Tommi Hallmanilla onnistunut debyytti Extreme E -sarjassa

Vuonna 2021 käynnistyneen kansainvälisen Extreme E -autourheilusarjan historian kaksi viimeistä kilpailua ajettiin viime viikonloppuna Saudi-Arabiassa. Debyyttinsä tässä sarjassa nyt tehnyt kuopiolainen Tommi Hallman suoriutui viikonlopun urakastaan onnistuneesti.

Sähkökäyttöisten maastoautojen Extreme E -sarja päätti neljä vuotta ja yhteensä 26 kilpailua käsittäneen taipaleensa kansainvälisessä autourheilussa viime viikonloppuna, kun sarjan kaksi viimeistä kilpailua ajettiin Saudi-Arabiassa.

Nyt ensimmäistä kertaa Extreme E -sarjassa kilpaillut Tommi Hallman, 25, yhdessä tiimikaverinsa Christine Giampaoli Zoncan, 32, kanssa sijoittuivat lauantaina kahdeksan tiimin kilpailussa kuudenneksi ja sunnuntaina sijoitus oli viides.

– Ihan positiiviset on fiilikset, vaikka tulos jäikin hieman harmittamaan, kun ei päästy kumpanakaan päivänä finaaliin. Olosuhteisiin nähden kuitenkin hyvä viikonloppu, koska kilpailin nyt ensimmäistä kertaa tässä sarjassa ja käytännössä kaikki kilpakumppanit olivat olleet mukana jo useamman vuoden ajan. Varsin pitkältä takamatkalta siis lähdettiin liikkeelle, Hallman kommentoi viikonlopun päätteeksi.

Hallman teki koko viikonlopun ajan virheetöntä työtä parituhatta kiloa painavan ”katumaasturin” ratissa ja erityisesti sunnuntaina kuopiolainen oli vahvassa iskussa, kellottaen kärkipään aikoja niin sektori-, kuin myös kierrosaikojen osalta. Extreme E -sarjassa kun kilpaillaan kahden kuljettajan tiimeinä ja jokaisen tiimin muodostavat mies- ja naiskuljettaja, niin Hallmanin tiimikaverilta, italialais-espanjalaiselta Zoncalta, olisi nyt vaadittu kovempia suorituksia.

– Tiimikaverilla oli vaikeuksia löytää vauhtia ja siinä annettiin liikaa tasoitusta. Oma vauhti oli hyvällä tasolla, siihen olen tyytyväinen, ja saatiin auto ”istumaan käteen” säätöjen osalta aika nopeasti. Taso on kyllä äärimmäisen kova. Hauskaa oli ajaa nämä kaksi kilpailua. Rata oli mielenkiintoinen, paljon hyppyjä. Oli hyvä fiilis ajaa ja hyvä luotto tekemiseen. Pystyin koko ajan nostamaan vauhtia, eikä vielä menty edes riskirajoilla, Hallman kuvaili.

Sunnuntain kilpailussa Hallman ja Zonca olivat lähellä finaalipaikkaa, kun alkuerien jälkeen kaksikko oli tasapisteissä neljäntenä yhdessä Even-tiimin Ole Christian Veibyn ja Hedda Hosåsin kanssa. Lopulta norjalaiskaksikko eteni finaaliin, koska tasapisteissä paremmuuden ratkaisi radan supersektorille toisessa alkuerässä ajettu tiimin kuljettajien yhteisaika, ja siinä norjalaisten aika oli Hallmanin tiimiä parempi. Hallman kellotti koko porukan nopeimman sektoriajan ensimmäisessä alkuerässä, peräti sekunnin erolla.

Hallman kilpailee Saudi-Arabiassa JBX-tiimin väreissä. Tiimin omistaa Formula 1:n vuoden 2009 maailmanmestari Jenson Button.

– Sellainen fiilis jäi, että tiimi oli tyytyväinen suoritukseeni viikonloppuna. Tiimi on kyllä hyvä, mukana on ammattitaitoista porukkaa ja helppo oli tulla kaikkien kanssa toimeen. Kaikilla on hyvä motivaatio tekemiseen ja ilmapiiri oli todella hyvä, Hallman kehui.

Aiemmin Extreme E -sarjassa oli kilpaillut vain yksi suomalaiskuljettaja. Heikki Kovalainen nähtiin JBX-tiimin auton ratissa kahdessa osakilpailussa vuonna 2023 ja Formula 1 -osakilpailuvoittajan sijoitukset olivat kahdeksas ja kymmenes. Hallman kirjautti nyt siis nimiinsä uuden ”Suomen ennätyksen” viidennen sijan myötä.

– Kyllä siinä joutui ajon aikana keskittymään toden teolla, koska oli niin paljon uusia asioita, joita ei aiemmin ole tarvinnut miettiä. Näkyvyys oli todella huono. Jos ajoit toisen takana, niin se oli äärimmäisen vaikeaa. Aika lailla siinä mentiin edessä ajavan auton peräpäässä olevien huomiovalojen ja radalla olleiden korkeiden lippujen avulla. Hurjaa hommaahan se oli, kun vauhdit ovat kuitenkin kovia, Hallman kuvaili.

Hallmanin kilpailut Saudi-Arabiassa jatkuvat heti tällä viikolla, kun tulevana viikonloppuna edessä on uuden Extreme H -sarjan kaikkien aikojen ensimmäinen kilpailu. FIA Extreme H World Cup on maailman ensimmäinen vetykäyttöinen moottoriurheilusarja. Valmistautuminen tulevaan kilpailuun käynnistyi jo maanantai-aamuna.

– Ei tässä ehdi juurikaan huilaamaan, kun jo ollaan testaamassa uutta vetyautoa. Alkuviikko ajetaan ahkerasti testiä ja siitä mennään kohti loppuviikon kilpailua. Paljon opittiin nyt uusia asioita pienessä ajassa, saatiin kehitystä aikaan viikonlopun aikana, ja sen myötä luotiin hyvä pohja tulevaan vetyautokilpailuun, mikä on tämän reissun se pääjuttu, Hallman painotti sunnuntai-iltana.

Lue muita juttuja Hallmanista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän