WRC: Pajarilla vaiherikas oppimatka Rally1-auton saloihin

Sami Pajarin ja Enni Mälkösen Keski-Euroopan ralli sujui sunnuntaiaamuun asti onnellisten tähtien alla. Sunnuntain avauserikoiskokeen alkupuolella yksi mutka onnistui kuitenkin yllättämään suomalaisparin ja ulkomutkassa ollut pieni oja kiepsautti auton pehmeähkösti ympäri. Vaikka autolla mahdollisesti olisi pystynyt vielä jatkamaan, ei sitä nähty tarpeelliseksi, olihan kyseessä oppimatka asfaltilla.

Pajarin ja Mälkösen uran kolmas kilpailu Toyotan Rally1-autolla kulki kolmen päivän ajan täsmällisen riskittömästi. Sunnuntain ajotaktiikkaa jatkettiin samana, riskittömästi edeten päivän neljälle erikoiskokeelle ja kilpailun maaliin asti.

Syysauringon paistaessa taivaalta, saatiin Am Hochwaldin erikoiskoe startata kuivissa olosuhteissa. Kuivasta olosuhteesta huolimatta muutamissa kohdissa autojen nähtiin hieman luistelevan asfaltilla. Viiden kilometrin päässä erikoiskokeen alusta Pajarin auto näytti vasemmalle kääntyvässä mutkassa kulkeutuvan aavistuksen ulos optimilinjalta, eikä kääntynyt mutkaan riittävän hanakasti.

Matalahko pelto-oja kiepsautteli auton pehmeästi ympäri ja kuljettajapari kapusi pian autosta ulos siivoamaan ajoväylää seuraaville autokunnille. Väliaikaseurannan perusteella kyse ei ollut yliyrittämisestä.

– En oikein osaa sanoa mitä tapahtui. Auto puski hieman ja mentiin leveäksi mutkassa, auto pyöri pehmeästi kolmesti ympäri. Auton vauriot sinällään eivät ole isoja ja sillä olisi saattanut voida jatkaa, mutta ei siinä olisi tässä tilanteessa järkeä. Mielestäni nuottini mutkaan oli kunnossa, eikä mutkassa sinällään ollut mitään yllättävää. Tähän asti kisa sujui melko virheettömästi. Jossain toisessa kohtaa ei ehkä olisi ollut edes pientä ojaa, mutta tällä kertaa ei ollut onnea sen suhteen, kertoi Pajari pian tapahtuneen jälkeen.

Torstaina alkaneen kilpailun aikana kaksikko teki oppimatkansa kannalta siihen asti erinomaista työtä. Avauspäivän jälkeen kuljettaja oli Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid -ajokin ratissa yhtä hymyä.

– Onhan tämä nautinnollista. Tietenkin meillä on vielä paljon opittavaa, mutta koetetaan pysytellä riskittömässä vauhdissa, tuumaili kuljettaja torstain jälkeen.

Perjantain avauspätkä Klatovyssa kulki mallikkaasti, kaksikko tuli hyvin jopa kärjen tahdissa, mutta sitten ajokin hybridiyksikkö lakkasi toimimasta, eikä sitä enää päivän aikana saatu kuntoon. Läpi perjantain autokunta eteni kuitenkin erikoiskokeilla hyvässä vauhdissa, vaikka hybridistä olisi toki monilla suorilla ja kiihdytyksissä ollut varmasti hyötyä. Sijoitus oli perjantain jälkeen kuudes, eroa kärkeen hieman alle puolitoista minuuttia.

– Vaikea arvioida miten paljon sen puuttumisella hävittiin, eikä sillä ole edes merkitystä. Päivän viimeisellä olosuhteet olivat sellaiset, ettei ollut kovin helppoa erottaa missä on liukkautta ja missä ei, joten parempi tulla varmasti läpi, tuumaili kuljettaja illan jo pimentyessä erikoiskokeella.

Lauantain osalta monilla kuljettajilla liukastelu erikoiskokeilla jatkui, MM-sarjan kärkinimet mukaan lukien. Pajarin autokunnassa hybridiyksikkö oli nyt toiminnassa ja ajat olivat lähempänä kärkitaistoja, parhaimmillaan pohja-ajasta ei jääty kuin 3,6 sekuntia. Kun ero perjantain tuloksissa oli kärkisijalle verraten 0,71 sekuntia kilometrillä, oli se pelkästään lauantain aikoja vertailtaessa 0,37 sekuntia kilometrillä. Sunnuntaihin suunnattiin hieman yli kahden minuutin päässä kisaa johtaneesta tiimikaveri Sebastien Ogierista.

– Ehkä paikoin on tultu varovasti, mutta toisaalta monilla muilla on ollut aika paljon tilanteita. Olemme koittaneet tulla niin sanotusti keskellä tietä. Tuntuu, että olemme kuitenkin edistyneet viikonlopun aikana, kertoi Pajari lauantain jälkeen.

Suomalaiskaksikon ajokausi jatkuu reilun neljän viikon kuluttua kauden päättävässä Japanin osakilpailussa. Siellä kaksikko ajaa WRC2-luokan mestaruudesta Printsport Racingin Toyota GR Yaris Rally2:lla. Tällä hetkellä sarjasijoitus on kolmas, mutta kahden parhaan joukkoon Japanissa ajamalla on mahdollisuus nousta Oliver Solbergin ohi sarjan mestariksi.

Katso tästä muita WRC-juttuja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän