Tältä Peugeotin visio uuden ajan autosta näyttää

Peugeot haluaa Peugeot Inception -konseptiautolla näyttää miltä Peugeotin tulevaisuus näyttää.

Peugeot Inception viittaa uuden alkuun (latinaksi “inceptio” = alku). Peugeot Inception -konsepti on suunniteltu yhdelle neljästä Stellantis Groupin ”BEV-by-design”-sähköautorakenteista.

Kuva: Peugeot.

Uusien perusrakenteiden saapuminen vuodesta 2023 alkaen tulee mullistamaan tulevaisuuden Peugeotit. Täyssähköautoja varten suunniteltuna, uusi rakenne mahdollistaa matkustamotilan uudenlaisen järjestelyn: kuljettajan ajoasento ja muiden matkustajien matkakokemus ovat täysin uudenlaiset.

  • Peugeot Inception -konsepti perustuu STLA Large -pohjarakenteelle. Konseptille on annettu matalan (1,34 m) ja virtaviivaisen sedanin (5,00 m) siluetti. Nämä mittasuhteet on annettu konseptille tietoisesti, sillä ne kuvastavat parhaiten auton innovaatioita. Rakenne on osa Peugeotin uutta virallista viestintää, ja on silti brändi-identiteetin mukainen.
  • Uudet “BEV-by-design” -täyssähkörakenteet tuovat mukanaan myös Stellantiksen uudet tekoälyä tukevat moduulit: STLA Brain, STLA SmartCockpit ja STLA Autodrive.
  • Täyssähköinen Peugeot Inception -konsepti on varustettu 800 voltin -sähköarkkitehtuurilla. Sen 100 kWh:n akku mahdollistaa jopa 800 kilometrin toimintamatkan yhdellä latauksella. Kantama vastaa matkaa Pariisista Marseilleen tai Brysselistä Berliiniin. Akku latautuu 30 kilometrin verran yhdessä minuutissa ja 150 km verran 5 minuutissa. Peugeot Inception -konseptia voidaan ladata myös induktiolla ilman latauskaapeleita.
  • Kaksi kompaktia sähkömoottoria, yksi edessä ja toinen takana. Ne tekevät Inception-konseptista nelivetoisen ja erinomaisen hallittavan urheilulliseen ajoon. Sähkömoottorien yhteisteho on 680 hv (500 kW). Kiihdytys 0–100 km/h tapahtuu alle 3 sekunnissa.
  • Uusinta teknologiaosaamista Peugeot Inception -konseptissa demonstroi Steer-by-Wire -ohjausjärjestelmä. Perinteinen ja vuosikymmeniä käytössä ollut ohjauspyörä saa väistyä Hypersquare-ohjaimen tieltä – digitaaliset hallintalaitteet korvaavat mekaaniset hallintalaitteet.

Uusi muotoilukieli

Heti ensisilmäyksellä jokainen moderni Peugeot on tunnistettavissa sen kissamaisesta olemuksesta. Brändin muotoilugeenit ovat nähtävissä edelleen Inceptionissa, mutta muotokieli koodattu uusiksi seuraavalle aikakaudelle.

Uusi muotoilukieli tuodaan Peugeotin tuotantomalleihin vuodesta 2025 alkaen. Se heijastaa digitaalisen aikakauden viimeistelyä ja tekstuureita. Uusi design vaihtaa sensuellien linjojen ja atleettisten kurvien välillä ollen aiempaa geometrisempi ja terävämpi.

Kuva: Peugeot.

Peugeot Inception -konseptin muotoilun haasteet liittyvät dynaamisen ja kissamaisen profiilin ja lasisen matkustamon kontrastiin. Matkustamo on eräänlainen lasinen kotelo, joka ulottuu kuljettajan ja jopa matkustajien jalkojen etupuolelle.

Konseptin sivuprofiilissa on Peugeotille tunnusomaisia piirteitä: linjakas ja elegantti sedan, mutta lintuperspektiivistä katsottuna se vie meidät lähitulevaisuuteen – aikaan, jossa sähköautot perustuvat niille ominaisille perusrakenteille.

