Teknikens Värld: Nyt uusi Škoda Octavia ei selvinnyt hirvenväistökokeesta

Kerroimme vastikään Teknikens Värld -lehden hirvenväistökokeesta, jossa hylättiin Škoda Superb ja Volkswagen Passat.

Nyt uudelle neljännen sukupolven Škoda Octavialle kävi samoin.

Škoda Superb ei omassa testissään selvinnyt hirvenväistöstä nopeudella 72 km/h, ja samoin kävi Octavian kanssa.

Testaajat yllättyivät Octavian ongelmasta, koska auton pysähtyminen nopeudesta 100 km/h onnistui 34,2 metrin matkalla. Se on Teknikens Världin mukaan huipputulos.

Katso tästä juttuja muista hirvenväistökokeista.

Testaajien mukaan Octavian ajonhallinta ei toimi kunnolla hirvenväistössä. Auto aliohjautuu pois radalta nopeuden ollessa hieman yli 70 km/h.

Samassa vertailutestissä testattiin myös Toyota Corolla Touring Sports ja Kia Ceed SW Plug-In Hybrid -malleja. Toyota selvisi hirvenväistöstä nopeudella 74 km/h ja Kia 78 km/h.

Katso juttu ja video tästä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

2 KOMMENTIT

  1. En ymmärrä, miksi auton pitää automatiikalla yrittää korvata kuljettaja. Nyt kukaan ei tiedä, kuka autoa ohjaa. Lisäksi softa on mitä on. Henkilökohtaisesti en luottaisi henkeäni tuollaisen varaan. Ounastelen kysynnän kasvua tarpeeksi vanhoille autoille.

  2. Automaattiohjaus ei liity tähän juttuun. Hirvenväistötestissä kuljettaja ohjaa mutta ajonhallintajärjestelmä auttaa kuljettajaa pitämään auton hallinnassaan eli estää ylimääräiset yli- ja aliohjaustilanteet.

    Kokonaan toinen juttu on esim. Teslan autonominen ohjaus, jossa autopilotti ohjaa autoa. Toki siinäkin kuljettajan pitäisi koko ajan olla valmiina tarvittaessa ohjaamaan autoa.

Vastaa käyttäjälle Jukkis Peruuta vastaus

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän