Tällainen on Mercedes-Benzin uusi CLS-malli

3.12.2017 17.30

Mercedes-Benz julkisti kolmannen sukupolven CLS-mallin Los Angelesin autonäyttelyssä.

Uudessa versiossa on ilmajousitus, mukavuusjärjestelmä (lisävaruste), tuoreimman sukupolven tietoviihdejärjestelmä ja laajasti personoitava täysin digitaalinen mittaristo.

Keskikonsoliin sijoitettu kosketuslevy antaa tuntopalautteen ja akustisen ilmoituksen, kun sillä käytetään auton lukuisia mukavuustoimintoja ja erilaisia asetusmahdollisuuksia.

Yksilöllisesti säädettävän tunnelmavalaistuksen kokokohta ovat valaistut, lentokoneen turbiineita muistuttavat ilmasuuttimet. 

Niiden väri muuttuu hetkeksi, kun lämpötilasäätöjä muutetaan ilmastointilaitteesta, ja ne osoittavat samalla, säädetäänkö lämpötila lämpimämmäksi (punainen) tai kylmemmäksi (sininen).

Kolme erilaista näyttötyyliä

Kuljettaja voi valita digitaalisessa mittaristossa näytettävät sisällöt ajotilanteen, omien mieltymysten, mielialan tai sisävarustuksen mukaan kolmesta erilaisesta näyttötyylistä.

Tyylit Classic ja Sport sisältävät peruselementteinä kaksi pyöreää mittaria, kun taas Progressive-tyyli vie näytön enemmän kilpa-autoissa käytettyyn tyyliin yhden pyöreän moninäyttömittarin avulla.

Mukavuusjärjestelmä verkottaa auton eri mukavuusjärjestelmiä yhteen ylläpitäen kuljettajan suorituskykyä pitkälläkin matkalla.

Se hyödyntää kohdennetusti ilmastointilaitteen toimintoja (mukaan lukien tuoksutus) ja istuimien toimintoja (lämmitys, tuuletus, hieronta), pintojen ja ohjauspyörän lämmitystä sekä valaistus- ja musiikkiasetuksia.

Samalla siitä voi valita Wellness-asetuksen oman mielialan tai tarpeiden mukaan. Valittavissa on kuusi ohjelmaa:

  • Freshness 
  • Warmth 
  • Vitality 
  • Joy 
  • Comfort 
  • Training (käsittää kolme eri treenitilaa – lihasten rentouttamisen, lihasten aktivoinnin ja tasapainotuksen – ja niihin liittyvät harjoitukset) 

Uusi moottorivalikoima

Dieselmoottoreiden suorituskyky ulottuu 210 kW:n (286 hv) tehosta ja 600 Nm:n väännöstä mallissa CLS 350 d 4Matic aina 250 kW:n (340 hv) tehoon ja 700 Nm:n vääntöön mallissa CLS 400 d 4Matic.

Moottoreissa on männät, joiden päissä on portaittaiset syvennykset, kaksivaiheinen pakokaasuahtaminen sekä ensi kertaa CLS:ssä käyttöön otettu säätyvä venttiilienohjaus.

Moottorissa on yhdistetty alumiininen sylinteriryhmä ja teräsmännät sekä edelleen kehitetty Formula 1-moottorista tuttu sylinteriputkien Nanoslide-pinnoite.

Perusmalliston tehokkain voimanlähde on rinnakkaista 48 voltin sähköjärjestelmää hyödyntävä CLS 450 4Matic-mallin kuusisylinterinen bensiinimoottori (270 kW + 16 kW /367 hv + 22 hv).

Sen uudessa ahtojärjestelmässä on sähköinen lisäahdin ja siihen yhdistetty käynnistysmoottori-/generaattori (ISG), jotka poistavat turboviiveen.

Hihnaton käynnistysgeneraattori antaa lyhyessä ajassa käyttöön 250 Nm lisää vääntöä ja 16 kW (22 hv) enemmän tehoa.

Lisäksi se mahdollistaa rullaamisen polttomoottori sammutettuna syöttäen samalla 48 voltin akkuun energiaa tehokkaasti toimivan energian talteenoton ansiosta.

Tällä tavoin polttonesteen kulutuksessa on saatu aikaan säästöjä, joihin aiemmin on päästy ainoastaan korkeajännite-hybriditeknologialla.

Kuusisylinterinen rivimoottori tarjoaa siten kahdeksansylinterisen moottorin suorituskyvyn huomattavasti pienemmällä kulutuksella, todetaan Mercedes-Benzin tiedotteessa.


Moottorivalikoima

  • CLS 350 d 4MATIC (210 kW/286 hv, 600 Nm; polttonesteen kulutus yhdistetty 5,6 l/100 km, CO2-päästöt 148 g/km)* 
  • CLS 400 d 4MATIC (250 kW/340 hv, 700 Nm; polttonesteen kulutus yhdistetty 5,6 l/100 km, CO2-päästöt 148 g/km)* 
  • CLS 450 ISG 4MATIC (270 kW + 16 kW/367 hv + 22 hv; polttonesteen kulutus yhdistetty 7,5 l/100 km, CO2-päästöt 178 g/km* 

(*Yllä olevat arvot on sertifioitu Euro 6d Temp-päästöstantardin muka

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here