Uudistuneen Subaru Foresterin saa myös hybridinä — Suomeen vasta vuoden lopussa

Kuva Subaru.

Subaru on esitellyt Suomen suosituimman Subaru-automallin Foresterin uuden sukupolven sekä uuteen Foresteriin että nykyiseen XV -malliin saatavan sähköistetyn e-Boxer voimalinjan Geneven autonäyttelyssä.

Uusi viidennen sukupolven Subaru Forester on järjestyksessään kolmas Subaru-malli, joka on rakennettu Subarun Global -perusrakenteelle.

Katso tästä muut Geneven autonäyttelyn uutuudet.

Uuden Foresterin ilmettä ja muotoja on uudistettu, ja auton koko on kasvanut. Forester on edeltäjäänsä hieman pidempi ja leveämpi sekä akseliväliltään kookkaampi. Kasvaneet mitat näkyvät erityisesti sisätiloissa ja sitä kautta matkustamismukavuudessa.

Uuden Foresterin voimalinja perustuu jatkuvatoimisen symmetrisen nelivedon, bokserimoottorin ja 7-vaihteisen Lineartronic-automaattivaihteiston yhdistelmään.

Foresterissa on 22 senttimetrin maavara.

Kuva: Subaru.

Uusi sähköistetty e-Boxer Foresteriiin ja XV-malliin

Subaru lanseerasi Genevessä myös uuden e-Boxer -voimalinjan. Polttoaineen suorasuihkutuksella varustetun bokserimoottorin ja sähkömoottorin yhdistävä tekniikka nähdään ensimmäisenä uudessa Forester- ja nykyisessä XV-mallistossa. Subarun ratkaisussa 16,7 hevosvoimaa tuottava sähkömoottori on integroitu Lineartronic-vaihteiston sisälle.

Normaalissa ajotilanteessa noin puolet ajokilometreistä taittuu sähköavusteisesti. Subarun e-Boxer sisältää taka-akselin päälle asennetun 118,4 voltin akuston, joka latautuu ajettaessa. Sähkömoottori tuo ajoon noin 17 lisähevosvoimaa sekä 65 Nm väännön.

Uuden Foresterin ensiesittely Suomessa tapahtuu tulevana syksynä.

Uutuusmalli lanseerataan neljällä eri varustetasolla – Base, Active, Ridge ja Summit. Samassa yhteydessä myyntiin tulee myös Subaru XV:n uusi sähköistynyt e-Boxer -automalli.

Teknisiä tietoja: Subaru Forester e-Boxer

Mitat (milliä): Pituus 4,625 (+15), leveys 1,815 (+ 20), korkeus 1,730 (- 5)

Akseliväli (milliä): 2,670 (+ 30)

Maavara (milliä): 220

Moottori: Kaksilitrainen 16-venttiilinen kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu bokserimoottori; polttoaineen suoraruiskutus.

Teho: 150 hv/5600-6000 r/min.

Vääntö: 194 Nm/4000 r/min.

Sähkömoottori: lisäteho 16,7 hv, lisävääntö 65 Nm

Akusto: Li-ion, 188,4 V ja 13,5 kW

Vaihteisto: 7-vaihteinen Lineartronic-vaihteisto

Voimansiirto: symmetrinen neliveto

Suomessa: lanseeraus syksyllä 2019

Lisätietoa Subarun e-Boxer -tekniikasta erikoissivustolta osoitteesta www.subaru.eu/e-boxer

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here