Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten

Elinkaarensa päähän tulleita ajoneuvoja on viety romuttamolle viimeisen puolen vuoden aikana merkittävästi alkuvuotta enemmän. Taustalla on Suomen Autokierrätyksen kesäkuussa käyttöön ottama digitaalinen DELV-alusta, joka helpottaa kuluttajia auton kierrättämisessä, suitsii harmaata taloutta ja tuo monia positiivisia vaikutuksia autojen kiertotalouteen.

– Julkaisimme uuden digialustan kesäkuussa. Alkuvuonna autojen kierrätysmäärät olivat 12 prosenttia miinuksella edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Digialustan julkaisun jälkeen eli tämän vuoden kesä-lokakuussa romutusmäärät ovat kääntyneet kahdeksan prosentin kasvuun edelliseen vuoteen verrattuna, sanoo Suomen Autokierrätys Oy:n toimitusjohtaja Juha Kenraali.

Yksi syy romutusmäärien nousun taustalla on harmaan talouden suitsiminen.

– Uuden alustan myötä kaikki romutettavat autot tulevat digitaaliseen rekisteriin, eikä autojen ohivirtaus ole enää jatkossa niin yleistä. Aikaisemmin niin sanotut haamuautot ovat olleet iso ongelma. Osa niistä lojuu metsiin hylättynä, ja osa päätyy harmaan talouden kautta osina tai liikennekäyttöön ulkomaille, vaikka ajoneuvon tiedot jäävät Suomen rekisteriin. Tilanteen pitäisi nyt parantua, Kenraali sanoo.

Harmaan talouden torjunnan lisäksi alusta mahdollistaa helpomman auton romuttamisen kuluttajille, parantaa autosta saatavien materiaalien kierrätystä ja uudelleenkäyttöä sekä tehostaa merkittävästi datankeräystä.

Näitä autoja romutetaan eniten

Uuden alustan kautta on kierrätetty ensimmäisen puolen vuoden aikana jo 12 000 autoa. Suurin osa autoista on viety järjestelmään operaattorina toimivan Kuusakosken kautta.

– Uusi alusta on meille kiertotaloustoimijoille todella tärkeä myös pitkällä tähtäimellä. Pystymme hyödyntämään dataa entistä paremmin materiaalivirtojen seurannassa ja ennakoinnissa. Digialusta mahdollistaa meille aiempaa tehokkaamman tavan toimia ja tuo uusia liiketoimintamalleja. Kaikki tapahtuu digialustalla läpinäkyvästi, Kuusakoski Oy:n vastuullisuus ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomas Haikka sanoo.

Datankeruu ja romutusautojen tilastointi on noussut digialustan myötä uudelle tasolle. Ensimmäisen 12 000 auton joukossa näistä autoja romutettiin eniten:

  • Volkswagen Golf
  • Opel Astra
  • Ford Focus

Eniten kierrätykseen tuotiin vuosimallin 2003 autoja ja väreistä ”suosituin” oli harmaa ja heti sen perässä punainen.

Suomen Autokierrätys ja Kuusakoski toivovat, että myös muissa EU-maissa olisi kiinnostusta lähteä kehittämään autonkierrättämistä yhdessä.

– Olemme saaneet alkuvaiheessa jo niin hyviä kokemuksia alustasta, että mielellämme tekisimme yhteistyötä myös muiden maiden kanssa muun muassa tiedonjaossa. Tästä voisi hyötyä monet ajoneuvojen kierrätystoimijat Euroopassa, Kenraali sanoo.

Ajoneuvon viimeisellä omistajalla on velvollisuus viedä romuajoneuvo Suomen Autonkierrätyksen viralliseen järjestelmään. Romuajoneuvot pitää käsitellä lainsäädännön edellyttämällä tavalla. Romuttamolle päätyy Suomessa vuosittain noin 70 000 – 80 000 autoa. Sitran selvityksen mukaan virallisen järjestelmän kautta kierrättämättä jää vuosittain kuitenkin jopa 30 000 autoa.

Suomessa toteutettu DELV-autonkierrätyspalvelu on ensimmäinen laatuaan maailmassa. Se kokoaa yhteen kuluttajat, tuottajayhteisön, kierrätysoperaattorit, vastaanottopisteet, autonvalmistajat, maahantuojat, realisoijat, vakuutusyhtiöt ja viranomaiset. Uudistuksen taustalla on tulossa oleva niin sanottu ELV-asetus (End of Life Vehicle), joka tulee tulevaisuudessa asettamaan entistä tiukemmat säännöt romuautojen kierrättämiselle.

Tästä pääsee tutustumaan DELV-alustaan: https://autokierratys.fi/delv-digitaalinen-kierratysalusta/

Lue muita juttuja autojen kierrätyksestä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän