Suomessa tehty uusi autontyönnön maailmanennätys

Suomessa on tehty uusi Guinnessin maailmanennätys, jossa autoa työnnettiin mailin matka eli 1,6 kilometriä ennätysnopeasti.

Ennätyksen teki Jussi Kallioniemi, jonka mukaan kyseessä ei ole voimalaji, vaan pulmapeli tai valtavan suuri palapeli.

13 minuuttia ja 26 sekuntia. Siinä ajassa nokialainen Jussi Kallioniemi työnsi yli 2,1 tonnia painavaa katumaasturia yhden mailin eli tasan 1 609,34 metriä ja valtasi nimiinsä maailmanennätyksen.

Komea tulos on lähes kaksi minuuttia parempi kuin aiempi ennätysaika. Guinness on vahvistanut ”Fastest time to push a car one mile” -maailmanennätyksen virallisesti.

Ennätys syntyi lauantaina 24.10. Nokian Renkaiden testiradalla Nokialla. Kallioniemi käytti suorituksessa omaa autoaan, vuosimallin 2006 Saabia, jonka lempinimi on Röhkö. Kuljettajan paikalla istui Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri.

Autoa työntäessä tärkeintä on voittaa vierintävastus, joten mitä pienempi vierintävastus renkaissa on, sitä kevyemmin auto rullaa. Vierintävastus tarkoittaa siis energiaa, joka kuluu renkaan muodonmuutokseen tiekosketuksen aikana. Ennätystyönnössä käytettiin Nokian Hakkapeliitta R3 SUV nastattomat talvirenkaat.

Hyvinvointia ja ongelmanratkaisua

Ajatus auton työntämisestä syntyi sattumalta. Selkävaivoista kärsinyt Kallioniemi kuntoutti selkäänsä työntämällä aluksi kuntosalilla painavaa laatikkoa. Jossain vaiheessa hän alkoi miettiä, mitä muuta voisi tehdä, ja Guinnessin verkkosivuilta hän löysi idean auton työntämisestä.

Kallioniemi kertoo, ettei häntä juurikaan kiinnosta, onko hän urheilukisassa maalissa ensimmäisenä vai viimeisenä. Sen sijaan häntä kiehtoo ongelmien ratkaiseminen ja kokonaisuuden hallinta.

Projektin aikana syntyi jopa keksintö, josta on tehty patenttihakemus. Kallioniemi loi ystävänsä kanssa kauko-ohjaimen, jolla hän pystyi kääntämään rattia työntöharjoituksissa itse, ilman kuljettajaa.

Kallioniemi on harjoitellut Nokian Renkaiden testiradalla Nokialla.

Monipuolista dataa ennätyssuorituksesta

Ennätyssuorituksessa hyödynnettiin ja kerättiin monenlaista dataa, sillä projektissa olivat mukana myös älyvaatteita kehittävä ja lihasmittaukseen erikoistunut Myontec Oy sekä urheiluelektroniikkaa valmistava Polar Electro Oy.

Suorituksen aikana maksimisyke oli hyvin alhainen, vain 164 lyöntiä minuutissa, vaikka esimerkiksi ensimmäisen 100 metrin aikana nopeus nousi hetkellisesti ja oli jopa 10,4 km/h:ssa. Lihasaktiivisuus vastasi noin 41 % mitatusta maksimista. Keskivaiheilla Jussi käytti lihaksiaan 35 % teholla.

Jussi Kallioniemi

  • 47-vuotias, asuu perheensä kanssa Nokialla
  • Maailmanennätyksen ”Fastest time to push a car one mile” haltija
  • Aikaisemmin jo tehnyt ennätyksen ”nopein maraton 60 paunan (27,2 kg) rinkka selässä” ajassa 4 h 34 min 24 s
  • Kasvatti lihaskuntoa ja kestävyyttä erityisesti vuonna 2019
  • Lajiharjoittelua eli auton työntämistä noin 600 km vuonna 2020
  • Ideoi harjoitteluaan varten kauko-ohjaimen, josta on tehty patenttihakemus

Ennätysauto Röhkö

  • Saab 9-7X 5.3i Arc
  • Moottori 5.3 l V8, 304 hv
  • Paino 2 170 kg
  • Ajettu yli 211 000 kilometriä
  • Toimii biokaasulla
  • Röhkäisee komeasti käynnistyessään
  • Nokian Hakkapeliitta R3 SUV nastaton talvirengas, 255/55 R18

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!