  • Älykkäät ikkunalasit: Peugeot Inceptionin matkustajat on ympäröity jättimäisellä 7,25 m2 lasisella pinnalla, joka myös on osa konseptin rohkeaa muotoilua. Koko lasipinta (tuulilasi, sivuikkunat ja kulmaikkunat) on tehty erityislasista, joka on sovitettu Peugeot Inception -konseptiin. Lasissa on erinomaiset lämpöominaisuudet ja siinä käytetään metallioksideja hyödyntävää multi-chrome-pintakäsittelyä. Se on alun perin kehitetty NASA:lle astronauttien visiireihin.
  • Erityinen korinväri: Peugeot Inceptionin korin värisävyt koostuvat erittäin hienoista metallipigmenteistä ja vain yhdestä väripinnasta, joka tarkoittaa isoa energiansäästöä maalauksessa. Pinnoitteen laadukas ilme korostaa korin muotoja ja on sävyiltään vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa.
  • Edustava keulailme – “Fuusiomaski”: Etupuskuriin on tuotu Peugeotin täysin uusi valoilme, jossa mukana on kolmikyntinen valokuvio. Uusi ja erottuva etuosa yhdistyy koko etumaskin kanssa ja muodostaa yhtenäisen elementin, joka pitää sisällään myös kaikki sensorit. Maski muodostuu yhdestä lasiosasta, jonka keskellä on kolmiulotteinen Peugeotin logo.
  • Viestivät ovet: Ovipintojen läpi kulkee vaakasuuntainen näyttöpalkki. Se välittää erilaisia viestejä auton ulkopuolelle, kun kuljettaja ja matkustajat lähestyvät autoa. Inceptioniin yhdistetty tekoäly tunnistaa kuljettajan ja säätää istuimet, lämpötilan, ajo- sekä multimedia-asetukset jokaiselle matkustajalle mieleiseksi. Näyttöpalkki hoitaa samalla myös muita auton ulkopuolisia viestintätehtäviä, jotta itse koripaneelit olisivat täysin sileät.
  • Aerodynaamiset vanteet: Peugeot Inception -konseptin “Aerorim”-vanteet yhdistävät aerodynamiikan ja estetiikan. Ne ovat suunniteltu aksiaalisymmetrisiksi, aivan kuten Peugeot 408:n 20-tuumaiset Monolithe-vanteet.

Tulevaisuuden auto

Peugeot Inception -konsepti näyttää, millainen on tulevaisuuden auto, joka vastaa mahdollisimman hyvin nykyajan asiakkaiden toiveisiin.

Uuden sukupolven asiakkaat ovat aiempaa verkottuneempia ja haluavat sähköautoja, joissa on erinomainen toimintamatka, helppo pääsy lataukseen ja integroidut liitettävyyspalvelut.

Reittien suunnittelun tulee olla mahdollisimman helppoa ja käyttöliittymän selkeä.
Peugeotilla on ratkaisu näiden asiakkaiden tarpeisiin, ja seuraavan kahden vuoden aikana merkki lanseeraa peräti 5 uutta täyssähköistä mallia. Sen jälkeen Peugeotin mallisto on kokonaan täyssähköistetty. Vuodesta 2030 eteenpäin Peugeot tulee myymään Euroopassa vain täyssähköisiä autoja.

Kuva: Peugeot.

Kokonaan uusi ohjaamoarkkitehtuuri

Maailmassa liikkuu jo yli 9 miljoonaa i-Cockpit-ohjaamolla varustettua autoa. Tämä ohjaamoarkkitehtuuri esiteltiin Peugeot 208 -mallissa jo 10 vuotta sitten. Tänään Peugeot Inception keksii ohjaamon uudelleen hyödyntäen tulevaisuuden teknologioita.
Peugeotin suunnittelijat ovat valinneet kokonaan uuden ohjaamoarkkitehtuurin, jossa perinteinen ohjauspyörä ja tavalliset hallintalaitteet on poistettu. Se on syntynyt digitaaliseksi ja on videopelien inspiroima – Hypersquare-ohjausjärjestelmä tuo i-Cockpit-konseptin lähitulevaisuuteen.

Valmiina autonomiseen ajoon

Jo ennen Inception-konseptin kehitystyötä, Peugeot testasi Steer-by-Wire-tekniikkaa ja sen mahdollisia hyötyjä sekä innovaatioita. Sen on tarkoitus helpottaa ajamista, lisätä turvallisuutta ja luotettavuutta. Tällöin mekaanista ohjausakselia ei tarvita, ja koko ohjauspyörä voidaan kääntää pois autonomisen ajamisen ajaksi.

Peugeot esittelee kohta visionsa seuraavan sukupolven sähköautoista

Ensi vuonna tuleva Peugeot 408 on hinnoiteltu ja ennakkomyynti on alkanut

Kaikki Peugeotin henkilöautomallit ovat saatavilla sähköistetyillä voimalinjoilla vuonna 2023!

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän