Suomen yritysautokanta on muuta autokantaa vihreämpi

Kuva: Matti Sulanto.

Suomalaisyritykset painottavat yritysautojavalinnoissaan yhä enemmän ympäristöarvoja. Asiaa indikoi tutkimusyhtiö Innolinkin yrityspäättäjille tekemä kyselytutkimus.

Tutkimuksessa pyydettiin päättäjiä kirjaamaan omin sanoin asia, joka heitä mietityttää eniten tulevaisuutta liittyen yrityksen ajoneuvoratkaisuihin.

Vastaajista melkein kolmasosan vastaus käsitteli kestävää kehitystä tai vihreitä arvoja. Muita suosittuja aiheita olivat autopolitiikka ylipäätään sekä työnantajan liikkumispalvelujen laventaminen.

– Yritysautoilu on muuttumassa selvästi vastuullisempaan suuntaan. Teema pomppaa esiin aivan eri mitassa kuin ennen. Olemme siitä totta kai valtavan ylpeitä ja tyytyväisiä. Asia on todennettavissa myös datan kautta, sillä Co2-päästöarvot ovat uusien autojen rekisteröinneissä vuodesta toiseen alhaisemmat yritysautojen kohdalla verrattuna kaikkiin Suomessa rekisteröitäviin autoihin, Suomen suurimman autoleasingyhtiön ALD Automotiven liiketoiminnan kehityksestä vastaava Päivi Lindqvist kertoo.

Kuumin puheenaihe yritysautojen saralla juuri nyt ovat vaihtoehtoiset käyttövoimat. Yritykset toivovat niihin selkeitä raameja.

Kun kauan samana – bensiinissä ja dieselissä – pysynyt käyttövoimavalikoima on nopeassa murroksessa, yritysautojen tarjoajilta kaivataan selkeyttä.

Leasingyhtiöt voivat osaltaan edistää kestäviä arvoja liikenteessä vastaamalla tuotteillaan kysyntään ja tarjoamalla tietoa.

Innolinkin kyselytutkimukseen vastasi 185 suomalaisen yrityksen vastuuhenkilöä. Kyselytutkimusta ei tehty edustamaan koko suomalaista yrityskantaa, mutta otanta on kooltaan ja koostumukseltaan riittävä antamaan suuntaa koko yrityskantaan nähden.

Kyselytutkimuksen vastaajista yli kolmasosa työskentelee yrityksen johdossa, joten ympäristötekijät puhuttavat nimenomaan päättävissä huoneissa. Neljäsosa työskentelee osto- tai hankintaosastolla, viidesosa henkilöstöhallinnossa ja reilu kymmenesosa taloudessa.

– Mitä suurempi yritys, sitä enemmän ympäristöarvot tuntuvat mietityttävän yritysautojen suhteen, Lindqvist tiivistää.

Liki joka toinen yritys ajattelee työsuhdeautoilua henkilöstön kautta

Kyselytutkimuksen vastaukset kertovat yritysten ajattelusta myös yritysautojen funktion suhteen. Peräti 45 prosenttia vastaajista näkee työsuhdeauton nimenomaan henkilöstöetuna, eikä niinkään vain liikkumisen välineenä työssä.

Nykyään voidaan katsoa, että autoilun valtavirtaa ovat käyttövoimina bensiini, diesel, sähkö, hybridi ja kaasu. Trendikkäin on sähköhybridi. Teknologiateollisuuden elokuussa 2019 julkaiseman tilaston mukaan Suomen sähköautokanta on kasvanut tänä vuonna 39 prosenttia. Tällä hetkellä teillä kurvailee 21 562 sähköautoa. Näistä hybridejä on 18 039 ja täyssähköautoja 3 523.

Vaikka jokaisen kotoa löytyy pistorasioita, sähköautoilun pulmana on latauspaikkojen vähyys.

Kuluvan vuoden kesäkuun lopussa Suomessa oli 818 julkista sähköauton latauspaikkaa, joista löytyi yhteensä 2 408 peruslatauspistettä. Määrä on Suomen pitkiin tietaipaleisiin suhteutettuna pieni.

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here