Tällainen on Lexus LF-Z Electrified -konseptimalli

Tämänpäiväinen Lexus LF-Z Electrified -konseptimallin esittely merkitsee Lexuksen tiedotteen mukaan uusien suuntaviivojen piirtymistä Lexuksen tulevaisuuteen ja brändin luontaiselle kehittymiselle.

Vuoteen 2025 mennessä Lexus esittelee 20 täysin uutta ja uudistunutta mallia. Nämä sisältävät yli 10 täyssähkö-, ladattavaa hybridi- tai itselataavaa hybridimallia.

Uudet mallit eivät pelkästään vastaa asiakkaiden tarpeisiin maailmanlaajuisella tasolla, vaan vahvistavat entisestään olemassa olevaa sedan- ja SUV-mallitarjontaa sekä mahdollistavat uudenlaisten ajoneuvotyyppien esittelyn.

Maailmanlaajuisesti Lexus tulee tarjoamaan kaikista malleistaan sähköistetyn version vuoteen 2025 mennessä. Tuolloin sähköistettyjen malliversioiden odotetaan edustavan yli puolta globaalista myynnistä.

Kuva: Lexus.

Seuraava tavoite on kaikkien mallien osalta täydellinen hiilineutraalius koko ajoneuvon elinkaaren ajalta koskien niin valmistusta, logistiikkaa kuin kierrätystäkin. Viimeksi mainitun aspektin osalta ei riitä vain tarkka materiaalivalinta kierrätettävyyden kannalta vaan tarvitaan myös tietoa materiaalien valmistustavoista.

Maaliskuussa 2024 Lexus avaa uuden business- ja teknologiakeskuksen Shimoyamaan, Aichin prefektuuriin Japaniin. Uuden keskuksen tehtävänä on keskittää ja tehostaa uusien tuotteiden suunnitteluprosessia entisestään.

Tämä tarkoittaa useiden tiimien tuomista yhteen: niin muotoilu-, suunnittelu- kuin kehitystiimit työskentelevät saman katon alla edistäen avointa vuoropuhelua myös ulkoisten kumppanien kanssa. Fokusoitunut tiimityö tulee tuottamaan nopealla tahdilla käsinkosketeltavia tuloksia – kuten vaikkapa aiemmin mainitun Lexus Driving Signature -ajattelun käytännön toteuttamisen.

Lexus LF-Z Electrified

LF-Z Electrified -konseptimalli näyttää tulevaisuuden suunnan Lexuksen tulevaisuudelle näyttäen miltä merkille ominainen muotoilu, ajettavuus ja kehittyneet teknologiat näyttävät vuotta 2025 kohti kuljettaessa.

Konseptimallissa käytettävä erityisesti täyssähkökäyttöä varten luotu alustarakenne on merkittävä kulmakivi Lexus Electrified -konseptin tavoitteelle, jonka mukaan sähköistymisen teknologioilla tulee tähdätä ajoneuvon peruskäyttäytymisen huomattavaan parantamiseen. Tässä alustarakenteen lisäksi auttaa myös uusi Direct4-nelivetojärjestelmä.

Kuva: Lexus.

Ajoneuvon keinoäly (AI) pystyy dialogiin kuljettajan kanssa ja kykenee oppimaan henkilökohtaisia mieltymyksiä ajoneuvon ajettavuuden ja käyttäytymisen suhteen. Keinoäly kykenee siten jopa ehdottamaan kuljettajan mieltymyksiin sopivia reittivaihtoehtoja. Samainen teknologia huolehtii myös turvallisuudesta koko matkan ajan.

Yhteensopivuus kuljettajan ja auton välillä

Lexuksen mukaan Lexus Driving Signature antaa kuljettajalle tunteen täysin saumattomasta yhteydestä auton kiihdytyksiin, hidastuksiin ja ohjausliikkeisiin kaikissa tilanteissa täsmällisten, lineaaristen vasteiden ollessa juuri kuljettajan tahtotilan mukaisia.

Konseptimallin muotoilu ja suunnittelu mahdollistavat tämän mm. akuston ja muiden komponenttien optimaalisella sijoittelulla. Sähköistäminen tarkoittaa myös monien komponenttien jäämistä kokonaan pois, mikä osaltaan auttaa Lexus Driving Signature -ajattelun tulemista todeksi tavalla jota ei ole aiemmin koettu.

Kuva: Lexus.

Akuston sijoittaminen pitkittäin lattian alle ei pelkästään tukevoita korin rakennetta, vaan madaltaa samalla auton painopistettä ja auttaa vaimentamaan tiestä aiheutuvia värinöitä ja ääniä. Tämä auttaa korostamaan yhtä Lexukselle jo kauan ominaista piirrettä – hiljaisuutta ja ajomukavuutta.

Lexuksen uusi Direct4 -järjestelmä mahdollistaa jokaisen neljän pyörän vedon ohjauksen täysin itsenäisesti. Se mahdollistaa auton olevan tilanteesta riippuen etu-, taka- tai nelivetoinen tai mitä tahansa näiden väliltä, mitä ajo-olosuhteet vaativatkaan.

Ohjaus on toteutettu steer-by-wire -tekniikalla, eli toisin sanoen ohjauspyörän ja renkaiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä. Tämä mahdollistaa suoremman yhteyden ohjausliikkeen ja ajovoimien suhteen mahdollistaen loogisen käyttäytymisen eri nopeuksissa.

Täysin sähköinen ohjausjärjestelmä suodattaa myös värähtelyitä mutta mahdollistaa kuitenkin samalla erittäin tarkan ohjaustuntuman.

Lexuksen muotoilun tulevaisuus

Muotoilijat ottivat vastaan haasteen kehittää Lexukselle tyypillistä etusäleikön muotoa (Lexus Spindle) edelleen, jolloin lopputuloksena oli koko ajoneuvon muodon perustuminen mainitulle muodolle.

Ajoneuvon takaosassa pelkistetty, yksinkertainen muoto yhdistyy suurien pyörien luomaan voimakkaaseen olemukseen. Matalat takavalot sisältävät uudenlaisen Lexus-logon, joka symbolisoi Lexuksen muotoilun uutta aikaa.

Kojelaudassa nähtävä uusi Tazuna-konsepti vie Lexuksen pyrkimyksen kuljettajan ja auton yhteenliittymästä uuteen ulottuvuuteen.

Kuva: Lexus.

Tazuna-konseptin inspiraation lähteenä on ollut perinteiset japanilaiset suitset, joiden avulla ratsastajat ovat olleet jo vuosisatoja luontaisessa yhteydessä ratsuunsa.

Kaikki ajoneuvon hallittavuuteen liittyvä on näiden suitsimaisten ohjainten lähettyvillä, ja niiden käyttö tapahtuu intuitiivisesti, kuin luonnostaan ilman katseen irroittamista tiestä.

Kojelauta on ajoneuvon sydän, jossa mittaristo ja muut elementit on sijoitettu suhteellisen matalalle kuljettajaan ja matkustajiin nähden. Kojelauta yhdistyys saumattomasti oviin. Panoraamakatto lisää matkustamon avaruutta.

Kuva: Lexus.

Kuljettalle tarjottava informaatio mm. lisättyä todellisuutta hyödyntävän AR-tuulilasinäytön, mittariston ja multimedian kosketusnäytön muodossa on keskitetty yhteen moduuliin kun taas ajamisen tukitoiminnot on keskitetty ohjauspyörän ympäristöön. Tämä komponenttien sijoittelu näyttää suuntaa Lexuksen sisätiladesignin tulevaisuudelle.

Kehittyneitä ominaisuuksia rikastamaan ajokokemusta

Lexus LF-Z Electrified -konseptimallin keinoäly (AI) tukee kuljettajaa jatkuvasti ja oppii aktiivisesti kuljettajan mieltymyksiä ja käyttäytymistä. Ääniohjaus helpottaa ajamista tunnistaen, oppien ja mukautuen kuljettajan tyyliin ajaa ajoneuvoa.

Keinoälyn ja kuljettajan vuorovaikutus voi realisoitua myös keinoälyn ehdottamilla reiteillä, jotka ovat kuljettajan ajokäyttäymisestä opittuja tapoja tukevia ja siten kuljettajan mieltymysten mukaisia.

Kuva: Lexus.

Digitaalinen avain mahdollistaa ajoneuvon käytön halutuille ihmisille ilman, että fyysistä avainta tarvitsisi kierrättää käyttäjillä. Ajoneuvon toimintoja, kuten ovien lukitusta voidaan ohjata älypuhelimella. Digitaalinen avain mahdollistaa mm. esimerkiksi ajoneuvoon pääsyn ulkopuoliselle taholle – omistajan niin halutessa.

Ovissa käytetään E-Latch -järjestelmää. Kun kuljettaja tai matkustaja lähestyy autoa avaimen kanssa, ovenkahvat tulevat automaattisesti esiin ja lukitus sekä ovi voidaan avata kevyellä ovenkahvan kosketuksella.

Ajoneuvosta poistuttaessa ovi avataan painamalla avauspainiketta. Ajoneuvon ympärille sijoitetut tunnistimet auttavat tarvittaessa varoittamaan ajoneuvon läheisyydessä olevista jalankulkijoista ja ajoneuvoista autosta poistuttaessa.

Kuva: Lexus.

Panoraamakatto on valmistettu elektrokromaattisesta lasista. Materiaali mahdollistaa lasikaton tummentamisen joko automaattisesti tai kuljettajan haluamalla tavalla. Lisäksi kattoon integroitu valaistus voidaan asettaa jäljittelemään tähtitaivasta.

Takaistuimilla on laajat säätömahdollisuudet ja hierontatoiminnot. Uuden sukupolven Mark Levinson -audiojärjestelmä kykenee konserttisalimaiseen äänentoistoon, ja uusin äänenhallintateknologia pystyy aktiivista vastamelutoimintoa hyödyntäen tuottamaan ylivertaisen kuuntelukokemuksen – ja auttamaan auton sisällä käytävää keskustelua.

Kuva: Lexus.

LF-Z Electrified

  • Kokonaispituus (mm)        4 880
  • Kokonaisleveys (mm)        1 960
  • Kokonaiskorkeus (mm)     1 600
  • Akseliväli (mm)                2 950
  • Omamassa (kg)                2 100
  • Toimintasäde, WLTP (km)     600
  • Akuston tyyppi                  Li-ion
  • Akuston kapasiteetti (kWh)    90
  • Suurin latausteho, DC (kW) 150
  • Akuston jäähdytys              Neste
  • Kiihtyvyys 0-100 km/h (s)     3,0
  • Huippunopeus (km/h)           200
  • Suurin teho (kW)                  400
  • Suurin vääntömomentti (Nm) 700

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!