Suomalaisen itsestään ajavan ajoneuvon ohjelmisto testataan Lapin talviolosuhteissa

Kovaa vauhtia kasvava ja kansainvälistyvä suomalainen robotiikka- ja ohjelmistoyhtiö Sensible 4 kerää autonomisen testiajoneuvon kanssa tietoa talven erilaisista liikenneympäristöistä ja -tilanteista Tunturi-Lapissa.

Testijakson tavoitteena on kerätä mittaustietoa vaikeissa sääolosuhteissa sekä testata Sensible 4:n vuonna 2022 julkaistavan autonomisen ohjelmiston uusimpia toimintoja.

Lapissa ajava testiajoneuvo käyttää Sensible 4:n ensimmäisen kaupallisen ohjelmiston esiversiota.

Valmis tuote tulee olemaan ensimmäinen maailmassa, joka pystyy ajamaan kaikissa sääoloissa ilman turvakuljettajaa. Talvitestit ovat tärkeä välivaihe sen kehityksessä.

– Olemme tehneet Lapissa testauksia jo yrityksen ensimmäisestä vuodesta 2017 lähtien. Testikampanjoita on pyritty tekemään kolmesta neljään talven aikana, ja ne ovat painottuneet tiedon keräämiseen hankalista ajo-olosuhteista, toimitusjohtaja Harri Santamala kertoo.

Autonomisen ajamisen paras talvitestausympäristö

Lappi soveltuu erinomaisesti autonomisen ajamisen talvitestaukseen, kun testaamisen kohteena ovat arktiset talviolosuhteet ja haasteellinen maaseutuympäristö, infrastruktuuri tai sen puute.

– Testaamme parhaillaan esimerkiksi ajoneuvoihin asennettavia sensoreita. Sään vaihtuessa 3D-malleja luoviin LiDAR-sensoreihin tuli kosteutta ja jäähöyryä, mikä sekoitti mittaukset. Tämä oli meille hyvä tieto. LiDAR-sensoreiden tarjoajia on tällä hetkellä paljon, joten emme halua ostaa niitä kalleimpia, jos ne eivät toimikaan kaikissa olosuhteissa, testiasiantuntija Antti Hietanen selittää.

Sensible 4 testaa Lapissa myös kokonaisratkaisuaan autonomisten ajoneuvojen testaamiseen.

– Kaikkien toimintojen, kuten paikannuksen ja auton ohjausjärjestelmän, tulee toimia sekä yhdessä että erikseen. Tarvitsemme myös esimerkkikuvadataa talvisesta infrastruktuurista, jotta saamme kuvantunnistusalgoritmit toimimaan talviympäristössä. Tämä tarkoittaa lumen peitossa olevia rakennuksia, puita, autoja ja teitä sekä pöllyävää lunta tiellä.

Lukuisia eri valmistajien ajoneuvoja automatisoinut Sensible 4 testaa nyt itsestään ajavan ajoneuvon ohjelmistolla varustettua Toyota Proacea Muonion keskustassa, missä tiellä liikkuu autojen lisäksi ihmisiä, lapsia, pyöräilijöitä ja vaikkapa poroja.

– Rajavartiolaitoksen pihassa, joka voidaan sulkea vain meidän käyttöömme, voimme testata ajoneuvon äärikäyttäytymistä, mitä olisi vaikea testata muun liikenteen seassa. Levin suunnalla taas oli suuria korkeuseroja ja mutkittelevia teitä, mistä saimme lisää erilaista dataa Lapista.

Lapissa edistetään autonomisen liikenteen tutkimusta

Tärkein syy tulla testaamaan itseajavia ajoneuvoja Lappiin, on alueen arktinen talviympäristö.

Lapissa on talvella riittävän lumista, kylmää ja pimeää. Rengas-, komponentti- ja autovalmistajat testaavat tuotteitaan Lapin useissa testikeskuksissa Muoniossa, Inarissa ja Rovaniemellä.

Sensible 4:n testiasiantuntija Antti Hietanen arvostaa, että Oloksella majoittuvan testiryhmän vieressä on Lapland Proving Ground Oy:n autonomisen ajamisen testaukseen soveltuva testirata ja kivenheiton päässä Euroopan parhaiten varusteltu älytie, joka puolestaan palvelee myös tietutkimusta:

– Lapissa suhtautuminen autonomiseen autoiluun on positiivista. Täällä pyritään edistämään tutkimusta ja kehitystä.

Lapin ammattikorkeakoulussa kesällä 2020 käynnistyneessä WinterSim-hankkeessa kerätään talvidataa ajoneuvojen simulaatiotestausta varten.

Talviolosuhteiden rakentaminen simulaatioon oikeilla talviparametreillä on globaalisti uusi kehitysaskel virtuaaliympäristössä tapahtuvassa ajoneuvotestaamisessa.

Tavoitteena on rakentaa talvitestausympäristö, jossa simulaatiomalli ja automaattisen ajamisen testausympäristö Snowbox kohtaavat Tunturi-Lapissa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!