Tällainen on loppukesästä Suomeen saapuva uusi Seat Ibiza

Seat uudistaa Ibizan päivittäen auton ulkonäön ja sisätilat sekä lisäten liitettävyyspalveluita ja kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Seat Ibiza on ollut brändin tukipilari aina vuodesta 1984 saakka, jolloin se esiteltiin ensimmäisen kerran yleisölle ja yhä 37 vuoden jälkeen, viiden sukupolven jälkeen ja lähes kuuden miljoonan myydyn kappaleen jälkeen, se on Seatin suosituin malli, joka on koskaan rullannut ulos tuotantolinjalta. Viidennen sukupolven uudistuksen tavoitteena on säilyttää voittajamentaliteetti yhtenä avainmallina segmentissään Euroopassa.

Maailma muuttuu yhä digitaalisemmaksi ja Seat Ibiza on valmis ottamaan haasteen vastaan; enemmän intuitiivisuutta, toiminnallisuuksia ja laatua sisätiloihin, jotka on saavutettu uuden muotokielen, liitettävyyspalveluiden ja uuden teknologian sekä uudempien, hienostuneempien materiaalien ansiosta.

Kuva: Seat.

Tähän lisätään vielä valoteknologia, jolla voidaan säätää sisätilojen tunnelmaa sekä uusimman sukupolven infotainment-järjestelmän näyttöteknologia. Uudistuneeseen Seat Ibizaan tulee myös saataville uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Neljä moottoria, myös kaasukäyttöinen

Uudistunut Seat Ibiza tulee saataville neljällä eri moottorilla: bensiinimoottori teholuokissa 59-110 kW (80-150 hv) tai 66 kW (90 hv) kaasuhybridi, ja varustettuna joko manuaalivaihteistolla tai DSG-automaattivaihteistolla.

Seat Ibizan 1,0-litrainen 59 kW:n (80 hv) bensiinimoottori on yhdistetty viisivaihteiseen manuaalivaihteistoon ja vääntö on 93 Nm.

Valikoimassa on myös kolme suorasuihkutusteknologialla varustettua bensiinimoottoria: 1,0-litrainen EcoTSI-bensiinimoottori sekä isompi 1,5-litrainen EcoTSI-bensiinimoottori.

Kuva: Seat.

Ibizan 1,0 TSI 70 kW (95 hv) on yhdistetty viisivaihteiseen manuaalivaihteiseen ja se tarjoaa vääntöä 175 Nm.

Kolmesylinterinen 81 kW:n (110 hv) moottori tarjoaa vääntöä 200 Nm ja se on yhdistetty joko kuusivaihteiseen manuaalivaihteistoon tai seitsemänvaihteiseen DSG-automaattivaihteistoon.

Nelisylinterinen 1,5 EcoTSI -bensiinimoottori puolestaan tarjoaa tehoa 110 kW (150 hv) ja vääntöä 250 Nm.
Lisäksi saatavilla on kaasuhybridiversio, jonka 1,0-litran moottori tarjoaa tehoa 66 kW (90 hv) ja vääntöä 160 Nm, ja se on yhdistetty kuusivaihteiseen manuaalivaihteistoon.

Neljä varustetasoa

Varustelutasoja on valittavissa neljä: Reference, Style, Xcellence ja FR. Ulkovärivaihtoehtoja on tarjolla yhdeksän, joista kaksi on täysin uusia: Sapphire Blue ja Asphalt Blue. Tavaratilaa uudistuneessa Seat Ibizassa on 355 litraa, mikä on yksi luokkansa parhaimmista.

Uudistuneessa Seat Ibizassa on nyt vakiovarusteena mm. täys-led-ajovalot. Valikoimaan tulee saataville myös uusia vannevaihtoehtoja.

Kuva: Seat.

Sisäpuolella Ibiza on puolestaan saanut pehmeämmän kojelaudan, jossa sijaitsee isompi infotainment-järjestelmä ja uuden ergonomisemmin suunnitellun nahkaisen monitoimiohjauspyörän sekä valaistut ilmastoinnin suuttimet. Seat Ibizan mallinimen kirjoitusasu on myös uudistettu: se on nyt kirjoitettu kaunokirjoituksella ja sen vieressä on uusi kaksisävyinen Seat-logo.

Seat Ibiza on saanut myös uusia liitettävyyspalveluita: Android Auton ja Apple CarPlay:n langaton älypuhelinliitäntä Seat Connect -järjestelmän kautta sekä uusi 20 % isompi 8,25 tuuman (vakiovaruste) tai lisävarusteinen 9,2 tuuman infotainment-järjestelmän näyttö.

Kuljettajan edessä sijaitsee Digital Cockpit -mittaristo, jonka näytön koko on 10,25 tuumaa.

Kaksi usb c -liitintä helpottavat älylaitteiden latausta. Uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat mm. osittain autonomista ajamista tukeva Travel Assist -järjestelmä, kaistanpitoavustin, kaistanvaihtoavustin ja liikennemerkkien tunnistus sekä kaukovaloautomatiikka.

Etänä käsiksi auton tietoihin

Seat Connect -palveluissa on sisäänrakennettu eSIM-kortti. Sisäänrakennetun eSIM-kortin ansiosta saatavana on eCall-palvelu, joka ottaa hätätilanteessa suoraan yhteyttä hätäkeskukseen ja nostaa siten auton turvallisuustasoa vielä yhden asteen.

Palvelu ei ainoastaan tarjoa mahdollisuutta soittaa hätäpuhelua (manuaalisesti tai automaattisesti), vaan se helpottaa auttajien työtä lähettämällä hätäpalveluun tärkeät tiedot auton sijainnista, moottorityypistä, auton väristä ja matkustajamäärästä.

Lisäksi sisäänrakennettu eSIM tarjoaa mahdollisuuden soittaa Seat-palveluihin ”private call” -painikkeella. Tällöin palvelu tarjoaa kuljettajalle yhteyden Seat-palveluihin omalla kielellä riippumatta siitä, missä päin maailmaa he ovat liikkeellä. Seat Connect -palvelu on ensimmäisen vuoden ajan maksuton auton varustelutasosta riippumatta.

Kuva: Seat.

Älypuhelimeen ladattava Seat Connect -sovellus puolestaan avaa etäpalveluillaan täysin uudenlaisen mahdollisuuksien maailman.

Käyttäjät pääsevät autonsa tietoihin myös etänä: ajotiedot, pysäköinnin paikkatieto, ajoneuvon tiedot mukaan lukien ovien ja valojen tila, nopeustiedot – voit saada ilmoituksen, jos ajoneuvoasi käyttävä henkilö ajaa liian kovaa – alue- ja varashälyttimet, ovien avaaminen ja lukitus etänä ja myös äänimerkin käyttö kauko-ohjaimella sekä vilkkujen näyttö, jolloin auto on helpommin havaittavissa.

Uudistunut Seat Ibiza on suunniteltu, kehitetty ja valmistettu Barcelonassa, Martorellin tehtaalla.

Suomeen uudistunut Seat Ibiza saapuu loppukesästä 2021.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!