Finavian oman pelastuspalvelun sammutuskalusto päivitettiin hiljattain uusilla Rosenbauer Panther -ajoneuvoilla.
Edelliset pelastusautot palvelivat Helsinki-Vantaalla 16 vuoden ajan ja päätyivät kunnosta riippuen myyntiin, uusiin sijoituspaikkoihin, vara-autoiksi tai romuttamolle, todetaan Finavioan tiedotteessa.
Kokonaisuudessaan lentoaseman pelastuspalvelu koostuu kolmesta paloasemasta, 37 työntekijästä ja viidestä pelastusajoneuvosta, jotka ovat valmiina tositoimiin kaiken aikaa.
– Ympärivuorokautinen toimintavalmius varmistetaan sijoittumisella kolmelle eri asemalle ja vähintään kuuden palomiehen ja yhden palomestarin vahvuisella kokoonpanolla. Lisäksi ajoneuvoista neljä on hälytysvalmiudessa koko ajan, Helsinki-Vantaan pelastuspalvelun esimies Jarkko Heikura Finaviasta kertoo.
Järkälemäisiä mutta ketteriä
Itävaltalaista tekoa olevat ”pantterit” on suunniteltu nimenomaan lentoasemakäyttöön. Samanlaisia järeitä sammutusyksiköitä on käytössä useilla maailman lentoasemilla. Helsinki-Vantaalle hankitut autot ovat uusinta mallia (Rosenbauer Panther PA 146 ARFF) ja kaikilta ominaisuuksiltaan huikaisevia:
- Tankit täynnä yksi ajoneuvo painaa 37 tonnia
- Vesisäiliö vetää 13 000 litraa, vaahtonestesäiliö 1 500 litraa ja jauhesäiliö 225 kiloa
- Kattotykki suihkuttaa vettä tai vaahtoa 9 000 litran minuuttivauhdilla, jopa 100 metrin päähän
- Jättiläinen kiihtyy 80 kilometrin tuntivauhtiin 27 sekunnissa ja sen huippunopeus on 115 km/h
– Eron 16 vuotta vanhempaan versioon huomaa helposti, oli ajoneuvo mikä tahansa. Uudet pantterimme ovat entistä tehokkaampia, turvallisempia ja ennen kaikkea ajo-ominaisuuksiltaan parempia. Elektroniset avustusjärjestelmät ovat merkittävä lisä haastavissa ajo-olosuhteissa, Heikura listaa etuja.
Panssarivaunumaiset Pantherit poikkeavat tavallisista paloautoista ulkonäöllisesti ja teholtaan. Ne ovat leveämpiä ja niiden painopiste on alempana, jotta onnettomuuspaikalle voidaan ajaa suurilla nopeuksilla ja eri alustoilla.
Vesipumpun ja tykkien teho on moninkertainen kaupunkioloissa käytettäviin pelastusajoneuvoihin verrattuna. Sekä kattotykki että puskuritykki ovat myös kauko-ohjattavia, eli kuljettaja voi käyttää niitä suoraan ohjaamosta.
Helsinki-Vantaan pelastusyksikön henkilökunta on ottanut uudet ajokit tyytyväisenä vastaan. Ajettavuutta on hämmästelty, sillä painostaan huolimatta Pantherit liikkuvat sulavasti kuin tavalliset henkilöautot. Olennaisinta on tietenkin suorituskyky tositilanteissa:
– Sammutusauton tehtävä on lopulta simppeli: kuljettaa palopaikalle mahdollisimman paljon vettä ja vaahtoa mahdollisimman nopeasti, Heikura kiteyttää.