Tällainen on Fordin uusi katumaasturi Edge


21.2.2018 21.45

Ford julkisti tänään eurooppalaisille asiakkaille yhtiön teknisesti edistyksellisimmän maastoauton, uuden Ford Edge SUV (sport utility vehicle) -mallin.

Uudessa Ford Edgessä lanseerataan kolme uutta kuljettajaa avustavaa järjestelmää Euroopassa:

  • Törmäyksen jälkeinen jarrutus auttaa vähentämään mahdollisen törmäyksen vaikutusta laskemalla automaattisesti jarrupainetta, kun törmäystilanteessa. Ajoneuvon vauhdin hidastuminen voi vähentää matkustajien vammoja autoon kohdistuvaa vahinkoa.
  • Törmäyksenväistöavustin auttaa havaitsemaan tutkan ja kameran avulla edessä olevat hitaammin liikkuvat tai pysähtyneet ajoneuvot. Järjestelmä tehostaa ohjausta, jotta kuljettaja voi väistää ajoneuvoa kolarin uhatessa.
  • Mukautuva vakionopeudensäädin Stop-and-Go -toiminnolla ja kaistanpitoavustin auttavat ajoneuvoa säilyttämään sopivan ajomatkan edellä oleviin autoihin ja auttavat autoa pysymään keskellä kaistaa pitkien ajomatkojen aikana.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät hyödyntävät kameroita sekä tutka- ja ultraääniantureita. 

Näitä teknologioita ovat esimerkiksi mukautuvat etuajovalot, kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, häikäisemättömät kaukovalot, älykäs nopeudenrajoitin, kaistavahti, törmäyksenestoavustin jalankulkijatunnistuksella ja liikennemerkkitunnistin.

Risteävän liikenteen varoitin, mukautuva ohjausjärjestelmä, aktiivinen pysäköintiavustin rinnakkaispysäköintiavustimella, sivupysäköintiavustin ja pysäköinnistä poistumisen avustin auttavat kuljettajaa pysäköimään ahtailla ja tiivisti rakennetuilla kaupunkialueilla.

Uusi dieselmoottori

Fordin uudessa 2.0-litraisessa Ecoblue bi-turbo-dieselmoottorissa on Fordin mukaan pienemmällä moottorin kapasiteetilla suurempi moottorin teho ja vääntömomentti sekä paremmat ajo-ominaisuudet optimoidulla polttoainetehokkuudella ja alhaisilla hiilidioksidipäästöillä.

Ecoblue-dieselmoottorissa esitellään ensimmäistä kertaa bi-turboahtojärjestelmä. Uusi moottorikokoonpano edistyksellisellä polttoaineen ruiskutustekniikalla ja pienikitkaisella Ecoblue-arkkitehtuurilla auttavat täyttämään tiukentuneet Euro 6 -standardin päästömääräykset.

Uuden Edgen 238 hevosvoiman 2.0-litrainen Ecoblue bi-turbo -moottori yhdessä nelivedon kanssa tuovat Fordin mukaan optimaalisen alhaisen vääntömomentin, melutason ja tärinän sekä tasaisen ja lineaarisen kiihtyvyyden.

Pieni, korkeapaineinen turbo ja suurempi matalapaineinen turbo tuovat alhaisilla kierrosluvuilla paremman reagointikyvyn ja tehostetun vääntövoiman. Korkeammilla moottorin nopeuksilla suurempi turbo toimii yksinään ja tuottaa huipputeholle tarvittavan lisäyksen.

Parannellusta turbo- ja pakokaasuputkistosta noin 30 prosenttia on nikkeliä, mikä antaa optimaalisen suojan bi-turbo-järjestelmän tuottamaa 860 celsiusasteen lämpötilaa vastaan. Mukana on veden jäähdytysominaisuus turbolaakereille ja matalapaineisille turbokoteloille.

Uudessa Ford Edgessä on vakiovarusteena Auto-Start-Stop -ominaisuus sekä Fordin 2.0-litrainen EcoBlue-moottori:

  • 190 hevosvoiman versio, jossa yhdistyvät kuusinopeuksinen manuaalinen vaihteisto ja neliveto
  • 150 hevosvoiman versio, jossa yhdistyvät Fordin uusi kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto ja etuveto. Saatavissa autoihin, joissa on oikeanpuoleinen ohjaus.

Fordin uusi kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto on Fordin mukaan suunniteltu polttoainetehokkaaksi. Se varmistaa hyvän suorituskyvyn sekä sujuvat ja nopeat vaihteidenvaihdot. Vaihteisto on viritetty vastaamaan eurooppalaisten kuljettajien odotuksiin ja sen ominaisuuksia ovat:

  • Mukautuva vaihteenvaihto, joka tarkkailee yksilöllistä ajotyyliä ja optimoi vaihteiden vaihdot sen mukaisesti. Järjestelmä tunnistaa ylä- ja alamäkien kaltevuudet sekä jyrkät kaarteet ja sopeuttaa vaihteiston niiden mukaisesti. Ajokokemus on tällöin vakaa, mukava ja tarkka.
  • Mukautuva vaihteenvaihdon laatukontrolli, joka tarkkailee ajoneuvon ja ympäristön tietoja sekä auttaa säätämään kytkinpaineita, jolloin vaihteidenvaihdot ovat aina sujuvia. Teknologia voi myös säätää vaihteiden vaihdon tasaisuutta sopimaan kuljettajan ajotyyliin.

