Uusien autojen hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet selvästi viime vuosien aikana

Alkuvuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista noin 42 prosenttia on ollut bensiinikäyttöisiä ja noin 6 prosenttia dieselkäyttöisiä. Täyssähköautojen osuus tammi-kesäkuun rekisteröinneistä on ollut 32,6 prosenttia ja ladattavien hybridien 18,8 prosenttia.

Ladattavien autojen osuuden ennakoidaan hieman pienenevän loppuvuoden aikana, sillä tilauskannassa on pitkien toimitusaikojen takia ollut erityisesti viime ja edellisvuonna tilattuja ladattavia autoja, joita on saatu toimitukseen kevään ja alkukesän aikana.

Viime vuosien aikana uusien henkilöautojen keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat vähentyneet nopeasti.
Keskimääräisen tänä vuonna rekisteröidyn uuden auton hiilidioksidipäästöt ovat olleet noin 68 grammaa kilometriä kohti, kun vielä vuonna 2019 keskipäästöt olivat noin 139 g/km.

Päästöjen vähenemiseen on vaikuttanut ladattavien autojen osuuden kasvu, mutta myös bensiini- ja dieselautojen tekniikka on kehittynyt aiempaa vähäpäästöiseksi. Suomen 2,8-miljoonaisen henkilöautokannan keskipäästöt ovat noin 180 g/km, joten uusien autojen päästöt ovat noin 60 prosenttia kannan keskivertoautoa alemmat.

– Tänä vuonna ostettu auto on todennäköisesti käytössä vielä 2045, joten sen elinkaaren aikaisilla päästöillä on valtava merkitys ympäristölle. Suomen autokannan uusiutumista tulisikin tukea kaikin käytettävissä olevin keinoin. Myös vähäpäästöiset bensiiniautot ovat ladattavien autojen rinnalla fiksu valinta sekä lompakon että ilmaston kannalta, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.

Uusien bensiiniautojen keskipäästöt olivat vuonna 2019 noin 144 g/km. Vuonna 2023 ensirekisteröityjen bensiiniautojen keskipäästö on ollut noin 123 g/km. Päästöjen määrä on reilussa kolmessa vuodessa laskenut noin 15 prosentilla.

Myös ladattavien hybridien keskipäästöt ovat alentuneet, sillä niiden akkukapasiteetti ja samalla toimintamatka sähköllä on viime vuosina kasvanut. Ladattavien hybridien keskimääräiset hiilidioksidipäästöt ovat tänä vuonna ensirekisteröidyillä henkilöautoilla olleet noin 28 g/km, kun vuonna 2019 päästöt olivat keskimäärin 52 g/km.

– Autokannan uudistumista ja liikenteen päästöjen vähentämistä tukevat erityisesti autoveron alentaminen, kierrätyspalkkiot ja erilaiset vähäpäästöisten autojen hankintakannusteet. Myös vuonna 2025 päättymässä olevien työsuhdeautojen verokannusteiden jatkaminen on tärkeä autokantaa uudistava toimi, muistuttaa toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Uusista dieselkäyttöisistä henkilöautoista noin puolet on matkailuautoja tai tilataksien kokoluokan autoja, joissa on yli viisi matkustajapaikkaa. Uusien henkilöautokoristen dieselautojen päästöt ovat vuosina 2019–2023 vähentyneet noin 9 prosentilla.

Vuonna 2019 uuden henkilöautokorisen dieselauton päästöt olivat keskimäärin 162 g/km, kun vuoden 2023 aikana rekisteröidyillä autoilla keskipäästö on ollut 147 g/km.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän