Uusi Toyota GR Yaris: Suomessa kehitetty, 261 hv, neliveto

Kuva: Toyota.

Uusi Toyota GR Yaris on puhdas urheiluauto, joka on syntynyt uudelleennousseesta Toyotan ralliosaamisesta WRC-sarjassa.

Täysin uuden Yaris-malliston huipulle sijoittuvassa mallissa on hyödynnetty isossa mittakaavassa Toyota Gazooo Racingin ja Tommi Mäkinen Racing -tiimin suomalaista pitkän linjan osaamista.

Lukemattomat testikilometrit Toyotan WRC-tiimin kotiseuduilla Keski-Suomessa ovat hioneet tästä mallista sen mitä se on – mm. seuraavan Yaris WRC -auton tyypitysmallin.

Vuoden 2020 loppupuolella Euroopassa esiteltävä malli on Toyota GR Supran jälkeen toinen maailmanlaajuisesti saataville tuleva Toyotan GR-malli.

Auto julkistetaan tämän viikonlopun Tokyo Auto Salon -tapahtumassa.

Kuva: Toyota.

Ensimmäinen nelivetoinen urheiluauto Celica GT Four -mallin jälkeen

Autossa on uusi alustarakenne, voimalinja, jousitus, omamassan optimointi sekä aerodynaamiset ominaisuudet.

Uusi Toyota GR Yaris on Toyotan ensimmäinen nelivetoinen urheiluauto ja WRC-tyypitysmalli Celica GT Four -mallin tuotannon päättymisen jälkeen vuonna 1999.

Kyseinen malli toimi pohjana Toyotan siihen asti parhaimmalle menestystarinalle WRC:n osalta saavuttaen 30 voittoa, neljä henkilökohtaista maailmanmestaruutta ja yhden valmistajakohtaisen mestaruuden.

Kuva: Toyota.

Kunnianosoituksena Celica GT Four -mallia kohtaan kantaa uusi GR Yaris ylpeydellä takaluukussaan GR-Four -logoa.

Suunnittelun kolmena keihäänkärkenä ovat olleet aerodynamiikka, painojakauma ja alhainen omamassa.

Auton kolmiovinen kori on valmistettu keveistä materiaaleista kuten hiilikuitupolymeerista sekä alumiinista. Vaikuttavan teho-painosuhteen lisäksi uusi alustarakenne mahdollistaa leveämmän raideleveyden taka-akselilla sekä takapään jousitusratkaisun päällekkäisillä kolmiotukivarsilla.

Kuva: Toyota.

Moottorissa 261 hevosvoimaa

Vaikka uusi GR Yaris sijoittuu täyden uuden Yaris-malliston yläpäähän, on sen design ainutlaatuinen kolmiovisuutensa ja 91 mm matalamman kattolinjansa ansiosta. Autossa on karmittomat etuovet ja 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Täysin uusi kolmisylinterinen 1,6-litrainen moottori hyödyntää monia moottoriurheilusta tuttuja ominaisuuksia.

Kuva: Toyota.

Esimerkiksi mäntien jäähdytys tapahtuu useamman öljysuihkun voimin, pakoventtiilien halkaisija on normaalia suurempi ja imukanavat ovat osittain kiillotetut.

1 618 cm3 iskutilavuudella tämä voimanpesä tuottaa 192 kW / 261 hv huipputehon ja 360 Nm huippuväännön.

Pakokaasuahdin on kuulalaakeroitu ja kuusivaihteinen vaihteisto on erityisesti tätä mallia varten suunniteltu.

Yhdessä auton kevyen rakenteen (omamassa on vain 1 280 kg) on lopputuloksena teho-painosuhde 4,9 kg / hv, joka siivittää auton 0 – 100 km/h kiihdytyksen alle 5,5 sekuntiin ja elektronisesti rajoitettuun 230 km/h huippunopeuteen.

Kuva: Toyota.

Kolme ajotilaa

GR-Four -nelivetojärjestelmä optimoi kevyen rakenteen mahdollisuuteen ohjata vetoa yksittäisille pyörille.

Voimanjako eteen ja taakse on toteutettu nopeatoimisella monilevykytkimellä.

Hieman toisistaan poikkeavat välityssuhteet etu- ja takatasauspyörästöille mahdollistavat teoreettisen voimanjaon aina täydestä etuvetoisuudesta täyteen takavetoisuuteen. Tämän ansiosta järjestelmä on huomattavasti kevyempi verrattuna esimerkiksi jatkuviin nelivetojärjestelmiin keskitasauspyörästöineen.

Kuljettaja voi säätää nelivetojärjestelmää olosuhteisiin sopivaksi. Normaalitilanteessa perusvoimanjako eteen/taakse on 60/40.

Kuva: Toyota.

Sport-tilassa järjestelmä on takapainotteinen 30/70-jaolla ja Track-tilassa nopeaa rata-ajoa varten 50/50. Kaikissa tiloissa kuljettajan toiminta, ajoneuvon käyttäytyminen ja ajoalustan ominaisuudet vaikuttavat voimanjaon säätöön.

GR Yaris -mallin alustarakenne on uusi osoitus TNGA-alustarakenteen monikäyttöisyydestä ja skaalautuvuudesta. GA-B -alustarakenteeseen, joka on käytössä uuden sukupolven Yaris-mallissa on yhdistetty GA-C -alustarakenteen takaosa.

Tämä mahdollistaa normaalisti Yaris-mallissa käytettävän yhdystukiakseliston sijaan päällekkäisten kolmiotukivarsien käytön ja sallien nelivedon vaatiman tekniikan asentamiseen tarvittavan tilan.

Myös jarrut on kehitetty urheilullista ajoa silmälläpitäen sisältäen halkaisijaltaan 356 mm uritetut etujarrulevyt nelimäntäisillä jarrusatuloilla.

Lisävarusteena saatava varustepaketti tuo ajettavuuteen vielä oman ulottuvuutensa lisäämällä varusteluun Torsen-tasauspyörästöt niin etu- kuin taka-akselille, erilaisen jousitusprofiilin sekä Michelin Pilot Sport 4s -renkaat.

Kuva: Toyota.

Toyota GR Yaris

Moottori
Tyyppi Suora kolmisylinterinen
Venttiilikoneisto DOHC, 12 venttiiliä, muuttuva imuventtiilien ajoitus
Polttoainejärjestelmä D4S – Suora ja epäsuora suihkutus
Imujärjestelmä Kuulalaakeroitu pakokaasuahdin
Iskutilavuus (cm3) 1 618
Sylinterin halkaisija ja iskunpituus (mm) 87,5 X 89,7
Puristussuhde 10,5 : 1
Suurin teho (hv / kW) 261/192
Suurin vääntömomentti (Nm) 360
Päästötaso Euro 6d Temp

Voimansiirto

GR-FOUR -nelivetojärjestelmä
Tyyppi Käsivalintainen kuusivaihteinen

Suorituskyky
Teho-painosuhde (kg/kW – kg/hv) 6,7 – 4,9
Huippunopeus (km/h) 230 (elektronisesti rajattu)

Alusta
Etupyörien tuenta McPherson
Takapyörien tuenta Päällekkäiset kolmiotukivarret
Ohjaus Sähköisesti tehostettu hammastanko-ohjaus
Kääntöympyrä (m) 10,8

Jarrut
Edessä (halkaisija mm) Jäähdytetty levy (356)
4-mäntäinen satula

Takana (halkaisija mm) Jäähdytetty levy (297)
2-mäntäinen satula

Renkaat

Dunlop SP Sport MAXX050
Michelin Pilot Sport 4s (lisävarustepaketissa)

Rengaskoko 225/40R18

Ulkomitat (mm)
Pituus 3 995
Leveys 1 805
Korkeus 1 460
Akseliväli 2 558
Raideleveys edessä 1 530
Raideleveys takana 1 560

Massa (kg)
Omamassa (ilman kuljettajaa) 1 280

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here