Volkswagenin ID-perheen täyssähköisen SUV-mallin valmistus alkaa

Volkswagenin malliston sähköistyminen kiihtyy: brändin ensimmäisen täyssähköisen SUV-mallin, ID.4:n, sarjatuotanto alkaa Zwickaussa Saksassa, todetaan Volkswagenin tiedotteessa.

Zwickaun tehdas, joka sijaitsee Saksan kaakkoiskulmassa, on avainasemassa sähköiseen liikkumiseen siirtymisessä: suuri perinteinen autotehdas muutetaan ensimmäistä kertaa kokonaan täyssähköautotehtaaksi. Investointien arvo on noin 1,2 miljardia euroa ja kaikki muutostyöt valmistuvat suunnitellusti tämän vuoden aikana.

Vuosi 2021 tulee olemaan Zwickaun ensimmäinen kokonainen tuotantovuosi täyssähköautotehtaana ja vuoden aikana valmistuu noin 300 000 MEB-alustarakenteeseen perustuvaa täyssähköautoa.

Tehtaasta tulee Volkswagenin tiedotteen mukaan Euroopan suurin ja tehokkain täyssähköautoja valmistava tehdas ja Volkswagenin globaalin tuotantoverkoston muutoksen edelläkävijä.

Täyssähköisen SUV-mallin tuotannon valmistelu on täydessä vauhdissa myös kansainvälisesti: ID.4:n esituotanto on jo alkanut Antingin tehtaalla Kiinassa ja Chattanoogan tuotantolaitos Tennesseessä Yhdysvalloissa aloittaa ID.4:n tuotannon vuonna 2022.

ID.4:n maailmanensi-ilta on syyskuun lopussa.

Volkswagen-brändistä vastaavan Ralf Brandstätterin mukaan ID.-malliperheen taloudellinen perusta luodaan skaalaamalla täyssähköautojen MEB-alustarakenteen käyttö maailmanlaajuiseksi.

– MEB-alustarakenteeseen perustuvia autoja valmistetaan ja myydään jatkossa Euroopassa ja Kiinassa sekä myöhemmin myös USA:ssa. Nyt laajennamme täyssähköautojen tarjontaa automaailman nopeimmin kasvavassa segmentissä, kompakteissa SUV-malleissa – uusi ID.4 on ID.3:n jälkeen toinen täyssähköautojen modulaariseen MEB-alustarakenteeseen perustuva mallimme, Brandstätter kertoo.

Volkswagenin ensimmäinen täyssähköinen SUV-malli

ID.4 perustuu Volkswagenin modulaariseen täyssähköautojen alustarakenteeseen (MEB). Alhaisen ilmanvastuskertoimen (0,28) ja skaalautuvan akkujärjestelmän ansiosta ID.4:n toimintamatka on tiedotteen mukaan yli 500 kilometriä (WLTP).

SUV-malli lanseerataan ensin takavetoisena ja sähköinen nelivetoversio lisätään mallistoon myöhemmin.

Suurjänniteakku on osa kerrosrakenteista alustaa; rakenteen ansiosta pitkittäinen painonjakauma on optimaalinen ja auton painopiste alhaalla. Kaikki tämä vaikuttaa myönteisesti täyssähköauton ajodynamiikkaan.

Täyssähköauton tuotanto on hiilineutraalia

ID.4 ja ID.3 ovat Volkswagenille tärkeitä virstanpylväitä brändin suunnatessa kohti täydellistä hiilineutraaliutta vuoteen 2050 mennessä – yhdenmukaisesti Pariisin sopimuksen ilmastotavoitteiden kanssa.

Sisarmallinsa ID.3:n tapaan täyssähköinen SUV ID.4 asettaa uuden mittapuun kestävälle valmistukselle: Zwickaun tuotanto on hiilineutraalia ja sähköisen SUV:in hiilijalanjälki on luovutushetkellä neutraali. ID.4:n akkukennojen tuotannossa käytetään ainoastaan vihreää sähköä.

Saksan autoteollisuuden vahva sähköautoklusteri

Volkswagen aikoo nousta maailman markkinajohtajaksi sähköisessä liikkumisessa: tavoitteena on valmistaa 1,5 miljoonaa täyssähköautoa vuonna 2025. Siksi koko konserni investoi sähköiseen liikkumiseen noin 33 miljardia euroa vuoteen 2024 mennessä, josta Volkswagen-brändin osuus on 11 miljardia euroa.

Katso myös tämä: Volkswagenin seuraava täyssähköinen malli ID-perheeseen on nyt julkistettu

Volkswagenin päättäväinen siirtymä sähköiseen liikkumiseen on paitsi merkittävä panos ilmastotyölle myös sijoitus Saksan tehtaiden noin 100 000 työntekijän tulevaisuuteen.

Zwickaun tehtaan lisäksi myös komponenttitehtaat Brunswickissa, Kasselissa, Satzgitterissa ja Wolfsburgissa ovat mukana täyssähköautojen tuotannossa: ne valmistavat tärkeimpiä komponentteja kuten esimerkiksi sähkömoottoreita ja akkujärjestelmiä.

ID.3-malleja rakennetaan vuodesta 2021 eteenpäin myös Dresdenin tehtaalla. Emdenin ja Hannoverin tehtaat aloittavat täyssähköautojen valmistuksen vuonna 2022.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!