Tällainen on täysin uudistunut BMW 4-sarja

Kuva: BMW.

BMW on esitellyt uudistuneen 4-sarjan. Auto tulee myyntiin lokakuussa viidellä malliversiolla, joista huippumalli BMW M440i xDrive Coupéssa on kuusisylinterinen bensiinimoottori (275kW/374 hv), muina moottorivaihtoehtoina on kaksi nelisylinteristä bensiinimoottoria ja nelisylinterinen dieselmoottori.

BMW 4-sarjan Coupén muotokielellä on haluttu erottaa Coupé-malli selkeästi 3-sarjan malleista.

Valikoimaa laajennetaan kahdella kuusisylinterisellä dieselmoottorilla ensi vuonna.

Kaikki sarjan dieselmallit ja 6-sylinterinen bensiinimoottori ovat saatavilla kevythybriditeknologialla vähentäen näin polttoaineenkulutusta. Tehokas 48 voltin käynnistysmoottori vähentää polttomoottorin kuormitusta ja tehostaa moottoria kiihdytyksissä. Kaikissa dieselmoottoreissa on kaksivaiheinen turboahdin.

Kuva: CvB.

Malliston autoissa on vakiona kahdeksanportainen Steptronic-automaattivaihteisto. Valinnaisena on tarjolla Steptronic Sport -automaattivaihteisto uudella Sprint-kiihdytystoiminnolla nopeisiin ja dynaamista kiihdytystä vaativiin ajoliikkeisiin.

BMW xDrive-neliveto on saatavissa aluksi kahteen malliin ja neljään malliin ensi vuoden maaliskuusta lähtien.

BMW 4-sarjan Coupén massan keskipiste on 21 millimetriä matalammalla ja taka-akseli on 23 millimetriä leveämpi kuin 3-sarjan Sedan-mallissa. Mahdollisimman kevyen rungon ja alustan yhdistelmän painojakauma on tasapainotettu suhteessa 50:50. Aerodynamiikkaa optimoimalla on vähennetty perän nostetta.

Auto erottuu ulkopuolelta hyvin selvästi 3-sarjan malleista. Coupén mittasuhteita korostavat pitkät ja kehyksettömät ovet sekä pitkä kattolinja. Se on 57 millimetriä matalampi kuin 3-sarjan Sedan.

Sisätiloissa vaihtoehtoina ovat standardikokoinen 10,25 tuuman tai valinnaisesti 12,3 tuuman näyttö. Autossa vakiovarusteena ovat mm. uudesti muotoiltu nahkainen urheiluohjauspyörä ja BMW Livecockpit Plus -navigointijärjestelmä.

Auton äänimaailmaa on parannettu merkittävästi edellismallista. Akustisesta lasista valmistettu tuulilasi ja lisävarusteena saatavat akustiset sivuikkunat vaimentavat yhdessä melua. Näiden lisäksi autossa on vakiovarusteena kolmialueilmastointi, joka lisää matkustajamukavuutta.

Kuva: BMW

Auton kuljettajan avustinjärjestelmien määrä on kasvanut edellismallista. Valinnaisen Driving Assistant Professional -järjestelmän uraa uurtavat kuljettajan avustinjärjestelmät raivaavat tietä autonomiselle ajamiselle, sisältäen esimerkiksi entistä kehittyneemmät ohjaus- ja kaista-avustimet.

Uusi Active Navigation Guidance -navigointijärjestelmä ilmoittaa edessä olevista kaistanvaihdoista, ja kuljettaja voi kätevästi vaihtaa kaistaa kaistanvaihtoavustimen avulla. Uusi Emergency Lane Assistant -ruuhka-avustin ohjaa ajoneuvoa automaattisesti kaistan reunassa ruuhkautuneilla teillä.

BMW 4-sarjan Coupén valinnaisiin varusteisiin kuuluu myös Live Cockpit Professional -navigaatiojärjestelmä. Siihen saa myös pilvipohjaisen BMW Mapsin, jossa on reaaliaikaiset liikennetiedot ja haut millä tahansa hakusanalla.

BMW M440i xDrive Coupé:

  • Teho: 275 kW/374 hv
  • Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,5 sekuntia
  • Yhdistetty kulutus: 7,1–6,8 l/100 km*
  • CO2-päästöt: 163–155 g/km*

BMW M440d xDrive Coupé:

  • Teho: 250 kW/340 hv
  • Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,7 sekuntia
  • Yhdistetty kulutus: 6,7 l/100 km (WLTP)
  • CO2-päästöt: 158 g/km (WLTP)

*Päästö- ja kulutuslukemat sekä toimintamatka on laskettu uuden WLTP-testisyklin mukaan ja mukautettu NEDC:hen vertailtavuuden vuoksi, valitusta renkaasta riippuen. CO2-päästöihin perustuvien verojen ja muiden ajoneuvokohtaisten maksujen perustana voivat olla muut kuin tässä julkaistut luvut.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here