Vakuutusyhtiö varoittaa: Routavauriot voivat tulla sähköautoilijalle kalliiksi!

Keväiset routavauriot ja sulavan lumen aiheuttamat lammikot voivat aiheuttaa autoilijoille ikäviä yllätyksiä. Erityisesti sähköautojen kanssa kannattaa olla tien päällä tarkkana, sillä ne voivat olla tierikkojen kanssa kovilla akuston ja pienemmän maavaran vuoksi.

Autoteiden päällysteet vaurioituvat usein keväisin, kun lumet sulavat ja lämpötila saattaa sahata nollan molemmin puolin. Väylävirasto varoitti eteläistä Suomea jo tammikuussa vetisen talven vaurioittamista tienpinnoista.

Usein montut ja halkeamat tiessä ovat harmittomia, mutta isommat kuopat tai esimerkiksi halkeaman terävät reunat voivat aiheuttaa autoilijoille monenlaista harmia.

Fennian ajoneuvo- ja omaisuusvakuuttamisen johtaja Mikko Pöyhösen mukaan varsinkin sähköautojen kuljettajien kannattaa kiinnittää huomiota teiden kuntoon. Sähköautoissa on usein tavallista pienempi maavara, koska sillä on saatu ilmanvastusta pienemmäksi. Kun akusto lisäksi sijaitsee auton pohjassa, on epätasaisella tiellä tavallista suurempi riski auton vaurioitumiseen.

‒ Monessa sähköautossa akuston suojaus voi olla auton pohjassa melko kevyt. Silloin routavauriot, tien epätasaisuus tai jäiset lumipenkat voivat herkästi vaurioittaa sähköauton akkua.

Pöyhönen muistuttaa, että akkukoteloon tullut lommo voi rikkoa akkukennoja ja aiheuttaa erilaisia vikoja autolle.

‒ Myös katsastajat ovat tässä asiassa tarkkoja. Sähköauton pohjan kanssa tulee olla varovainen koko ajan, oli kyse sitten kelirikosta, mökkitiestä tai kaupunkien katukivetykset, Pöyhönen sanoo.

Lainehtivan tien kohdalla kannattaa olla tarkkana

Töyssyjen ja kuoppien lisäksi riskipaikkoja sulamisvesien aikaan ovat erityisesti teiden notkokohdat, joihin kerääntyy paljon vettä. Pöyhönen kehottaa välttämään suurempia lammikoita ja veden peittämää osuutta tiellä. Lammikot voivat olla yllättävän syviä, jolloin vettä voi päätyä jopa autoon sisälle.

Pöyhösen mukaan millään autolla ei tule ajaa veteen silloin, kun ei tiedä sen syvyyttä tarkasti.

‒ Monesti lammikot ja notkot oletetaan matalammiksi kuin ne oikeasti ovat. Varsinkin sähköautossa auton pohja tulee nopeammin vastaan pienemmän maavaran vuoksi. Jos kosteutta pääsee auton sisälle ja sähkölaitteisiin, voi se aiheuttaa erilaisia häiriöitä ja korroosiota. Myös perinteisempi moottori voi vioittua vedestä, jos esimerkiksi vettä joutuu moottoriin ilmanottoaukon kautta, kun lammikko on riittävän syvä tai edellä ajanut auto on saanut veden lainehtimaan.

Sähköauto kannattaa tarkistuttaa matalalla kynnyksellä

Pöyhönen kehottaa ottamaan yhteyttä huoltoon matalalla kynnyksellä, jos auto on osunut kuoppaan tai ajanut syvästä lammikosta.

‒ Vioittunut akku voi toimia arvaamattomasti, joten se joudutaan usein vaihtamaan kokonaan, Pöyhönen muistuttaa.

Kaskovakuutuksissa voi olla vaihtelua siinä, mitä ne kattavat ja minkälaiset omavastuut niissä on.

– Useimmat kelirikkovauriot ovat rengas- ja vannevahinkoja. Jos esimerkiksi vain rengas menee rikki, voi miettiä, kannattaako korvausta hakea. Siihen vaikuttavat erilaiset omavastuurajat ja mahdolliset bonusmenetykset. Onnettomuuden sattuessa kannattaa soittaa heti oman vakuutusyhtiön palvelunumeroon, sieltä selviää oman vakuutusturvan kattavuus.

Jos sähköauton rengas puhkeaa kesken matkan ja sen haluaa itse vaihtaa, tulee autonvalmistajan ohjeita noudattaa tarkasti.

‒ Akusto voi vaurioitua, jos tunkin asettaa väärään kohtaan sähköautoa. Sen vuoksi suosittelemme renkaidenvaihtoon ammattilaista. Lisäksi sähköauto on akkunsa vuoksi painavampi kuin vastaava polttomoottoriauto, joten tunkki ei välttämättä kestä pidempiä aikoja. Tämä kannattaa huomioida esimerkiksi kesärenkaiden vaihtamisessa, Pöyhönen sanoo.

Yhden sähköauton akun korjaaminen maksoi 80 000 €

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän