WRC: Vetomies-tittelit ratkottiin Jyväskylän MM-rallin ohessa

Suomen MM-rallin yhteydessä vuosittain ajettava Vetomies Ralli ajettiin Keski-Suomen luonteikkailla sorateillä perjantain ja lauantain aikana.

Titteleitä tavoiteltiin kaksivetoisissa, sekä nelivetoisissa ja näiden lisäksi kilpailussa palkitaan nopein V1600-autolla ajanut kuljettaja.

Tänäkin vuonna sää otti oman roolinsa kilpailussa, hetkittäin satoi rankasti ja se aiheutti heikon näkyvyyden lisäksi paikoin pehmenneen tiestön tuoman haasteen kilpailijoille, teknisten vikojen muodossa.

Kaksivetoisille suunnatussa Vetomiehessä jo heti kilpailun alussa BMW M3:iin luottava ennakkosuosikkikaksikko Joonas Lindroos ja Markus Hellström karkasi muilta. Kymmenyksistä kamppailu loppui jo kolmantena ajetulla Myhinpään erikoiskokeella kun Lindroosin autosta petti vetoakseli.

Siinä vaiheessa Hellströmin johto takana lähimpänä olleisiin Juho Koski-Lammiin (Ford Escort), sekä Nico Valkonen (VW Golf GTI) oli jo yli puoli minuuttia. Seuraavaksi ajetulla Ruuhimäen erikoiskokeella keskeytti puolestaan Koski-Lammi vetoakselivikaan. Tässä kohtaa kolmanneksi nousi Toyota Starletilla ajanut Teemu Kuusinen.

Lauantaihin startattiin Hellströmin johtaessa yli minuutilla ennen Nico Valkosta, joka oli nyt kohentamassa viime vuoden kolmostilaansa.

Lauantai ei kärkisijoihin muutosta tuonut, kunnes päästiin kilpailun päättävään Ouninpohjaan. Nyt oli Nico Valkosen vuoro keskeyttää vetoakselirikkoon.

Hellström piti paikkansa ja ajoi voittajaksi yli 2 minuutin erolla Teemu Kuusiseen. Kovimman nousun podiumille teki Jaakko Ollikkala BMW M3:llaan. Perjantaina auto jäi pohjastaan kiinni pehmeällä tieosuudella ja aikaa meni hukkaan. Ouninpohjassa kuitenkin kolme autoa keskeytti edeltä, joten sitkeys palkittiin podiumille pääsyllä.

Nelivetomies-tittelin voittokamppailu tyrehtyi lähes lähtökuoppiin. Avauspätkällä nopeimman noteerauksen Opel Corsalla tehnyt Mikko Lehti keskeytti moottorivikaan ennen toista erikoiskoetta ja johtopaikan otti kokenut Ville Hautamäki Mitsubishi Lancer Evo 9:llä.

Hautamäen johtomarginaali kahden erikoiskokeen jälkeen oli jo perjantaina selkeä, lähes 50 sekuntia. Kakkospaikalla oli Joonas Tonteri Evo 8:lla, josta vain vähän perässä olivat Jari Puntanen Evo 5:lla, sekä Teemu Vesala Evo 9:llä.

Lauantain aikana Tonteri keskeytti sähkövikaan ja Teemu Vesala kiristi Ouninpohjassa Jari Puntasen ohi toiseksi, Hautamäelle haastajia ei kuitenkaan löytynyt lauantain aikana.

V1600:sten kamppailussa ei taistella virallisesti Vetomies statuksesta, mutta nopein palkitaan. Ville Vatanen oli Toyota Auriksella valtias viime vuoden tapaan, tarkasti laadittu taktiikka toimi, mutta kärkipaikalla ei suinkaan paineltu lähdöstä maaliin.

Perjantain jälkeen kärkipaikkaa piti Aatu Hakalehto ja toisena oli Tomi Tikkinen, Vatanen oli kolmantena, mutta hyvissä asemissa alle 10 sekunnin päässä kärjestä. Koko kärkitrio luotti samanlaisiin ajokkeihin.

Lauantain avauksessa Hakalehto koki rengasrikon ja putosi kärjestä, Vatasen hyökkäys osui samaan hetkeen ja siirtyi johtoon ennen Tikkistä, kolmanneksi nousi Aaron Holopainen Ford Fiestalla, mutta hänen autonsa vaihteisto antautui seuraavalla erikoiskokeella.

Nyt kolmanneksi nousi Onni Järvinen Toyota Auriksella. Seuraavat ratkaisut nähtiin viimeisen erikoiskokeen jälkeen. Tikkisen autosta vuoti öljyä ja edessä oli keskeytys, kakkoseksi nousi Järvinen ja kolmanneksi myöskin Auriksella ajava Valtteri Koski.

2WD Vetomies
1. Markus Hellström – Tapio Järvi BMW M3 1.14.22.0
2. Teemu Kuusinen – Jukka Kivelä Toyota Starlet +2.16,0
3. Jaakko Ollikkala – Kari Luoma BMW M3 +3.35,0

4WD Vetomies
1. Ville Hautamäki – Toni Raiski Mitsubishi Lancer Evo 9 1.03.57,9
2. Teemu Vesala – Riikka Hokkanen Mitsubishi Lancer Evo 9 +2.19,5
3. Jari Puntanen – Tomi Puntanen Mitsubishi Lancer Evo 5 +2.39,8

V1600 Vetomies
1. Ville Vatanen – Hannu Lamminen Toyota Auris 1.19.10,6
2. Onni Järvinen – Aleksi Marttila Toyota Auris +2.05,2
3. Valtteri Koski – Juha-Pekka Vistinmäki Toyota Auris +4.12,5

Lue myös

WRC: Suomen MM-rallin pätkillä taistellaan myös Vetomiehen tittelistä!

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän