Visio Toyota Aygon seuraavasta versiosta

Lähellä Nizzaa Ranskassa sijaitseva Toyotan muotoilustudio ED² on tehnyt Toyota Aygosta tulevaisuutta esittelevän konseptimallin nimeltään Aygo X prologue.

ED² asetti tehtävään omistautuneen tiimin, joka sisäisti vahvasti ajatuksen uuden konseptin DNA:sta. Muotoilutiimi tuli nopeasti vakuuttuneeksi siitä, että nyt heillä oli mahdollisuus luoda rohkeampi ja voimakkaampi muoto auton ympärille. Tästä päämäärästä syntyi Aygo X prologue.

Aygo on nimenä symboloinut jo aiemmin henkilökohtaista vapautta ja liikkuvuuden mahdollistamista monille.

Aygo X prologue ottaa kaiken tuon ja lisää siihen jopa aavistuksen röyhkeää erottuvuutta. Kuljettaja istuu aiempaa korkeammalla ja on siten paremmin ajan tasalla siitä, mitä tie tuo tullessaan.

Tyylitelty erottumaan

Edestä, takaa tai sivulta – suunnalla ei ole merkitystä, sillä Aygo X prologue erottuu kaikilta suunnilta katsottuna. Auton ulkoväritys on toteutettu kahdella värillä. Uusi, taitettu kattolinja lisää eteenpäin nojaavaan muotoon urheilullista valmiutta.

Edessä näkymää hallitsevat erittäin erottuvat ajovaloyksiköt siipimäisellä muotoilullaan. Autossa on iso etusäleikkö, sumuvalot ja alleajosuoja.

Kuva: Toyota.

Kuva: Toyota.

Aygo X prologuen takapuskurin alaosassa on paikka polkupyörätelineelle. Lisäksi sivupeiliin on sijoitettu action-kamera.

Integroitu kattoteline korostaa auton profiilia louden samalla visuaalisen yhteyden takavaloihin.

Tunteiden värit

Elävästä elämästä tiedämme värien näyttelevän isoa osaa tunteistamme. Niin on asia myös Aygo X prologuen kanssa. Kun uuden konseptin reseptin pääainekset alkoivat hahmottua, tarvittiin mausteisiin tulisuutta ja potkua.

Tietyt mausteet tulivat luontaisesti muotoilutiimin mieleen: chili, ginger, wasabi & black pepper (chili, inkivääri, japaninpiparjuuri & mustapippuri). Kaikista tulisin on tietenkin chili.

Kuva: Toyota.

Kaksivärisyyden tuoman lisäpotkun lisäksi maalipinta saa konseptimallissa lisää näyttävyyttä ripauksella sinistä metallihohtoa. Lopputuloksena oleva ulkoväri sai ansaitsemansa nimen – Sparkling Chilli Red.

Yhdessä eri tavalla ja paremmin

Projektin suurin haaste liittyi maailmanlaajuiseen pandemiaan ja uusien työmuotojen ja -tapojen käyttöönottamiseen.

Kuva: Toyota.

Haaste kääntyi kuitenkin valtavaksi mahdollisuudeksi osoittamaan ED² -muotoilukeskuksen joustavan, nopean ja tarkan tavan tehdä suunnitelmiaan.

ED² pystyi toteuttamaan niin etänä kuin paikan päällä kaikki muotoiluun liittyvät työvaiheet aina varhaisista luonnoksista VR-simulointien kautta lopulliseen konseptimalliin asti.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here