Tässä selvityksessä Fiat on kärjessä ja Tesla peränpitäjä!

Jokainen käytetyn auton ostaja luonnollisesti toivoo, ettei ajoneuvossa ole piilovikoja tai väärennettyä matkamittaria. Puhtaan historian omaavan ajoneuvon löytäminen voi kuitenkin olla melkoinen haaste. Tiettyjen merkkien kohdalla riski on vielä suurempi – varsinkin jos etsinnässä on edullinen premium-luokan malli.

Autoalan datayhtiö CarVertical teki tutkimuksen selvittääkseen, mitkä automerkit Suomessa sisältävät tyypillisesti puhtaan historian ja mitkä merkit sisältävät sellaisia merkintöjä, jotka heikentävät niiden arvoa.

Edullisen luokan malleilla on todennäköisemmin puhdas historia

Yhtiön tutkimuksessa puhtaalla historialla varustetuksi autoksi katsotaan malli, joka ei ole koskaan vaurioitunut, jonka ajokilometrejä ei ole peukaloitu, jota ei ole käytetty taksi-, kimppakyyti- tai yhteiskäyttöpalveluihin ja jota ei ole merkitty romuautoksi.

Kaikkien CarVerticalin kautta Suomessa tarkastettujen automerkkien joukosta Fiat erottuu edukseen – 91,1 prosentilla tämän valmistajan autoista oli puhdas historia, ja seuraavina tulevat Peugeot (89,7 %) ja Škoda (88,5 %). Fiat, Peugeot ja Škoda valmistavat edullisen luokan ajoneuvoja, joihin epärehellistä hyötyä tavoittelevat tahot kiinnittävät yleensä vähemmän huomiota. Lisäksi näissä merkeissä ei yleensä ole tehokkaita moottoreita, jotka houkuttelisivat riskialttiita kuljettajia, mikä taas johtaisi vahinkohistoriaan.

Kuva: CarVertical.

”Epärehelliset myyjät yrittävät salata ajoneuvon historiatiedot kasvattaakseen keinotekoisesti voittomarginaaliaan. Tämä käytäntö on erityisen yleinen, kun myydään autoja, jotka ovat aiemmin kärsineet pahoja vaurioita, mikä tekee niistä vähemmän houkuttelevia jälkimarkkinoilla. Auto, jolla on puhdas historia, on paljon helpompi myydä hyvään hintaan”, kertoo automarkkinoiden asiantuntija ja CarVerticalin viestintäjohtaja Matas Buzelis.

Premium-luokan auton löytäminen ilman vikoja voi olla vaikeaa

Vaikka puhtaalla historialla varustetun auton löytäminen vaatii aikaa ja vaivaa, jotkin merkit ovat erityisen riskialttiita. Kaikista CarVerticalin Suomessa tarkastamista ajoneuvoista Tesla-mallit saivat huonoimmat tulokset – vain 34,9 prosentilla oli puhdas historia. Seuraavina listalla olivat BMW (62,9 %) ja Jaguar (67,7 %).

Useimmissa tutkimukseen osallistuneissa maissa premium-luokan autojen historia oli huomattavasti harvemmin puhdas, joten näiden merkkien ystävien on syytä olla erityisen varovaisia käytettyä mallia ostaessaan.

”Monet ihmiset unelmoivat premium-luokan auton omistamisesta, mutta he eivät aina arvioi täysin sen ostamiseen liittyviä riskejä. Koska nämä ajoneuvot ovat kalliimpia, epärehelliset myyjät väärentävät todennäköisemmin kilometrejä tai salaavat vikoja. Toisaalta heidän ei yksinkertaisesti kannata ottaa riskiä edullisen luokan ajoneuvon historian salaamisesta, koska tällaisten mallien myynnistä ei saada paljoa voittoa”, Buzelis sanoo.

Kun ostaja haluaa ostaa premium-luokan auton mahdollisimman halvalla, hän usein unohtaa sen historian tai jättää tarkistamatta, millaisia vaurioita autolle on mahdollisesti aiheutunut aiemmin. Myöhemmin, kun erilaiset viat alkavat paljastua, omistajat saattavat kohdata ikäviä yllätyksiä ja merkittävät korjaukset voivat nostaa omistuskulut ennalta arvaamattomiin summiin.

Jos halutaan varmistaa, että auto palvelee luotettavasti vuosia ilman odottamattomia ongelmia, ostajan on tarkistettava ajoneuvon historiaraportti, ajettava koeajo ja tarkistutettava se valtuutetussa huoltoliikkeessä. Muussa tapauksessa uuden auton ostamisen jännitys voi nopeasti haihtua jatkuvien mekaanisten vikojen tai sähkövikojen vuoksi.

Menetelmä

CarVerticalin tutkimuksessa analysoitiin yhtiön asiakkaiden tammikuun 2024 ja joulukuun 2024 välisenä aikana ostamia ajoneuvon historiaraportteja. Autot, joiden historiaraportti oli puhdas, laskettiin merkkikohtaisesti, tulokset muunnettiin prosenttiosuuksiksi ja asetettiin paremmuusjärjestykseen.

Autolla, jolla on puhdas historiaraportti, on oltava vähintään viisi matkamittarimerkintää vuosien varrella, eikä niissä saa olla kolmea vuotta pidempiä aukkoja.

Ajoneuvo, jolla on puhdas historiaraportti, ei saa:

  • sisältää peukaloitua matkamittaria
  • olla ollut osallisena onnettomuudessa
  • olla varastettu
  • olla ollut taksina, kimppakyyti- tai yhteiskäyttöautona
  • sisältää taloudellisia rajoituksia
  • sisältää “junk”-, “salvage”-, “flood”-, “fire”- tai “lemon”-merkintöjä
  • olla altistunut luonnonkatastrofeille

CarVertical toimii 30 maassa, ja sen tietolähteinä on yli 900 maailmanlaajuista tietokantaa, kuten lainvalvontaviranomaiset, kansalliset/valtiolliset rekisterit, rahoituslaitokset ja ilmoitukset. Käsittelemällä vuosittain miljoonia ajoneuvojen historiaraportteja yritys voi tarjota trendejä, kattavia ennusteita ja ainutlaatuisia näkemyksiä käytettyjen autojen markkinoista.

Lue muita CarVertical-juttuja.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

2 KOMMENTIT

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän