Tässä laaja tietopaketti uudesta Škoda Octaviasta

Kuva: Skoda.

Ensimmäiset Škoda Octavia-mallit valmistettiin kuusikymmentä vuotta sitten vuonna 1959. Nyt Škoda esittelee suosikkimallinsa neljännen sukupolven.

Vuosien mittaan Octavioita on valmistettu jo yli 6,5 miljoonaa kappaletta. Octavia on saavuttanut aseman Škodan tunnetuimpana mallina sekä Škodan kotimaassa Tšekissä että monissa maissa eri puolilla maailmaa.

Suurempi ja näyttävämpi

Octavia on kasvanut kokoa. Octavia on nyt 4 689 millimetriä pitkä. Se on 19 mm edeltäjämallia enemmän (Combi 22 mm). Leveyttä on tullut 15 millimetriä lisää. Tämän kokoluokan autojen suurin tavaratila on suurentunut Combi-mallissa 30 litralla 640 litraan.

Liftback-mallin tavaratilan koko on nyt 600 litraa, mikä on 10 litraa edeltäjämallia enemmän.

Ajovaloissa lähi- ja kaukovalot sekä päivävalot tuotetaan ledeillä. Myös takavalot, jarruvalot ja sumuvalot on toteutettu ledeillä.

Kuva: Skoda.

Uusi sisätilakonsepti ja monitasoinen kojelauta

Octaviassa on nyt uusi kaksipuolainen ohjauspyörä, joka on lämmitettävä. Monitoimiohjauspyörässä on nyt uudenlaiset näppäimet ja rullattavat säätimet, joilla voi käyttää 14 eri toimintoa irrottamatta käsiä ohjauspyörästä.

Uudenlainen kojelauta on modulaarinen ja monitasoinen, ja sitä hallitsee keskellä vapaasti seisova keskusnäyttö. Led-tunnelmavalaistus luo etuoviverhouksiin ja kojelautaan visuaalisen ilmeen valaisemalla epäsuorasti kymmenellä eri värivaihtoehdolla – haluttaessa jopa väriyhdistelmällä. Valittavissa on lisäksi erilaisia valovaikutelmia.

Ensimmäistä kertaa tuulilasinäyttö

Saatavissa olevat, selälle erityisen hyvät Ergo-istuimet sisältävät hierontatoiminnon. Tällaiset istuimet ovat nyt ensimmäistä kertaa tarjolla Škoda-automalliin. Näihin istuimiin on saatavissa myös istuintuuletus. Ergo-istuimet ovat saksalaisen Terve selkä -yhdistyksen hyväksymät.

Tuulilasinäyttö on toinen uutuus. Se heijastaa ajamisen kannalta tärkeät tiedot kuten ajonopeuden, navigoinnin opastuksen, tunnistetut liikennemerkit ja aktivoitujen avustinjärjestelmien tiedot suoraan tuulilasille, joka on saatavissa myös lämmitettynä.

Perusvarustus sisältää mittariston 4,2-tuumaisen ja 16-värisen Maxi DOT -monitoiminäytön. Ensimmäistä kertaa Octaviaan on nyt saatavissa kolmialuesäätöinen Climatronic-ilmastointiautomatiikka. Jos autoon valitaan varusteeksi avaimeton keskuslukitus ja käynnistys, keskuslukituksen avaaminen ja sulkeminen toimii kaikista ovenkahvoista. Vakiovarustukseen sisältyvät luonnollisesti sähkötoimiset lasinnostimet ja sähkömekaaninen seisontajarru. Uuteen Škoda Octaviaan ovat tarjolla lisäksi sisämelutasoa alentavat akustiset etusivulasit.

Kuva: Skoda.

Matrix led -ajovalot

Uusi Octavia on ensimmäinen Škoda, jossa dsg-vaihteiston valitsinvipu toimii Shift by Wire -tekniikalla. Valitsinvivun käskyt välittyvät vaihteistolle elektronisesti.

Dsg-vaihteiston perinteisen valitsinvivun paikalla keskikonsolissa on kytkentämoduuli. Siinä on pieni keinukatkaisin, jolla valitaan ajoalue. Pysäköintiasento P valitaan painikkeella.

Matrix led -ajovalot ovat tarjolla lisävarusteena. Näissä ajovaloissa kaukovalot voidaan pitää jatkuvasti päällä häikäisemättä muita tienkäyttäjiä.

Tarjolla olevia täys-led-takavaloja ja dynaamisia vilkkuja koristavat kristallimaiset elementit.

Uusia turvallisuusjärjestelmiä ovat törmäyksen väistöavustin, kääntymisavustin, oven avausvaroitin ja liikennetilannevaroitin. Muita uuden Octavian turvallisuus- ja avustinjärjestelmiä ovat esimerkiksi ympäristönäkymä, kaistanvaihtovaroitin ja ennakoiva vakionopeuden säädin.

Yhdessä liikennemerkkien tunnistuksen ja edelleen kehitetyn kaista-avustimen sekä liikenneruuhka-avustimen ja hätätilanneavustimen kanssa ne muodostavat kattavan ajoavustinkokonaisuuden.

Ohjauspyörän tunnistuksella valvotaan, pitääkö kuljettaja riittävän jatkuvasti kiinni ohjauspyörästä. Jopa yhdeksän turvatyynyä, mukaan lukien kuljettajan polviturvatyyny ja takasivuturvatyynyt, suojaavat kuljettajaa ja matkustajia.

Uudet vaihtoehtoiset voimanlähteet ja taloudelliset moottorit

Ensimmäistä kertaa tarjolla on ladattava hybridimalli Octavia iV. Osassa edelleen kehittyjä bensiinimoottoreita käytetään nyt kevythybriditekniikkaa.
Dieselmoottorit ovat uusinta EVO-sukupolvea, ja niiden typpioksidipäästöt ovat jopa 80 prosenttia aiempaa pienemmät.

Laajan moottorivalikoiman tehot ovat välillä 81 kW (110 hv) ja 150 kW (204 hv). Tarjolla on myös bio-/maakaasukäyttöinen malli Octavia G-TEC. Sen kaasusäiliöiden 17,7 kilon kaasumäärä riittää 523 kilometrin ajamiseen ympäristövastuullisesti ja taloudellisesti.

Ladattavassa hybridimallissa Octavia iV on 1.4 TSI -bensiinimoottori ja sähkömoottori, joiden yhteisteho on 150 kW (204 hv). Korkeajännite-litiumioniakkuun (37 Ah / 13 kWh) varastoidulla sähköenergialla tällä autolla voidaan ajaa pelkästään sähköllä 55 kilometriä (WLTP).

Uusissa eTec-malleissa käytetään uusimman Evo-sukupolven bensiinimoottoreita 1.0 TSI ja 1.5 TSI sekä dsg-vaihteiston yhteydessä kevythybriditekniikkaa. Hihnakäyttöisen 48 voltin käynnistingeneraattorin ja 48 voltin litiumioniakun avulla otetaan talteen jarrutusenergiaa sähköksi, jolla sitten tuetaan polttomoottoria jopa siten, että autolla voidaan rullata polttomoottori sammutettuna.

Evo-dieselmoottoreiden pakokaasun jälkikäsittelyssä käytetään AdBlue-lisäaineen kaksoissuihkutusta kahden peräkkäin asennetun katalysaattorin etupuolelle. Tarjolla olevassa mukautuvassa alustan säätöjärjestelmässä ajoasetusvalinnat tehdään nyt liukusäätimillä, joilla kuljettaja voi vaikuttaa auton iskunvaimennuksen ja ohjauksen ominaisuuksiin sekä dsg-vaihteiston toimintaan.

Kuva: Skoda.

Uusimmat tietoviihdejärjestelmät

Octavian tietoviihdejärjestelmävaihtoehtoja on neljä. Näiden uusimman sukupolven järjestelmien näyttöjen koot ovat välillä 8,25 ja 10 tuumaa. Osaa näistä järjestelmistä voi käyttää myös eleohjauksella tai puheohjausjärjestelmällä eli Škodan uudella digitaalisella Laura-avustajalla.

Huipputason Columbus-tietoviihdejärjestelmässä on nyt mahdollista zoomata navigoinnin karttaa samanaikaisesti eri mittakaavoissa tietoviihteen näytössä ja entistäkin käyttäjäystävällisemmän Virtual Cockpit -mittariston 10,25-tuumaisessa näytössä.

Uutta toimintoa säädetään näytön alareunassa olevalla kosketusliukusäätimellä, jolla myös säädetään äänenvoimakkuutta.

Autoon asennetun eSim-datayhteyden avulla Octavia on aina online; siten uusimpien Škoda Connect Online -mobiilipalvelujen ja -toimintojen käyttö onnistuu kaikkialta.

Toimintoihin sisältyvät EU-maissa pakollinen eCall-hätäpuhelu, auton monipuoliset etäkäyttötoiminnot sekä tietoviihdesovellusten online-datatuki. Autossa voi olla jopa viisi usb-c-liitäntää mobiili- ja medialaitteiden lataamiseen tai liittämiseen auton järjestelmään. Yksi näistä liitännöistä on saatavissa kattokonsoliin taustapeilin yläpuolelle.

Vanhemmanmallista usb-a 3.0 -liitäntää tarvitsevat laitteet voidaan liittää usb-c-liitäntään käyttämällä alkuperäisenä Škoda-lisävarusteena tarjolla olevaa usb-a 3.0 -adapteria. Saatavissa oleva Phone Box -matkapuhelinlokero mahdollistaa älypuhelimen induktiolatauksen.

Simply Clever -ratkaisut

Škodalle tyypillisiin Simply Clever -ratkaisuihin lukeutuu nyt dieselautoissa uutuutena AdBlue-säiliön täyttöputki, johon myös kuorma-autoille tarkoitettu täyttöpistooli sopii. Takana matkustaville on nyt ensimmäistä kertaa Škoda-automallissa tarjolla kaksi matkapuhelintaskua etuistuimien taustoissa.

Uutena lisävarusteena Octaviaan ovat saatavissa unituet taakse. Takana matkustamisen mukavuutta lisäävät takasivulasien uudet aurinkosuojarullaverhot. Liftback-mallin tavaratilan peitteen alla on monikäyttöinen säilytystasku. Combi-mallin tavaratilan peite on automaattisesti avautuva.

Etuoviverhouksessa on sateenvarjo lokerossaan ja uutuutena paikka lumiharjalle. Suppiloksi avautuva lasinpesunestesäiliön korkki löytyy nyt myös uudesta Octaviasta.

Katso tästä muut jutut Octaviasta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here