02 Taksin tilausdatan mukaan suomalaiset ovat keskimäärin todella tyytyväisiä taksikyyteihinsä. 02 Taksi kerää asiakasarvioita jokaisesta välittämästään kyydistä, ja huolimatta taksialan ajoittain kohtaamasta negatiivisesta huomiosta asiakastyytyväisyys on noussut tasaisesti vuosi toisensa jälkeen. Vuoden 2024 aikana kaikkien tilattujen kyytien keskimääräinen arvosana on 4,8/5.
Suomalaisten tyytyväisyys kasvaa vuosi vuodelta
Vaikka taksialaa on toisinaan mediassa kritisoitu kovinkin sanankääntein, puhuu 02 Taksin tilausdata omaa kieltään. Asiakastyytyväisyys on kasvanut vuosi vuodelta tasaisesti ympäri Suomea.
Suurinta asiakastyytyväisyyden kasvu on ollut Vantaalla ja Tampereella, joissa keskimääräinen arvosana on 4,8. Koko maan tyytyväisimmät asiakkaat ovat Rovaniemellä, jossa taksikyytien keskimääräinen arvosana on 4,9.
”Asiakastyytyväisyys on meille keskeisen tärkeää. Meillä on pitkäaikaisia kotimaisia kumppaneita, joiden kanssa teemme jatkuvasti töitä palvelun laadun eteen. Me myös vastaamme aina palautteisiin, mikäli asiakas sitä toivoo. Korkeatasoinen palvelu on meille ensiarvoisen tärkeää”, sanoo 02 Taksin Business Lead Sami Kultala.
Asiakastyytyväisyys yhteydessä saapumisaikaan?
Samalla, kun asiakastyytyväisyys on kasvanut, ovat myös taksien saapumisajat lyhentyneet. Koko maassa saapumisajat ovat lyhentyneet 0,7 minuuttia vuodesta 2021 vuoteen 2024. Vuonna 2024 taksit ovat saapuneet asiakkaan luo keskimäärin 6,7 minuutissa.
Joillain paikkakunnilla taksien odotusajat ovat lyhentyneet merkittävästi. Espoossa taksien keskimääräinen saapumisaika on pienentynyt 2,1 minuuttia vuodesta 2021, ja vuonna 2024 espoolaiset taksit ovat olleet noutamassa asiakasta keskimäärin 7,7 minuutissa, mikä on vähemmän kuin maan keskiarvo. Lappeenrannassa puolestaan taksit saapuvat nopeiten koko maassa – Lappeenrannassa taksi saapuu keskimäärin 5,2 minuutissa, mikä on 1,5 minuuttia vähemmän kuin vuonna 2021.
”Taksien saatavuus on parantunut kautta maan jatkuvasti, kiitos yhteistyökumppaneidemme. Sen vuoksi myös saapumisajat ovat lyhentyneet. Tämä puolestaan on luonnollisesti yhteydessä asiakastyytyväisyyteen, sillä täsmällisyys on yksi onnistuneen taksikyydin tunnusmerkeistä. Saapumisaika ei ole kuitenkaan ainoa selittävä tekijä asiakastyytyväisyyden kasvulle. Turvallisuus, luotettavuus sekä läpinäkyvä hinnoittelu ovat myös oleellisia seikkoja, joilla on vahva vaikutus asiakastyytyväisyyteen”, Kultala sanoo.
Työ turvallisuuden eteen ei ole koskaan valmis – asiakkaat vaativat turvallisuutta
Turvallisuus on teema, joka esiintyy monesti taksialaan liittyvässä julkisessa keskustelussa. Sen tärkeys tulee esille myös 02 Taksin asiakaspalautteissa sekä sosiaalisen median keskusteluissa.
”Turvallisuus otetaan meillä hyvin vakavasti, ja sen eteen tehdään jatkuvasti töitä. Viimeisimpänä lisäyksenä olemme tuomassa sovellukseemme uusia turvallisuusominaisuuksia, joiden on tarkoitus parantaa turvallisuutta entuudestaan. Toivomme tällä olevan positiivinen vaikutus myös asiakastyytyväisyyteen.”
Lue myös
Fonecta-konserniin toinen taksitilauspalvelu 02 Taksin rinnalle
Sähkötaksien tilausmäärät ovat vuodessa lähes kolminkertaistuneet!