Tällainen on Audin tuorein sähköautokonsepti — markkinoille 2021

Audi e-tron GT -konseptiauto ensiesiteltiin Los Angelesin autonäyttelyssä marraskuun lopulla 2018.

Auton tekniikka on kehitetty yhteistyössä Porschen kanssa. Neliovinen coupé kehitetään sarjatuotantomalliksi vuoden 2020 loppuun mennessä ja ensimmäiset asiakastoimitukset tehdään vuoden 2021 alussa.

Uusi täyssähköinen GT-malli seuraa Audi e-tronin ja vuodelle 2019 aikataulutetun Audi e-tron Sportbackin jalanjäljissä.

Autossa on tasainen lattia, jonka ansiosta painopiste on matalalla.

Urheiluauton suorituskyvyn takaa 434 kW:n (590 hv) teho.

Kuva: Audi.

Voima siirretään jatkuvalle quattro-nelivedolle voimanjakoa jatkuvasti säätävän järjestelmän välityksellä. Audi Sport GmbH vastaa konseptiauton muuttamisesta sarjatuotantomalliksi.

Audi e-tron GT -konseptiautossa on 4,96 metriä pitkä, 1,96 metrin leveä ja 1,38 metriä korkea.

Neliovisen coupé-mallin kevytrakenneteknologiaa hyödyntävässä korissa on yhdistetty erilaisia materiaaleja. Katto-osa on esimerkiksi valmistettu hiilikuidusta sekä alumiinista ja sen tukielementit ovat erikoislujaa terästä.

Taaksepäin voimakkaasti kapeneva ohjaamo erottuu nykyisistä Audi-malleista.

Autossa on 285/30-koon renkaat 22-tuumaisissa alumiinivanteissa.

Audille ominainen Singleframe-jäähdyttimensäleikkö on keulassa keskellä ja se on e-tron SUV-malleihin verrattuna huomattavasti horisontaalisempi.

Yläosa on maalattu korinväriseksi ja pinnassa on Audi RS-malleista tuttu hunajakennokuvio.

Auton komponentteja, akustoa ja jarruja jäähdytetään tehokkaasti etuosan suurten ilmanottoaukkojen ja korin muotoilun avulla suunnattujen ilmavirtausten avulla.

Ilmanottoaukoilla varustettu, ei-toivottua pyörteilyä vähentävä konepellin muotoilu muistuttaa merkin kahdesta aikaisemmasta konseptiautosta, Aiconista ja PB18 e-tronista.

Takana valonauha on koko auton takaosan levyinen. Ulkoreunoissa se muuttuu varsinaisiksi valoyksiköiksi ja jakautuu kiilamaisiksi led-segmenteiksi.

Kuva: Audi.

Sisustuksessa ei käytetä eläinperäisiä tuotteita

Keskikonsoli ja suuri kosketusnäyttö sekä oven ja mittariston kehysten muodostamat linjat kehystävät kuljettajan työpisteen.

Keskikonsoli ja erillinen mittaristo näyttävät kelluvan. Mittariston yläosan vaalea sävy tummenee asteittain.

Sekä mittariston että keskikonsolin näytöt ovat mustapohjaisia. Kuljettaja voi valita näyttöihin erilaisia näkymiä, mukaan lukien virtuaaliset mittarinäytöt, helppolukuiset navigointikartat jäljellä olevan toimintamatkan tiedoilla sekä erilaiset infotainment-järjestelmän valikot. Toimintoja ohjataan kosketuspalautteella varustetulla kosketusnäytöllä.

Suunnittelijat ovat tietoisesti lisänneet konseptiauton kestävien materiaalien johdonmukaista käyttöä. Eläinperäisiä tuotteita ei käytetä ollenkaan, Audi e-tron GT -konseptissa on täysin vegaaninen sisustus.

Istuimissa ja viimeistelyissä on käytetty hienostunutta synteettistä nahkaa, istuintyynyissä, käsinojissa ja keskikonsolissa kierrätetyistä kuiduista valmistettuja materiaaleja.

Sisäkattoa ja pilareiden viimeistelyä koristavat mikrokuitumateriaalit. Jopa matot on valmistettu kestävästä, kierrätetyistä kalaverkoista valmistetusta Econyl-langasta.

Sähköauton rakenteen ja kompaktien sähkömoottoreiden ansiosta Audi e-tron GT -konseptiautossa on kaksi tavaratilaa. Suuri takatavaratila tarjoaa 450 litraa matkatavarakapasiteettia. Konepellin alta löytyy vielä 100 litraa lisää tilaa.

Kuva: Audi.

Kaksi sähkömoottoria — toimintamatka yli 400 km

Audi e-tron GT -konseptiauton erilliset sähkömoottorit on asennettu etu- ja taka-akseleille. Ne välittävät moottoreiden voiman maantiehen kaikkien neljän vetävän pyörän kautta – luonnollisesti Audi e-tron GT -konseptiauto on aito quattro.

