VW ID.3:n Dresdenin tehdas on tuotantolaitos, matkailukohde, tapahtumapaikka, testilaboratorio ja jakelukeskus

Gläserne Manufaktur eli läpinäkyvä tehdas on Saksan Dresdenissä sijaitseva Volkswagenin lasiseinäinen tehdas ja teknologiakeskus.

Se aloitti tammikuun lopussa täyssähköisen Volkswagen ID.3:n sarjatuotannon neljäntenä tehtaana, joka valmistaa modulaariseen MEB-alustarakenteeseen perustuvia Volkswagen-malleja.

Samalla Volkswagen aloittaa Dresdenissä aivan uuden vaiheen: tulevien vuosien aikana entisestä tulevaisuuden liikkumisen keskuksesta muotoutuu ID.:n koti, todetaan Volkswagenin tiedotteessa.

Dresdenin tehtaan keskeinen tavoite on toimia Volkswagenin maamerkkinä Saksassa ja tarjota asiakkaille ja muille vierailijoille kokonaisvaltainen ID.-elämys ensiopastuksesta ja testiajoista tuotantoon tutustumiseen, auton konfigurointiin, moderneihin tapahtumiin ja aina sähköautojen luovutukseen asti.

Uuden strategian painopisteenä on kehittää tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiokeskus, joka pilotoi innovatiivisia projekteja, joita skaalataan myöhemmin Volkswagenin suurille tuotantolaitoksille.

– Läpinäkyvällä tehtaalla on tärkeä rooli Volkswagen-brändille: täällä vierailevat pääsevät suoraan yhteyteen tulevaisuuden liikkumisen kanssa. Olemme tuotantolaitos, matkailukohde, tapahtumapaikka, testilaboratorio ja jakelukeskus – kaikki tämä yhdessä paketissa. Volkswagen ID.3:n tuotannon alku on lähtömerkki uudelle strategiallemme”, kertoo tehtaanjohtaja Danny Auerswald.

MEB-tuotantoverkosto kasvaa ympäri maailmaa

Dresdenin Gläserne Manufaktur on jo neljäs tehdas, joka valmistaa modulaariseen MEB-alustarakenteeseen perustuvia Volkswagenin täyssähköautoja.

Ensimmäisenä MEB-tuotanto aloitettiin Zwickaun tehtaalla ja vuoden 2020 lopussa MEB-valmistus aloitettiin myös Kiinassa Antingin ja Foshanin tehtailla.

Näiden neljän tehtaan maksimi tuotantokapasiteetti on yli 900 000 ajoneuvoa vuodessa. Seuraavana MEB-tuotantoon valmistautuvat Emdenin ja Hannoverin tehtaat Saksassa sekä Chattanoogan tehdas Tennesseessä Yhdysvalloissa.

Samoin kuin e-Golfin tuotannon alkaessa vuonna 2017, myös ID.3-mallia valmistetaan aluksi arkipäivisin yhdessä vuorossa, ja päivässä valmistuu 35 ajoneuvoa. Tutustumisvierailuja järjestetään entiseen tapaan maanantaista lauantaihin klo 9.30–18.30 ja sunnuntaisin klo 9.30–17.00.

Uudet liiketoiminta-alueet varmistavat tehtaan työpaikat

Uuden mallin tuotannon lisäksi tehtaan muutos merkitsee uusien liiketoiminta-alueiden syntymistä ja vanhojen laajenemista. Tällä hetkellä Volkswagenin Dresdenin tehtaalla on 380 työntekijää.

Tulevaisuudessa Dresdenissä luovutetaan asiakkaille merkittävästi aiempaa enemmän autoja. Tätä varten tehtaalle perustettiin äskettäin toinen luovutuspiste, mikä on autoteollisuudessa ainutlaatuista.

Asiakkaille luovutettavien autojen määrän odotetaan kasvavan jopa 5 000 ajoneuvoon vuonna 2021 – vuonna 2019 luovutettiin 1 301 ajoneuvoa ja 2020 niitä luovutettiin 3 296. Vuoteen 2022 mennessä tavoitteena on toimittaa noin 9 700 ajoneuvoa.

Toiminnallisuustestausta laajennetaan Dresdenissä edelleen. Se on olennainen osa ajoneuvokehityksen maailmanlaajuista testausasemaverkostoa ja se keskittyy kuljettajaa avustavien järjestelmien, mobiiliverkkopalveluiden, moottoreiden ja alustojen testaukseen.

Täyssähköautot myös valmistellaan luovutusta varten tehtaalla. Tavoitteena on, että Dresdenissä valmistetut autot myös luovutetaan asiakkaille Dresdenissä.

Aikaisemmin Dresdenissä valmistettu muun muassa e-Golfia

Vuoden 2021 alussa tehtaan tuotantotilat muutettiin soveltuviksi modulaariselle MEB-alustarakenteelle.

Valmistautuminen ID.3:n tuotantoon alkoi jo kesällä 2020 työpisteestä, jossa kori ja alustarakenteet kiinnitetään toisiinsa. Talvella muutostyöt etenivät mm. panoraamakaton asentamisessa käytettävään laitteistoon sekä työkaluihin, joilla asennetaan istuimet ja kojetaulu.

Vuonna 2001 avatun Dresdenin tehtaan tuotantolinjalta on rullannut ylellisiä Phaeton sedaneita (84 235 kpl, vuosina 2001–2016), Bentley Flying Spureja (2 186 kpl, 2005/2006 ja 2013/2014) ja vuodesta 2017 lähtien 50 401 e-Golfia.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!