Rallin SM-sarja jatkui tänä viikonloppuna Rovaniemellä, jossa ajettiin kauden toinen osakilpailu, Arctic Lapland Rally. Ensi vuonna 60-vuotista historiaansa juhliva klassikkokilpailu tarjosi tänäkin vuonna niin kuljettajille kuin rallia seuraavalle yleisölle sykähdyttäviä hetkiä ja olosuhteita koko rahan edestä.
Rallifanit pääsivät viikonloppuna ihailemaan Rally1-hybridiralliautojen menoa Rovaniemellä, kun Toyotan rallitiimin Kalle Rovanperä ja Elfyn Evans kilpailivat Tunturissa testimielessä Ruotsin MM-rallia varten. Toyotan suojatit saivat varmasti juuri sitä dataa mitä halusivatkin, sillä olosuhteet vaihtelivat perjantain upeasta aurinkoisesta lentokelistä aina lauantain viimeisen lenkin hurjaan lumimyräkkään.
Rovanperä otti kisan komentoonsa heti perjantain avauspätkällä, eikä paikastaan luopunut saavuttuaan iltahuoltoon. Lauantai käynnistyi samoissa merkeissä ja huoltotauolle eroa Evansiin oli kertynyt reilu puoli minuuttia.
Viimeiselle erikoiskokeelle, EK12 Sarriojärvelle lähdettäessä ero oli kasvanut jo lähes minuuttiin. Aivan pätkän loppupäässä Rovanperän Toyota GR Yaris Rally1 -autossa ilmeni kuitenkin tekniikkavika, joka pakotti autokunnan parkkeeraamaan sivutielle. Rovanperä sai lopulta yleisön avustuksella auton erikoiskokeen maaliin.
– Pari kilometriä ennen maalia iski tekninen ongelma. Aika lähelle päästiin, mutta meillä oli hyviä apuja reitillä, jotka työnsivät maaliin. Käytiin me siellä rallimakkaratkin syömässä, Rovanperä naureskeli maalissa.
– Tultiin sähkön avulla maaliin, ja sekin on ihan nollassa, Rovanperä jatkoi.
Evans tuskaili avauspäivänä säätöjensä kanssa, mutta lauantaina mies oli jo tyytyväisempi, vaikka olosuhteet olivatkin paikoin äärimmäiset. Evans kuittasi siis Rovanperän keskeytyksen myötä Tunturirallin yleiskilpailun voiton.
Toyotan tiimipäällikkö Jari-Matti Latvala nautiskeli lappilaisista erikoiskokeista täysin rinnoin kartanlukija Juho Hännisen kanssa. Teknisistä ongelmistakin kärsinyt historic-luokan Toyota Celicalla ajanut Latvala sai seitsemän minuuttia aikasakkoa myöhästyttyään päivähuollon jälkeisestä aikatarkastusasemasta.
– Oli tosi hieno kilpailu ja mahtavaa, että päästiin vihdoinkin maaliin. Harmi tietysti nuo tekniset ongelmat, mutta ei tässä tarvitse liiaksi surkutella, Latvala iloitsi.
Hämmentävä tilastofakta Latvalan pitkän uran varrelta on se, että tämänvuotinen Tunturi oli Toyotan tiimipäällikön uran kolmas ja ensimmäinen, jossa hän pääsi maaliin. 2006 matka päättyi ulosajoon ja 2022 tekniseen vikaan. Latvala paljasti myös ajavansa SM-sarjan seuraavassa osakilpailussa, joka ajetaan Latvalan kotiseudulla Tuurissa.
Heikkilälle ensimmäiset poronsarvet
SM1-luokan voitosta ja myyttisistä poronsarvista käytiin, kuten niin monta kertaa aiemmin, äärimmäisen tiukka taistelu aivan ensikilometreistä lähtien. Lauri Joona avasi kilpailun vahvimmin perjantaina, mutta joutui taipumaan kärkikamppailun ulkopuolelle lumipenkkaosuman jälkeen. Tämän jälkeen kaksikko Teemu Asunmaa – Mikko Heikkilä erottui muista.
Vielä kaksi vuotta sitten tämä kaksikko nähtiin usein taistelemassa SM-sarjan pääluokan voitosta, kunnes Heikkilä vaihtoi viime vuonna kokonaan kansainvälisille areenoille rallin EM-sarjaan. Rovaniemellä koettiin jopa siis tietynlaista deja vu’ta vuosilta 2020-2022.