Sähköinen quattro-neliveto on tarkka, koska akseleiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä. Elektroninen ohjausjärjestelmä koordinoi vetoa sekä etu- ja taka-akseleiden että oikean- ja vasemmanpuoleisen pyörän välillä. Tämän ansiosta pito on optimaalista ja luistoa on vain juuri haluttu määrä.

Auton sarjatuotantoversio tullee kiihtymään 0–100 km/h noin 3,5 sekunnissa ja 200 km/h hieman yli 12 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 240 km/h maksimaalisen toimintamatkan saavuttamiseksi.

Konseptiauton toimintamatka on uuden WLTP-standardin mukaisesti yli 400 kilometriä. Tarvittava käyttöenergia saadaan lattian alle sijoitetusta yli 90 kWh:n litiumioniakusta, joka litteän muotoilunsa ansiosta ulottuu etuakselilta taka-akselille.
Tämän rakenteen ratkaiseva etu on auton äärimmäisen matala – Audi R8:aan verrattava – painopiste, josta on ratkaisevaa etua auton ajodynamiikalle.

Rekuperaatiojärjestelmä, eli jarrutusenergian talteenotto, lisää Audin täyssähköautojen toimintamatkaa jopa 30 prosenttia.
Tämä on tärkeää jopa niin urheilulliselle autolle, kuin Audi e-tron GT -konseptiautolle.

Rekuperaatiojärjestelmä sisältää kaksi sähkömoottoria ja sähköhydraulisesti integroidun jarrujen ohjausjärjestelmän.
Järjestelmä yhdistää erilaisia talteenottotiloja: manuaalinen rullausrekuperaatio ohjauspyörän vaihteenvalitsimista, automaattinen rullausrekuperaatio ennakoivan taloudellisuusavustimen avulla ja jarrutusrekuperaatio pehmeällä siirtymällä sähköisen ja hydraulisen hidastuksen välillä.

Aina 0,3 g:n hidastuvuuteen saakka Audi e-tron GT -konseptiauto jarruttaa vain sähkömoottoreilla. Tämä kattaa yli 90 prosenttia kaikista hidastuksista.

Akkua ladataan käytännössä siis kaikissa normaaleissa jarrutustilanteissa. Pyörien jarruja tarvitaan vain silloin, kun kuljettaja hidastaa yli 0,3 g:n voimalla jarrupoljinta käyttäen.

Audi e-tron GT -konseptiautossa käytetään keraamisia jarrulevyjä, jotka toimivat myös toistuvissa rajuissa jarrutuksissa jarrutustehon kärsimättä.

Kuva: Audi.

Langaton lataus ja 800 voltin järjestelmä

Audi e-tron GT -konseptiauton akku voidaan ladata useammalla eri tavalla: auton etuosassa vasemmalla sijaitsevan kannen alle kiinnitettävällä kaapelilla tai langattomalla Audi Wireless Charging -järjestelmällä, jossa on kiinteästi pysäköintipaikan alle asennettu latauslevy.

Langattoman latauksen vaihtuva magneettikenttä muodostaa auton pohjaan integroituun sekundäärikäämiin jännitteen ilman kosketusta. 11 kW:n latauksella Audi e-tron GT -konseptiauton akku voidaan ladata täyteen mukavasti yön aikana.

Latauskaapelilla lataaminen on huomattavasti nopeampaa, sillä neliovinen coupé on varustettu 800 voltin järjestelmällä.

Tämä lyhentää latausaikaa merkittävästi verrattuna nykyisiin käytössä oleviin järjestelmiin.

Akun lataus 80 prosenttiin sen kapasiteetista kestää noin 20 minuuttia tarjoten jälleen yli 320 km toimintamatkaa (WLTP).
Audi e-tron GT -konseptiautoa voidaan ladata myös latauspisteissä alhaisemmilla jännitteillä, joten käytettävissä on koko tavallinen latausverkosto.

Kuva: Audi.

Lisää sähköautoja Audilta

Audi käynnisti sähköisen mallistouudistuksensa maailmanlaajuisesti täyssähköisen Audi e-tron SUV-mallin ensiesittelyllä syyskuussa 2018. Vuoteen 2025 mennessä Audi tarjoaa maailmanlaajuisesti tärkeimmillä markkinoilla 12 täyssähköautomallia, ja sähköautot edustavat noin yhtä kolmannesta automyynnistä.

Malliston SUV-malleja edustavat Audi e-tron sekä Audi e-tron Sportback, joka esitellään vuonna 2019. Lisäksi valikoimaan tulee malleja klassisilla korivaihtoehdoilla, kuten Avant ja Sportback. Mallisto tulee kattamaan kaikki relevantit markkinasegmentit aina kompakteista täysikokoisiin malleihin.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän