Volkswagen on taas mukana rallimaailmassa

Mikael Korhonen ja Emil Lindholm. Kuva: Juuso Jalovaara.

Volkswagen tekee paluuta rallimaailmaan Polon R5-versiolla. Suomessa Emil Lindholm ajaa ensi kaudella VW Polo GTI R5 -autolla.

Emil Lindholm ja Mikael Korhonen esittelevät tulevalla rallikaudella ensimmäisenä Suomessa Volkswagenin uuden Polo GTI R5 -ralliauton.

Lindholm ajaa kaudella 2019 Marcus Grönholmin luotsaaman GRX-tallin kalustolla ja tiimin vakituisena kuljettajana.

SM-sarja ja kaksi MM-rallia

Uusi Volkswagen Polo GTI R5 saapui joulukuun alussa Suomeen. Edessä ennen joulua on vielä uutuusauton ensimmäiset testit. Volkswagenin huollosta ja ylläpidosta vastaa Printsport.

Katso myös: Volkswagenin R5-ralliauto mukana Espanjan MM-rallissa

Lindholm sanoo, että ennen tammikuussa SM-kauden avaavaa Arctic Lapland -rallia testiä on luvassa 2-3 päivää.

Nuori rallilupaus ajaa SM-sarjan ohella WRC2-luokassa Ruotsin ja Suomen MM-osakilpailut.

Emil Lindholmin kilpailuohjelma 2019

Rallin MM-sarja WRC2:
14.-17.2. Ruotsin MM-ralli
1.-4.8. Suomen MM-ralli

Ralli SM-sarja SM1-luokka:
24.-26.1. Arctic Lapland -ralli, Rovaniemi
1.-2.3. SM Itäralli, Joensuu
24.-25.5. SM Riihimäki-ralli
14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
30.-31.8. SM Oili Jalonen ralli, Laitila
27.-28.9. SM-ralli Salo-Turku

Volkswagen Polo GTI R5

  • Kori: FIA-hyväksytty teräskori, turvakaaret
  • Moottori: Nelisylinterinen rivimoottori edessä poikittain; turbo, jonka imuilman kuristin 32 mm; Bosch -moottorinohjausyksikkö
  • Kuutiotilavuus (cm3): 1600
  • Sylinterin halkaisija/iskun pituus (mm): 82.5/75.5
  • Suurin teho (kW (hv)/r/min): 200 (272)/5500
  • Suurin vääntö (Nm/r/min): 400/4000
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h (s): 4,1
  • Huippunopeus (km/h): välityksistä riippuen noin 200
  • Voimansiirto: 5-vaihteinen sekventiaalivaihteisto; jatkuvatoiminen neliveto, voimanjako etu-ja takatasauspyörästölle 50/50; etu- ja takatasauspyörästöissä lukot; hydraulisesti toimiva kaksilevyinen metallinen sintrattu kytkinlevy
  • Jousitus: Edessä ja takana erillisjousitus, ZF-iskunvaimentimet; jousituksen liikerata asfaltilla 180 mm, soralla 275 mm
  • Ohjaus: tehostettu hammastanko-ohjaus
  • Jarrut: edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, levyjen halkaisija asfaltilla edessä 350 mm, takana 300 mm, soralla 300 mm edessä ja takana; alumiiniset jarrusatulat, neljä sylinteriä/satula
  • Vanteet: asfaltti 8 x 18 tuumaa, sora 7 x 15 tuumaa
  • Renkaat: asfaltti 235/40-R18, sora 215/60-R15
  • Mitat (mm): Pituus 4067, leveys 1942, korkeus 1372; raideleveys edessä ja takana 1837; akseliväli 2540
  • Minimipaino (kg): 1230 ilman kuljettajia

// TILAA TÄSTÄ UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here