Perjantain yötauolle viiden sekunnin johtoasemassa siirtynyt Asunmaa kesti Heikkilän paineistuksen aina lauantain huoltotauolle saakka, mutta yhdeksännellä erikoiskokeella edessä oli antautuminen, kun Heikkilä piiskasi upouuden Toyotan Rally2-auton hurjaan pohja-aikaan. Tämän jälkeen Heikkilä ei enää johtopaikasta luopunut, eroa kaksikon välille 200 erikoiskoekilometrin jälkeen ei kuitenkaan jäänyt kuin vaivaiset seitsemän sekuntia.
Ensimmäistä kilpailuaan uunituoreella Toyota GR Yaris Rally2-autolla Rovaniemellä ajanut Heikkilä keskittyy tälläkin kaudella enemmän kansainvälisiin kisoihin ja Tunturi toimikin SM1-luokan vuoden 2022 mestarille testikisana.
Jos voitto oli ensimmäinen Heikkilälle Tunturissa niin sitä se oli myös voittaja-autolle. Viime viikolla Monte-Carlossa kilpailullisen debyytin tehneellä Toyotan uutukaisella otettiin nyt historiallisesti ensimmäinen luokkavoitto.
Asunmaan perässä viimeisen palkintopallisijan kuittasi sarjakärki Roope Korhonen, joka vankisti asemiaan sarjakärjessä. Heikkilä nousi voitolla sarjan toiseksi, mutta mikäli suunnitelmat pitävät niin Heikkilää ei tällä kaudella SM-sarjassa enää nähdä. Debyyttikauttaan SM1-luokassa Benjamin Korhola on kolmantena tasapistein Heikkilän kanssa.
Hokkala kesti Iivarin hurjan hyökkäyksen
SM2-luokassa Henri Hokkala otti ensimmäisen luokkavoittonsa Tunturirallissa. Yrityksiä on jyväskyläläiselle kertynyt jo kuusi, mutta aina on epäonni tai tekniikkamurheet puuttuneet peliin. Tällä kertaa matka ei keskeytynyt tai hidastunut, mutta voitto oli kuitenkin lipsua kilpakumppani Jooa Iivarille.
Iivari äityi loppulenkillä aivan hurjaan iskuun ja kavensi eroa pätkä pätkältä ja viimeiselle lähdettiinkin Hokkalan 5,5 sekunnin pohja-asemassa. Iivari antoi kaikkensa ja ajoikin pohja-ajan, mutta debyyttikauttaan nelivetoautolla ajavalle Renault Clio Rally3 -kuskille voitto jäi vielä odottamaan tuleviin kisoihin. Eroa jäi Hokkalan eduksi vaivaiset 0,8 sekuntia.
Paraguaylaisvieras Diego Dominguez Bejarano ajoi todella vahvan kilpailun alustalla, joka ei varmasti ihan tutuimmasta päästä ole ja otti luokan kolmannen sijan.
Kauden toisen voittonsa yhtä monesta mahdollisesta tänään ottanut Hokkala vahvisti asemiaan mestaruustaistelussa. Iivari nousi toiseksi Jesse Kallion ohi.
Kauppinen omaa luokkaansa SM3-luokassa
Tulevaisuuden lupaus Tuukka Kauppinen ei antanut vastustajille mitään mahdollisuuksia. Leevi Lassila oli vielä avauspäivän päätteeksi puolen minuutin päässä, mutta yhdeksännellä erikoiskokeella Kauppinen repi eron minuuttiin. Kauppinen pisti kaasun pohjaan vielä lopuillakin ja repi eron yli kahteen minuuttiin ennen toiseksi tullutta Lassilaa.
Lassilan perässä kolmanneksi ajoi aikanaan SM1-luokassa kartturina poronsarvet ja Suomen mestaruuden voittanut Juhana Raitanen.
Kakkossijasta huolimatta Lassila säilyttää paikkansa luokan kärjessä, Riihimäen nollakisan jälkeen Kauppinen saalisti nyt ensimmäiset pisteensä ja nousi heti toiseksi. Rovaniemellä neljänneksi ajanut Ossi Pohjanharju siirtyy kolmanneksi.
Vatanen kasvatti eroaan SM4-luokan pistekärjessä
Idästä kajahti jälleen, kun Ville Vatanen ajoi vastustamattomasti SM4-luokan voittoon. Toyota Auriksella kilpailevan Vatasen ei tarvinnut lähteä repimään vaan voitto tuli suhteellisen helposti. Eroa kakkoseksi tulleeseen Tomi Tikkiseen kertyi reilu minuutti.
Toiseksi ajanut Tomi Tikkinen kävi kovaa kilpailua Roope Hirvosen kanssa, mutta kiristi tahtia loppua kohden ja kuittasi kakkostilan. Hirvonen siis luokan kolmanneksi ennen teinisensaatio Lauri Halosta.
Vatanen vankisti johtoasemaansa pisteissä ja on nyt 19 pistettä edellä toisena olevaa Tikkistä. Halonen jatkaa kolmantena.
SM5-luokassa kävi melkoinen sirkus
SM5-luokassa koettiin Rovaniemellä melkoista hurlumheitä. Suosikkina kisaan lähtenyt Pekka Keski-Korsu keskeytti perjantaina neljännelle erikoiskokeelle ja putosi tuloslistan perälle. Laturivika saatiin kuitenkin lauantaiksi kuntoon ja Keski-Korsu hyökkäsikin hurjaan kiriin yhdeksän minuutin takaa-ajo asemasta ja nousi erilaisten tapahtumien jälkeen aina kolmanneksi.
Arttu Lähdeniemi peri johtopaikan, mutta kärsi puolestaan tekniikkaongelmista perjantain viimeisillä erikoiskokeilla ja keskeytti ennen viimeistä erikoiskoetta. Lähdeniemi lähti lauantaihin viidenneltä sijalta vajaat viisi minuuttia kärkeä perässä. Kirimistä helpotti luokan ykkösen, Miikka Vuokilan ulkoilu yhdeksännellä erikoiskokeella. Lähdeniemi siirtyi sen myötä johtoon ja piti nyt pintansa loppuun saakka.
Vuokila kesti ulosajosta huolimatta toiseksi ennen Keski-Korsua.
Lähdeniemi nappasi samalla myös luokan pisteissä kärkisijan, Keski-Korsun tipahtaessa toiseksi. Ensimmäisen kisansa tällä kaudella ajanut Vuokila nousi kolmanneksi.
Ralli SM -osakilpailujen koostelähetykset esitetään tällä kaudella kisaviikonlopun sunnuntaina Yle TV2:lla ja Yle Areenassa. Arctic Lapland Rallyn parhaat palat ovat vuorossa sunnuntaina 4.2. klo 19:45.
Alustavat tulokset: 59. Arctic Lapland Rally
Yleiskilpailu
1. Elfyn Evans 1:36:00,5
2. Mikko Heikkilä +5:02,3
3. Teemu Asunmaa +5:09,6
4. Roope Korhonen +5:38,0
5. Georg Linnamäe +5:59,3
SM1
1. Mikko Heikkilä 1:41:02,8
2. Teemu Asunmaa +7,3
3. Roope Korhonen +35,7
4. Georg Linnamäe +57,0
5. Benjamin Korhola +1:37,5
SM2
1. Henri Hokkala 1:45:41,9
2. Jooa Iivari +0,8
3. Diego Dominguez Bejarano +58,0
4. Toni Herranen +5:17,1
5. Jesse Kallio +5:43,3
SM3
1. Tuukka Kauppinen 1:51:02,4
2. Leevi Lassila +3:54,0
3. Juhana Raitanen +3:54,0
4. Ossi Pohjanharju +5:23,8
5. Thomas Martens +7:44,1
SM4
1. Ville Vatanen 1:59:30,6
2. Tomi Tikkinen +1:52,4
3. Roope Hirvonen +2:28,1
4. Lauri Halonen +2:57,0
5. Joonas Ojala +3:16,3
SM5
1. Arttu Lähdeniemi 1:54:35,3
2. Miikka Vuokila +1:55,1
3. Pekka Keski-Korsu +3:06,5
4. Yrjö Martti +6:21,5
5. Mika Pulju +8:03,2
Alustava pistetilanne: 1/7 osakilpailua
SM1
1. Roope Korhonen 45p
2. Mikko Heikkilä 34p
3. Benjamin Korhola 34p
4. Anssi Rytkönen 26p
5. Teemu Asunmaa 25p
SM2
1. Henri Hokkala 59p
2. Jooa Iivari 40p
3. Jesse Kallio 34p
4. Ville Ruokanen 23p
5. Toni Herranen 20p
SM3
1. Leevi Lassila 50p
2. Tuukka Kauppinen 34p
3. Ossi Pohjanharju 28p
4. Giovanni Trentin 24p
5. Raoul Dahlqvist 21p
SM4
1. Ville Vatanen 59p
2. Tomi Tikkinen 40p
3. Lauri Halonen 34p
4. Roope Hirvonen 28p
5. Joonas Ojala 13p
SM5
1. Arttu Lähdeniemi 52p
2. Pekka Keski-Korsu 45p
3. Miikka Vuokila 25p
4. Rasmus Tuominen 21p
5. Yrjö Martti 16p
Tiimit
1. Rautio Motorsport 97p
2. RTE-Motorsport 84p
3. Printsport 68p
4. Ouneva Oy 60p
5. TGS Motorsport 52p
Lue myös
Rovanperä Tunturirallin kärjessä perjantain jälkeen
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //