Tällainen on suomalaisten suosikkiauto!

Suomalaiset ovat käytännön kansaa, mutta autokaupoilla myös tunteelle annetaan tilaa. Tämä selviää K-Auton jo kolmatta kertaa teettämästä Autoilun suunta -tutkimuksesta.

Selkeä enemmistö (72 %) suomalaisista autoilijoista on ostanut autonsa käytettynä, ja vastaavasti 22 prosenttia suomalaisista kertoo ostaneensa autonsa uutena. Loput (6 %) ovat työsuhdeautoja tai yksityisleasing-autoja.

”Käytettyjen autojen suosio näkyy vahvasti meillä K-Autollakin. Kolmen viime vuoden aikana K-Auton käytettyjen autojen myyntimäärä on kasvanut lähes puolella ja olemme nousseet nopeasti yhdeksi Suomen suurimmista käytettyjen autojen myyjistä”, kertoo K-Autolla käytettyjen autojen liiketoiminnasta vastaava Ilkka Virtanen.

Tutkimuksessa selvitettiin myös, mitä asioita autoilija pitää tärkeänä, kun hän miettii seuraavan auton hankintaa. Tuloksissa näkyy, että käytännönläheinen kansa antaa autokaupassa myös tunteille sijaa, sillä ylivoimaisesti tärkeimmiksi asioiksi nousivat auton ajo-ominaisuudet ja ajomukavuus (93 %), luotettava myyjä (90 %) sekä se, että uusi auto on nykyistä uudempi malli (82 %).

”Auto on monelle merkittävä investointi, joten päätöksenteon tueksi tarvitaan luotettava myyjä. Myyjän kanssa järki- ja tunneasiat sovitellaan usein yhteen ja löydetään sopiva rahoitusratkaisu”, Virtanen kommentoi.

Kerralla pois

Tutkimus paljastaa, että suomalainen autoilija haluaa omistaa autonsa ja maksaa sen mieluiten kerralla (66 %). Toisena autoilijaa kiinnostavien maksutapojen listalla on auton ostaminen rahoituksella (47 %) ja kolmantena taas työsuhdeauto (32 %). Neljänneksi nousee jopa yllättäen yksityisleasing (29 %), jonka suosio on noussut hieman muutaman viime vuoden aikana.

”Uskon, että leasingin suosio kasvaa entisestään tulevina vuosina. Tutkimus osoittaa, että kiinnostus on selvästi vielä suurempaa, mitä rekisteröintitilastot osoittavat. Moni leasingin valinnut asiakas kiittelee etenkin sen vaivattomuutta. Myös käytettyjen autojen leasing on nyt nousussa”, kertoo K-Autolla leasingista vastaava liiketoimintajohtaja Kari-Mikael Järvenpää.

Lähes puolelle (49 %) vastaajista autoilun käyttökustannusten muutoksilla on merkittävä vaikutus autoilun määrään.

”Leasing tuo monelle varmasti huolettomuutta – ei tarvitse miettiä auton arvon alentumista kilometrien kertyessä tai vaikkapa huoltoja tai yllättäviä korjauskuluja. Yksityisleasing on monelle se helppo ja kustannuksiltaan hyvin ennakoitava tapa autoilla”, Järvenpää jatkaa.

Entä värit ja mallit?

Tutkimuksen mukaan auton selvä ylivoimainen suosikkiväri on musta (29 %). Seuraavina tulevat jopa hieman yllättäen punainen (16 %), sininen (13 %), valkoinen (11 %) ja harmaa (10 %). Keltainen jäi listan hännille (2 %), kun taas osa oli sitä mieltä, että auton värillä ei ole merkitystä.

Kysyimme myös autoilijoiden korimallisuosikkia.

Kärkeen nousi farmari (32 %), toiseksi tuli SUV/citymaasturi (22 %) ja kolmanneksi kiri hatchback/viistoperäinen (18 %) niukasti ennen sedania (17 %).

Vähiten suosituin malli oli selkeästi kaksiovinen coupe. Myös avoauton ja pick-up:n suosio jäi valjuksi. Tässä näkyy tunteen sijaan suomalaisten käytännönläheisyys: tilavat farmarit ja citymaasturit sopivat mökkikansan käyttöön.

Kysyimme tänä vuonna ensi kertaa myös autoilijoiden suhtautumisesta autojen itseohjautuvuuteen. Tutkimuksen mukaan jopa 34 prosenttia suomalaisautoilijoista uskoo, että autojen itseohjautuvuus henkilöliikenteessä yleistyy Suomessa seuraavan 10 vuoden aikana. Riemunkiljahduksilla ilmiötä ei kuitenkaan oteta vastaan, sillä 46 prosenttia vastaajista suhtautuu ilmiöön negatiivisesti.

”Ehkä tämä viestii siitä, että moni nauttii ratin takana olemisesta ihan itse. Monelle suomalaiselle auto merkitsee enemmän kuin vain tapaa liikkua paikasta toiseen”, K-Auton Virtanen toteaa.

***

Tutkimuksesta

K-Auton teettämä Autoilun suunta -tutkimus kertoo nyt kolmatta kertaa, miltä autoilun maailma näyttää, kun äänen saavat suomalaiset autoilijat.

Autoilun suunta -tutkimus toteutettiin K-Auton toimeksiannosta Norstatin internet-paneelissa syyskuussa 2024. Kohderyhmänä olivat 18–74-vuotiaat suomalaiset autoilijat. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 1002 ja se edustaa kohderyhmää sukupuolen, iän ja asuinpaikan osalta.

Autoilijat määriteltiin seuraavasti:

  • vastaaja ajaa itse autoa vähintään kerran kuukaudessa
  • taloudessa on auto vastaajan käytettävissä

Lue muita juttuja K-Autosta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE // 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän