Liikenteen sähköistymiseen ylipäänsä suhtaudutaan Suomessa varsin myönteisesti, ja Helsingissä ja Uudellamaalla jopa erittäin myönteisesti, ilmenee K-Auton kolmatta vuotta perättäin teettämästä ja koko Suomea tilastollisesti kattavasti edustavasta Autoilun suunta -tutkimuksesta.
Lähes kolmannes (32 %) suomalaisista autoilijoista uskoo ajavansa lähitulevaisuudessa sähköautolla, paljastaa K-Auton kolmatta kertaa teettämä Autoilun suunta -tutkimus, jossa selvitettiin autoilijoiden näkemyksiä autoiluun ja liikenteeseen liittyen. Viime vuoden tutkimuksessa vastaava luku oli 30 prosenttia, kun vuonna 2022 jäätiin 26 prosenttiin.
Oman autovalinnan rinnalla tutkimuksessa selvitettiin autoilijoiden yleistä suhtautumista liikenteen sähköistymiseen. Tulokset ovat vielä omaa autovalintaa voimakkaammin sähköistymisen kannalla, sillä 54 prosenttia vastaajista kertoi suhtautuvansa sähköistymiseen myönteisesti.
Tutkimuksen mukaan muita vastaajia myönteisemmin aiheeseen suhtautuvat mm. 18–24-vuotiaat, (68 %), 25–34-vuotiaat (64 %) sekä Helsingin ja Uudenmaan alueella asuvat (61 %) autoilijat.
Vastauksista ilmenee, että ekologisuus ja edulliset käyttökustannukset ovat selvästi suurimmat syyt myönteisen suhtautumisen taustalla. Avoimissa vastauksissa mainittiin myös mm. ajokokemus sähköautolla.
Kielteisesti sähköistymiseen suhtautuviakin on edelleen. Suomalaisissa epävarmuutta aiheuttavat vastausten perusteella mm. autojen hinta ja pitkät etäisyydet Suomessa. Alueellisesti tarkasteltuna sähköistymiseen epäilevästi suhtautuvia on eniten Itä- ja Pohjois-Suomessa.
Keskon autokaupan toimialajohtaja Johanna Ali suhtautuu suomalaisten asenteiden muutokseen kiinnostuksella.
”Täyssähköauton hankinnasta kiinnostuneiden osuus kasvoi, mikä tukee arjen havaintojamme asiakkaiden kanssa käydyistä keskusteluista. Sähköistymisen eräänlainen hype-vaihe alkaa olla ohitettu, ja olemme siirtyneet tasaisen kasvun vaiheeseen. Omia käyttökokemuksia on yhä useammalla suomalaisella. Autoilu sähköistyy ja kuulopuheet vaihtuvat omakohtaisiin myönteisiin kokemuksiin”, Ali sanoo.
Mikä sähköautoissa kiinnostaa, mikä mietityttää?
Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitkä asiat lisäsivät autoilijoiden kiinnostusta täyssähköauton hankintaa kohtaan. Tärkeimmiksi nousivat niin autojen hintojen aleneminen, autojen pidemmät toimintamatkat kuin latausinfran kehitys.
Samat teemat myös laskevat kiinnostusta täyssähköauton hankintaan. Merkittävimmiksi asioiksi mainittiin autojen hinnat, liian lyhyiksi koetut toimintamatkat sekä riittävän latausinfran puute.
”Epäröinti on luonnollista ja meille autokaupan arkea. Sähköautojen mallivalikoima on laajentunut muutamassa vuodessa paljon ja toimintamatkat sekä latausnopeudet kasvaneet. Myös käytettyjen autojen valikoimassa sähköistä tarjontaa riittää. Sanoisin siis, että moni yllättääkin itsensä koeajolla sekä toimintamatkan että hinnan suhteen,” Ali sanoo.
Tutkimuksen mukaan sähköautoilun omaksumisessa ja kiinnostuksessa näkyy alueellisesti eroja. Keskimääräistä kiinnostuneempia täyssähköauton hankinnasta ovat alle 45-vuotiaat sekä Helsingin ja Uudenmaan alueella asuvat miespuoliset autoilijat.
Mikä olisi autoilijan ensisijainen valinta?
Tutkimuksessa selvitettiin myös, millaisen auton vastaaja ensisijaisesti hankkisi, jos huomioidaan vastaajan käytössä oleva budjetti ja senhetkinen tarve. 35 prosenttia vastaajista valitsisi täyssähköauton tai lataushybridin, ja jos mukaan lasketaan hybridit ilman latausmahdollisuutta, sähköllä toimivien autojen osuus nousee 48 prosenttiin. Aikaisemmilla tutkimuskierroksilla vastaava luku on ollut 43 prosenttia.
Mikäli auton hinnasta ei tarvitsisi välittää, jopa 68 prosenttia vastaajista valitsisi täyssähköauton, lataushybridin tai hybridin. Viime vuonna vastaavaan aikaan luku oli 67 prosenttia, ja vuonna 2022 myöskin 68 prosenttia.
Tutkimuksesta
K-Auton teettämä Autoilun suunta -tutkimus kertoo nyt kolmatta kertaa, miltä näyttää autoilun maailma, kun äänen saavat suomalaiset autoilijat.
Tässä uusimman tutkimuksen ensimmäisessä tiedotteessa ja raportissa syvennytään sähköautoiluun ja siihen liittyviin näkemyksiin, odotuksiin ja toiveisiin. Tulevat tiedotteet ja raportit taas käsittelevät mm. auton hankintaa ja vastuullisuutta.
Autoilun suunta -tutkimus toteutettiin K-Auton toimeksiannosta Norstatin internet-paneelissa syyskuussa 2024. Kohderyhmänä olivat 18–74-vuotiaat suomalaiset autoilijat. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 1002 ja se edustaa kohderyhmää sukupuolen, iän ja asuinpaikan osalta.
Autoilijat määriteltiin seuraavasti:
- vastaaja ajaa itse autoa vähintään kerran kuukaudessa ja
- taloudessa on auto vastaajan käytettävissä