Amerikkalaisia autokaunottaria esittelevä American Car Show näyttely on vuosien saatossa laajentunut pienen piirin harrastetapahtumasta Suomen suurimmaksi alan harrastajien ja koko perheen pääsiäistapahtumaksi.
Tässä hieman esimakua mitä on odotettavissa näyttelyssä. Kyse on Ruotsin Mikael Anderssonin vuoden 1978 Pontiac Trans-Am-autosta.
Auto on rakennettu vuosina 1981 – 1985 ja alun perin useiden erilaisten verhoilujen ja sisustaratkaisujen kera, mutta valmistui nykykuosiinsa vuonna 1985.
Auton alkuperäinen rakentaja oli Kenneth Frisk ja auton ulkokuoren maalauksesta vastasi norjalainen Terje Aspmo.
Kyseinen Pontiac oli mukana jo 80-luvun puolivälissä vielä siihen aikaan Helsingin Vanhassa Jäähallissa järjestetyssä FHRA:n American Car Show -tapahtumassa. Silloin autolla voitettiin muun muassa Parhaan Maalauksen ykköspalkinto.
Nykyinen omistaja Mikael Andersson hankki edeltäneet 30 vuotta autotallissa piilotetun Pontiacin itselleen kolme vuotta sitten.
Andersson on tehnyt kovasti töitä palauttaakseen Pontiacin takaisin 80-luvun puolelta tuttuun loistoonsa. Auton maalauksen korjausta varten Andersson etsi käsiinsä Terje Aspmon, joka tuli ilomielin korjaamaan hänen itsensä 36 vuotta takaperin maalaaman pinnan prikuulleen alkuperäiseen kuosiinsa.
Pontiac oli edellisen kerran katsastettu niinkin kauan sitten kuin vuonna 1982, mutta nyt Pontiac on taas leimattu ja kilvin varustettu ajokelpoinen laitos. Kyseessä on todennäköisesti vieläpä koko maailman ainoa Pontiac Trans-Am Lowrider.
Autokaupan mukana Andersson sai itselleen kaikki autolla aikaisemmin haalitut palkintopokaalit ja näitä oli 80-luvun koko Euroopan kattaneilta näyttelykiertueilta kertynyt peräti 160 kappaletta.
Kiertueet ovat käsittäneet Ruotsin lukuisten näyttelyiden ohella muun muassa Norjan, Ranskan, Saksan ja Suomen. Palkintorahoja autolla on niin ikään ansaittu enemmän kuin koko auton rakentelu on tullut maksamaan.
Yksi auton ainutlaatuisista saavutuksista on se, että se ollut mukana voittamassa ykköspokaalin kahtena eri vuonna Ruotsin ja koko Euroopan suurimmasta jenkkiautotapahtumasta Västeråsin Power Big Meet:istä. Tätä temppua ei ole yhdelläkään toisella autolla tähän päivään mennessä onnistuttu tekemään.
Vuosimallia 1978 edustavan auton mittariin on kertynyt vain 26 000 kilometriä.