Uuteen dataan perustuva ”2025 Tuontiautotutkimus” paljastaa, että jopa 30 % Keski-Euroopasta tuotavista autoista on merkintä vakuutusyhtiön maksamasta korjauksesta.
Huolestuttavaa on, että yli 10 % autoista on kokenut merkittäviä, yli 3 000 euron korjaustöitä ja joukossa on todella pahasti kolaroituja ja jopa vakuutusyhtiön lunastamia autoja.
”Autoliikkeet tarkistavat nämä vauriotiedot aina ostaessaan autoja ja niiden perusteella tinkivät hinnasta. Myytäessä kuluttajille niitä ei yleensä mainita, eikä Suomessa kuluttajaviranomaiset vaadikaan niitä ilmoittamaan,” kertoo tutkimuksessa mukana ollut autoalan asiantuntija Tomi Rantanen Abco Oy:stä.
Tutkimuksen yllättävimmät havainnot
- 30,4 % tutkituista Keski-Euroopasta tuoduista autoista oli korjausmerkintä.
- 10,7 % autoista oli kokenut isompia, yli 3 000 euron korjauksia.
- 1,9 % autoista oli pahasti kolaroitu ja sen takia lunastettu
- Yhdessäkään ilmoituksessa ei mainittu mitään kolarihistoriasta
- Suuret ketjut karttavat pahasti kolaroituja autoja, mutta pienet toimijat tuovat niitä huomattavasti useammin.
Ruotsin autojen riski piiloutuu
Vaikka Ruotsista tuotavat autot ovat suosittuja, Ruotsin vakuutusyhtiöt eivät jaa korjausdataa kuten Keski-Euroopassa. Tämä tarkoittaa, että Ruotsista voidaan tuoda Suomeen pahastikin kolaroituja autoja ilman että tietoja on saatavilla CarVerticalin tai muiden suosittujen tietopalveluiden kautta.
”Ainoa tapa tunnistaa kolarikorjaukset on maalipinnan paksuusmittarin käyttäminen tai ammattilaisen suorittama kuntotarkastus,” Rantanen neuvoo.
Kuluttajien kannattaa vaatia raportti ja maalipinnan paksuudet
Tutkimuksen tekijä kehottaa kuluttajia vaatimaan Keski-Euroopasta tuotuihin autoihin CarVertical-raportin myyjältä tai tilaamaan sen itse. Uudelleen maalattujen ja mahdollisesti kolarikorjattujen kohtien tunnistamiseksi ostaja tarvitsee tarkan maalipinnan paksuusmittarin.
Jos mittarin hankinta tai käytön opettelu ei onnistu, niin voi harkita ammattilaisen tekemää auton kuntotarkastusta. Abco Oy tarjoaa Auto-Saksasta.fi sivustolla auton myyjän luona tehtäviä kattavia kuntotarkastuksia Suomessa ja Euroopassa hintaan 299 euroa.
”Paras tuontiautoliike” palkitut
1. Parrotz. (33 % autoista oli korjattu)
2. Kamux (5% oli kolaroitu ja 15% oli korjattu)
3. Saka (7 % oli kolaroitu ja 19 % oli korjattu)
Kunniamaininta J. Rinta-Jouppi (13 % oli kolaroitu ja 12 % korjattu)
Tutkimukseen ei osunut näiltä kolmelta yhtään autoa, joka olisi korjattu yli 10.000 € tai joka olisi saanut lunastuskolarista merkintää. Kaikki TOP-4 autoliikettä toivat keskimääräistä parempia autoja Keski-Euroopasta.
Arvojärjestys palkittujen liikkeiden osalta muodostui ensisijaisesti kolaroitujen autojen prosenttiosuuden perusteella ja toissijaisesti korjattujen autojen osuudella.
Tutkimuksen toteutti Abco Oy, joka on autojen historiatietojen ja myyjän luona tehtävien auton kuntotarkastusten markkinajohtaja. Yhtiö sertifioi tarkastettuja autoja ja autoliikkeitä SECU brändillään. Ajoneuvojen historiatietojen osalta yhtiö toimii yhteistyössä CarVerticalin kanssa. Abco Oy:llä on laajin autotarkastajien verkosto Suomessa ja Euroopassa. Tutkimusta johti Tomi Rantanen, autojen historiatietoihin, kuntotarkastuksiin ja tuontiin erikoistunut asiantuntija, jolla on yli 21 000 seuraajaa TikTok-kanavallaan @secudeals.
Katso tästä tarkemmat tiedot: 2025 Tuontiautotutkimus
Lue myös: Tässä selvityksessä Fiat on kärjessä ja Tesla peränpitäjä!