WRC: Sardinian MM-ralli käynnistyy tänään

8.6.2017 07.50

Rallin MM-sarjan Sardinian ralli käynnistyy tänään lyhyellä kaupunkierikoiskokeella. Sardinian ralliin osallistuu suomalaisista kuljettajista Toyota-trio Jari-Matti Latvala, Juho Hänninen ja Esapekka Lappi.
   
Ohessa suomalaiskuljettajien tunnelmat ennen rallia.

Jari-Matti Latvalan mukaan rengasrikot tulevat olemaan merkittävässä roolissa.

– Odotan innolla Sardinian MM-rallia, mutta olosuhteet tulevat olemaan paljon kuumemmat ja liukkaammat kuin Portugalissa. Rengasrikot tulevat olemaan isossa roolissa, sillä tiet ovat jokseenkin kovia ja isot kivet eivät painaudu tiehen takaisin, vaan jäävät esiin. Rengasrikkojen lisäksi ne voivat vahingoittaa iskunvaimentimia. Ajotyyliä voi vähän muuttaa ja yrittää välttää kiviä sisämutkissa, toteaa Jari-Matti Latvala.

Juho Hänninen toivoo hyötyvänsä lähtöpaikastaan.

– Ajoimme kaksipäiväset testit Sardiniaa varten ennen Argentiinaa. Siitä on jo hetki aikaa ja toki olosuhteet olivat silloin viileämmät, mutta antoivat silti hyvää osviittaa siitä, minkälaisia tiet tulevat rallissa olemaan. Kuumuuden hyöty on siinä, että se tekee renkaiden valinnasta suoraviivaisempaa, joten silloin on yksi asia vähemmän huolehdittavana. Portugalin MM-ralli oli meiltä hyvä kilpailu ja opimme siellä paljon. Jos saisimme jälleen ehjän kilpailun, niin meillä on hyvä mahdollisuus saada lisää pisteitä. Ajopaikkamme ensimmäisenä päivänä auttanee hieman ja meidän pitää ottaa siitä ja olosuhteista kaikki irti, Hänninen toteaa.

Esapekka Lapin mukaan kyse on eräänlaisesta selviytymiskamppailusta.

– Sardinia on aina ollut yksi niistä ralleista, joka on enemmänkin selviytymiskamppailua kuin raakaa vauhtia. Toiveena on ongelmaton kisa ja maaliin pääseminen. Aion kokeilla uusia osia autoon, joten tehtäväni on kerätä dataa tallille sekä lisää kokemusta. Saimme hyvän tuloksen Portugalista, mutta se muuttaa vain muiden odotuksia. Minulle henkilökohtaisesti sillä ei ole mitään erikoisempaa merkitystä. Ennen Sardiniaa ajoin yhden testipäivän Suomessa saadakseni lisää tuntumaa auton säätämiseen. Suomi ei tietenkään ole sama kuin Sardinia, mutta ajoin noin 150 kilometriä, mikä oli hyödyllistä esimerkiksi erilaisten jousitussäätöjen testaamisen kannalta.  

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän