Volvo näyttää lisää yksityiskohtia tulevasta XC40-sähköautostaan

Kuva: Volvo.

Sähköautojen esiinmarssi on osa autoilun historian suurinta muutosta. Ensimmäistä kertaa yli vuosisataan autot liikkuvat ilman bensiini- tai dieselmoottoria hyödyntäen auton alustaan asennettua akkua. Tämä tekniikka muuttaa autoja perustuksiaan myöten.

Tämä tarkoittaa myös, että autot eivät enää tarvitse pakoputkia tai suurta etusäleikköä jäähdytystä varten. Polttomoottorin poistaminen synnyttää säilytystilaratkaisuja myös konepellin alle.

Kuva: Volvo.

Tuleva akkukäyttöinen Volvo XC40 on Volvon ensimmäinen täyssähköauto.

Peitetty korin värinen etusäleikkö antaa autolle erottuvan visuaalisen ilmeen. Tämä on mahdollista, koska sähköauto tarvitsee vähemmän ilmavirtausta jäähdytykseen. Säleikköön on voitu myös pakata siististi uuden ADAS-tukijärjestelmän anturit.

Tarjolla on kahdeksan koriväriä, mukaan lukien täysin uusi Sage Green -metallisävy, joiden avulla kuljettajat voivat antaa XC40-sähköautolle yksilöllisen ilmeen. Kontrastisävyinen musta katto on autossa vakiona. Kaksi uutta 19 ja 20 tuuman pyörävaihtoehtoa tarjoavat lisää mahdollisuuksia auton ulkoasun muokkaamiseen.

Kuva: Volvo.

Sisätiloissa täysin uusi sähköautoille tarkoitettu käyttöliittymä pitää kuljettajan ajan tasalla tärkeistä tiedoista, kuten akun tilasta. Sisustus käsittää urheilullisia yksityiskohtia sekä kierrätysmateriaalista valmistettu lattiaverhoilu.

Akkukäyttöisestä XC40-mallista saatiin ensimmäisiä vihjeitä sähköisen 40.1 Concept -auton esittelyssä vuonna 2016. XC40 perustuu Volvon omaan CMA-alustaan, joka on laadittu alusta asti sähköistämistä silmällä pitäen. Akusto on integroitu auton alustaan, eikä se vaikuta sisätiloihin.

Kuva: Volvo.

Tämä tarkoittaa, että myös sähköinen XC40-malli sisältää lukuisia käytännöllisiä säilytystilaratkaisuja.

Sisätilojen suunnittelu mahdollistaa enemmän säilytystilaa ovissa ja istuinten alla, taitettavan koukun pienille laukuille sekä irrotettavan roska-astian keskikonsolissa.

Sähköisessä XC40-mallissa on erityinen säilytyslokero edessä konepellin alla. Se tarjoaa 31 litraa ylimääräistä säilytystilaa, koska sähkömoottori vie vähemmän tilaa kuin polttomoottori.

Malli esitellään suurelle yleisölle ensimmäisen kerran 16. päivä lokakuuta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

Kuva: Volvo.

2 KOMMENTIT

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here