

LNG tuottaa vähemmän lähi- ja pienhiukkaspäästöjä, eikä kaupunkien ilmanlaatu näin kärsi. Lisäksi LNG mahdollistaa siirtymisen tulevaisuudessa nesteytettyyn biokaasuun (LBG), joka on koostumukseltaan LNG:tä vastaava polttoaine, mutta sitä voidaan tuottaa muun muassa kotitalouksien biojätteistä, kauppojen ruokahävikistä ja yhdyskunnan jätevesilietteistä.

Biokaasun liikennekäytöllä on mahdollista vähentää polttoaineen elinkaaren aikaisia kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia verrattuna dieseliin.

Volvo FH 6×2 T 460 hv LNG

  • Euro6 päästönormit täyttävä 460hv (2300Nm) LNG-moottori ja saatavissa myös 420hv (2100Nm) versio.
  • Vetotavat 4×2, 6×2 tai 6×4, saatavilla vetoautona tai tasakuorma-autona.
  • LNG-moottorissa on sama hyötysuhde ja suorituskyky kuin normaalissa dieselajoneuvossa.
  • LNG-säiliöitä on tarjolla kolmea eri kokoa. Niihin mahtuu polttoainetta joko 115, 155 tai 205 kiloa. Suurimmalla säiliöllä ajaa jopa tuhat kilometriä. Lisäksi autossa on aina 170 litran dieselsäiliö.
  • Varustettu maastontuntevalla uudistuneella I-See vakionopeudensäätimellä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here