Volkswagen-konsernilta uusia alustaratkaisuja sähköautoiluun

Volkswagen-konsernin kaikkien brändien ajoneuvot, ohjelmistot, akut sekä lataus- ja liikkumispalvelut perustuvat tulevaisuudessa pitkälti standardoituihin teknisiin perusrakenteisiin, todetaan Volkswagenin tiedotteessa.

Konsernin uudessa alustaratkaisujen etenemissuunnitelmassa on neljä elementtiä: ajoneuvot, ohjelmistot, akut sekä lataus- ja liikkumispalvelut.

Näin Volkswagen-konserni vähentää kompleksisuutta, hyödyntää mittakaavaetuja ja synergiaa brändien välillä sekä kiihdyttää konsernin jo alkanutta muutosta.

Volkswagenin modulaarinen MEB-alustarakenteen käyttö tuotannossa laajenee nyt maailmanlaajuisesti Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa.

Vuoteen 2022 mennessä konserni tarjoaa 27 MEB-pohjarakenteeseen perustuvaa mallia.

Lisäksi konserni lanseeraa jo ensi vuonna ensimmäiset PPE-alustarakenteeseen (Premium Platform Electric) pohjautuvat autonsa, joiden kiihtyvyys on parempi, toimintamatka pidempi ja latausaika lyhyempi.

Vuosikymmenen puoliväliin mennessä kehitetään seuraavan sukupolven täyssähköisiin, täysin digitaalisiin ja erittäin skaalautuviin ajoneuvoihin SSP-alustarakenne (Scalable Systems Platform), jolle voidaan rakentaa kaikkien merkkien ja segmenttien malleja.

Auton yhteyksien ja ohjelmistojen osalta Volkswagen pyrkii tulevina vuosina saavuttamaan synergiaetuja kaikkien brändien tuotannossa.

Tämä perustuu vuonna 2020 perustettuun Car.Software-Org.in toimittamaan VW.OS-käyttöjärjestelmään.

Versio 1.2 tulee käyttöön PPE-alustarakenteen kanssa ja versio 2.0 otetaan käyttöön koko konsernissa SSP-rakenteessa.

Siihen mennessä auton ohjelmistokehityksen yrityksen sisäisen osuuden odotetaan nousevan nykyisestä 10 prosentista 60 prosenttiin.

Car.Software-Org. kehittää myös teknistä perustaa autonomiselle ajamiselle, dataan pohjautuville liiketoimintamalleille sekä uusille liikkumispalveluille.

Akkukennojen hinta alenee

Tämän lisäksi Volkswagen jatkaa akkujen ja latauksen alustastrategiaa: Vuodesta 2023 alkaen konserni ottaa käyttöön yhtenäisen akkukennojen rakenteen kaikkialla maailmassa.
Vuoteen 2030 mennessä uudenlaisia akkukennoja on tarkoitus käyttää noin 80 prosentissa kaikista konsernin ajoneuvoista.

Volkswagen alentaa siten akkukennojen hintaa jopa 50 prosenttia pienemmän kokoluokan segmentissä ja jopa 30 prosenttia volyymisegmentissä.

Akkukennojen kysynnän tyydyttämiseksi Volkswagen aikoo rakentaa yhteistyökumppaneidensa kanssa vuosikymmenen loppuun mennessä Eurooppaan kuusi kennotehdasta, joiden kokonaiskapasiteetti on 240 gigawattituntia.

Konserni edistää myös julkisen pikalatausverkoston laajentamista Euroopassa, Kiinassa ja Yhdysvalloissa.

Uuden perusrakenteiden etenemissuunnitelman neljäs osa-alue sisältää liikkumispalvelut sekä muut palvelut, joita ovat mm. MOIA-kyytipalvelu, WeShare-yhteiskäyttöautot sekä Volkswagen Bankin joustavat tilauspohjaiset palvelut.

Kehittäessään palvelutarjontaansa Volkswagen hankkii järjestelmäosaamista, jota se kehittää tarvittaessa yhteistyökumppaneidensa kanssa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!