Sporttinen Edge ST-Line

Ford ST Line -valikoima on suunniteltu asiakkaille, jotka haluavat autoltaan urheilullisuutta. Fordin ST-tyyliä inspiroi Ford Performance yhdessä suuritehoisten voimansiirtolaitteiden kanssa.

Uudessa Edge ST Line -valikoimassa on rohkea ja dynaaminen ulkoasu sekä sisätilat, joihin kuuluvat:

  • Auton korin värinen oven alaosa, lokasuojan ja korin sivulistat sekä etuosan ylempi etusäleikkö, jonka vaakasuorissa palkeissa ja reunustassa on yksilöllinen musta viimeistely
  • Vakiovarusteena 20-tuumaiset ja lisävarusteena 21-tuumaiset  alumiinivanteet
  • Kaksinkertaiset pakoputket, joissa on kromatut päät
  • Osittain nahkaverhoillut istuimet Miko-Dinamica -kankaalla ja etuistuinten 10-suuntainen sähkösäätö
  • Reijitetty nahkaverhoiltu ohjauspyörä sekä manuaalivaihteisessa mallissa vaihdetangon nuppi punaisilla tikkauksilla
  • Alumiiniset urheilulliset polkimet, musta kattoverhoilu ja veluurista valmistetut matot

Urheilulliseksi viritetty jousitus ja Fordin mukautuva ohjaus parantavat Fordin mukaan uuden Edge ST Line -mallin ajokokemusta. Mukautuva ohjaus optimoi ohjausvasteen ja tekee uudesta Edgestä helpomman ohjata muuttamalla ohjauksen välityssuhdetta jatkuvasti ajoneuvon nopeuden mukaan. 

Kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston vaihteet voi nopeasti vaihtaa myös ohjauspyörässä olevilla vivuilla.

Personoitava mittaristo

Uudessa Ford Edgen mediasäilytystilassa on langaton latausalusta, joka mahdollistaa langattoman latauksen yhteensopiville laitteille.

Fordin Sync 3 – tietoviihdejärjestelmä, joka on maksutta yhteensopiva Apple Carplayn ja Android Auton kanssa – tuo kuljettajalle mahdollisuuden hallita siihen yhdistettyjä älypuhelimia, ääntä, navigointia ja auton sisälämpötilaa äänikomennoilla sekä 8-tuumaisella värikosketusnäytöllä.

Asiakkaat voivat päivittää äänikokemusta edelleen uudella B&O Play-äänentoistojärjestelmällä, joka on viritetty erityisesti Edgeen sopivaksi. 

Järjestelmä käyttää 10-kanavaista Digital Signal Processing -vahvistinta hallitsemaan ja yhtenäistämään kutakin kaiutinta, mikä varmistaa tasaisen äänen koko matkustamoon. Surround-ääni tuo jopa entistä kirkkaamman äänentoiston.

Uudessa Edgessä on myös täysin muunneltava digitaalinen 3D-laite, jonka avulla kuljettaja voi personoida nopeusmittarin, kierroslukumittarin ja ajoneuvon infonäytöt omiin mieltymyksiin sopiviksi. 

Kuljettaja voi valita seitsemästä väristä ja luoda siten yksinkertaisen ja tyylikkään ulkomuodon. Lisäksi saatavilla on mukavuutta ja kätevyyttä lisääviä teknologioita, kuten täysimittainen panorama-lasikatto, etuistuinten lämmitys ja viilennys, takaistuinten lämmitys sekä lämmitetty ohjauspyörä.

Uudelleenmuotoillussa keskikonsolissa on uusi pyörittämällä käytettävä vaihdekeppi, joka vapauttaa tilaa ja mahdollistaa helpomman pääsyn langattomaan latausalustaan. 

Sähkötoiminen käsijarrunappi tavanomaisen käsijarrun paikalla auttaa maksimoimaan tilan keskikonsolissa, jossa on säädettävät mukinpidikkeet ja syvä säilytystila, johon mahtuvat niin kirjat, lelut kuin tablettitietokoneetkin. 

Kojelaudan alla on vielä suurempi hansikaslokero ja lisää säilytystilaa löytyy kojelaudan päältä.

Suomen mallisto selviää myöhemmin

Täysin uusi Edge on saatavilla eurooppalaisille asiakkaille ylellisenä Vignale-mallina, tyylikkäänä Titanium-mallina ja runsaasti varusteltuna Trend-mallina urheilullisen ST Line -mallin lisäksi.

Vakiovarusteena olevia led-etu- ja takavaloja voi täydentää led-päiväajovaloilla. Uudelleenmuotoiltu konepelti antaa autolle leveämmän ja ryhdikkäämmän ilmeen. Suomeen tuleva mallisto vahvistuu myöhemmin tämän vuoden aikana.

Uusi Ford Edge SUV tulee myyntiin Euroopassa myöhemmin

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!