Volvo Trucks lanseeraa uuden, patentoidun sähkökuorma-autojen turvatoiminnon – Active Grip Controlin. Uusi tekniikka parantaa merkittävästi vakautta, kiihtyvyyttä ja jarrutusta liukkaissa olosuhteissa, todetaan Volvo Trucksin tiedotteessa.
Sähkömoottoreiden nopean reagoinnin ansiosta pyörien ja tien väliin muodostuvaa voimaa voidaan Volvon tiedotteen mukaan hallita hetkessä, mikä estää pyörän luistamisen.
Toiminto parantaa kiihtyvyyttä liukkaissa olosuhteissa. Testit, jotka suoritettiin kuormatulla Volvo FH Electric -yhdistelmällä matalakitkaisella pinnalla, osoittivat 45 % parannuksen täydellä kiihtyvyydellä.
Mikäli kuorma-auto alkaa luistaa, useat anturit auttavat ajoneuvon ohjausjärjestelmää reagoimaan tienpinnan olosuhteisiin ja hyödyntämään ajoneuvon sähkömoottoreita, muiden apulaitteiden kanssa, auttaen kuljettajaa pysymään tiellä.
Uusi toiminto on myös suunniteltu vähentämään linkkuun menemisen ja yliohjauksen riskiä ajettaessa ilman kuormaa.
Parannuksia nähdään myös jarrutettaessa, sillä toimintoa voidaan käyttää ohjattuun regeneratiiviseen jarrutukseen menemättä ABS:iin. Tämä lisää tehokkuutta, koska regeneraatioon käytetään enemmän aikaa, mikä mahdollistaa tasaisemman jarrutuskokemuksen.
Active Grip Control -toiminto on käytettävissä raskaissa Volvo FH-, Volvo FM- ja Volvo FMX Electric -kuorma-autoissa, joita käytetään alueellisissa kuljetuksissa ja maanrakennuksessa. Samanlainen toiminto on myös saatavilla kuorma-autoihin, joissa on diesel- tai LNG-voimansiirto.
Voi hyvää päivää mitäs se kuski enään kaasu jalalla tekee nostaa puukenkän kojetaululle tableyin kaveriksi kun ajaessa salkkareita katsoo
Kun minä volvoja f 88 vm 69 ohjastin käski kuski ja auto totteli eikä sutinut eikä eikä rykiny kampes voimaa oli 220 hv pakkosyttöä vähän rivipumpun vierest nyki nousi auto isomistakin mäistä ei noita sähkövatkaimia enään autoiksi voi sanoa