Mercedes-Benzin uuden E-sarjan (W 214) Estate- eli farmarimalli tarjoaa entistä enemmän tilaa edessä ja takana sekä kasvaneen tavaratilan. E-sarjan farmarimallin mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 4949/1880/1469 milliä.
Akseliväli on 22 milliä pidempi kuin ennen ja nyt 2961 milliä. Pidentynyt akseliväli lisää merkittävästi takajalka- ja polvitiloja. Sisätilat ovat lähes S-sarjan mittaiset; esimerkiksi takaistuimen leveys on 1519 milliä eli 25 milliä enemmän kuin edeltäjässä.
Tavaratilan koko on 615 litraa, ja takaistuimet kaatamalla se laajenee jopa 1830 litran kokoiseksi. Lataushybridimallissa tavaratilan koko on 460–1675 litraa.

E-sarjan farmarilla voi vetää 2100 kilon jarrullista perävaunua. Suurin sallittu koukkupaino on 84 kiloa, mikä mahdollistaa esimerkiksi sähköpyörien kuljettamisen taakse kiinnitettävässä pyörätelineessä.
Ylellinen varustelutaso ja valmius automaattiseen taskupysäköintiin
Uutta E-sarjan farmarimallia luonnehtivat lyhyt etuylitys, pitkä konepelti, edeltävää mallia dynaamisemmin muotoiltu kattolinja ja loivasti kallistettu takaikkuna. Kookkaan etusäleikön (Progressive/Classic) korkeakiiltoinen musta väri viittaa Mercedes-EQ-sähköautoihin.
Vakiovarustukseen kuuluvat LED High Performance -ajovalot, ja Digital Light -valoratkaisu on saatavana valinnaisvarusteena. Takana suuntavilkut on integroitu takapuskuriin, mikä entisestään korostaa auton kasvanutta leveyttä. Sähköinen Easy-pack-takaluukku on vakiovaruste.
Sisällä matkustamossa valinnaisvarusteisiin kuuluvat esimerkiksi koko kojelaudan levyinen MBUX Superscreen-näyttö sekä 21 kaiuttimen Burmester-äänentoisto, joka tarjoaa Dolby Atmos -tason kuunteluelämyksen.

Mikäli näyttökokonaisuus ulottuu etumatkustajan puolelle, kuljettaja ei ajoturvallisuuden takaamiseksi enää voi nähdä tämän ruudun sisältöä ajaessaan.
Kuljettaja voi valikoida MBUX-valikoista käytössä olevan perävaunutyypin ja määritellä nopeusrajoituksen ja helpottaa näin perävaunun vetämistä sallituissa nopeusrajoissa. Valinnaisvarusteena saatavana on perävaunun käsittelyä helpottava peruutusavustin, joka säätelee ohjauskulmaa automaattisesti peruutuksen aikana.
Passiivisiin turvavarusteisiin kuuluvat muun muassa A-pilarista C-pilariin asti ulottuvat ikkunaturvatyynyt, kuljettajan polviturvatyyny sekä etuistuinten väliin asennettu turvatyyny. Autoon on saatavissa digitaalinen avain, jonka voi asentaa iPhone-puhelimeen tai Apple Watch -älykelloon. Sen voi jakaa jopa 16 ihmisen kanssa, mikä mahdollistaa vaivattoman auton käytön esimerkiksi perheenjäsenten kesken.

Farmarimallissa on vakiona Agility Control -iskunvaimennus ja yksikammioinen ilmajousitus taka-akselilla. Ratkaisu takaa erinomaisen ajomukavuuden ja aina tasaisen lattiapinta-alan myös auton ollessa lastattuna. Valinnaisvarusteisiin kuuluvat ilmajousitus, ADS+-iskunvaimennus ja älykäs pysäköintiavustin, jonka ansiosta E-farmarissa on valmius SAE Tason 4 -automaattiseen taskupysäköintiin. E-sarjan farmarimallin ilmanvastuskerroin on 0.26 ja etuosan tuulipinta-ala 2,38 neliömetriä.
Vakiona 11 kW:n AC-laturi, sähköllä jopa yli 100 kilometriä
Heti E-sarjan farmarimallin ensiesittelystä lähtien saatavana on neljännen sukupolven plug-in-lataushybridi E 300 e, ja muita hybridivaihtoehtoja esitellään jatkossa. Autossa on 25,4 kWh:n akku, ja toimintamatka sähköllä on nyt jopa yli 100 kilometriä latauksella.
Mercedes-Benz E 300 e
- Iskutilavuus 1999 ksm
- Polttomoottori 150/204/6100 kW/hv/rpm
- Sähkömoottori 95/129/440 kW/hv/Nm
- Järjestelmän yhteisteho 230/308/550 kW/hv/Nm
- Akusto 25,4 kWh
- Kulutus l/100km 0.6 – 0.9 (WLTP)
- Sähkönkulutus 19,1 – 21,4 kWh/100km (WLTP)
- Toimintamatka sähköllä 95 – 113 km (WLTP)
- Vakiovarusteena autoissa on 11 kW:n sisäinen AC-laturi. Lisävarusteena on saatavana 55 kW:n DC-laturi, jonka avulla akku latautuu täyteen jopa 30 minuutissa.
Autotoday 15 vuotta sitten: Mercedes-Benzin DiesOtto ei ollutkaan polttomoottorin tulevaisuus
Autotoday testasi: Mercedes-Benz GLC 400 e 4Matic A Hybrid — sporttinen menijä