Smartin uudet sähköautot Suomeen kesäksi

Kuva: Daimler.

Visionääri Nicolas Hayek kehitti konseptin, joka muuttui todeksi vuonna 2007 Smartin esitellessä ympäristöystävällisen sähköauton. Siitä lähtien Smart on tarjonnut jokaiseen sukupolveen myös täysin sähköisen vaihtoehdon.

Uusien Fortwo- ja Forfour-mallien myötä aika on vihdoin kypsä: Smart siirtyy kokonaisuudessaan paikallispäästöttömän, täyssähköisen teknologian käyttöön.

Sähköautoihin siirtymisen myötä myös valotekniikka muuttuu tehokkaisiin täysin led-tekniikalla toteutettuihin ajovaloihin.

Smart ottaa sarjatuotantoon sen, mikä molemmissa tutkielmissa ”forease” ja ”forease+” ihastutti ihmisiä: kolme kookasta aktiivista valodiodielementtiä pitävät huolen autolle luonteenomaisesta valoilmeestä, minkä lisäksi niiden sisään on sijoitettu lähi- ja kaukovalot sekä vilkut.

Uudet lisävarusteiset täysin led- ajovalot tervehtivät kuljettajaa yhdessä vilkkujen kanssa mieleenpainuvalla valoshow’lla lukituksen avaamisen jälkeen.

Sisätilan merkittävin uudistus uuden keskikonsolin ohella on aiempaa kookkaampi Smart Media Connect. Smart on panostanut uuden UX-konseptinsa myötä ensi kertaa asiakkaan oman puhelimen ja sen kapasiteetin yhdistämiseen auton järjestelmiin.

Myös multimediajärjestelmässä on keskitytty oleelliseen: kosketusnäyttö on kahdeksantuumainen, ja autoon voidaan liittää kätevästi mitä erilaisimmat älypuhelinjärjestelmät.

Niinpä asiakas saa edullisen multimediaratkaisun, joka on lisäksi intuitiivisesti käytettävä ja helposti päivitettävissä.

Heti kun käyttäjä siirtyy uuteen älypuhelimeen tai kun ohjelmistopäivitysten myötä tulee tarjolle uusia sovelluksia, ne tulevat välittömästi osaksi Smart-autoa.

Kuva: Daimler.

Energian talteenotto lisää ajomatkaa

Lyhyt akseliväli ja suuri raideleveys yhdistettynä suodattamattomaan ohjaustuntumaan tekevät Smartin ajettavuudesta ketterän. Lisäksi täyssähköinen ajaminen synnyttää aivan uudenlaisen ajonautinnon.

Peräti 160 newtonmetrin vääntö on käytettävissä välittömästi. Sähkömallit kiihtyvät näin ollen paljon paremmin kuin mitä 60 kW:n (82 hv) lukemat antavat olettaa.

Smart EQ Fortwo coupén 4,8 sekunnin spurtti liikennevaloista 60 km/h kiihdytettäessä pitää huolen äänettömästä ajonautinnosta.

Kaiken kaikkiaan uudet Smart-mallit pääsevät hyödyntämään täyssähköteknologian suomia valttikortteja täydessä mitassa.

Smartissa on tietoisen kompaktiksi rakennettu korkeajänniteakusto. Se koostuu kolmesta korkeajännitemoduulista ja kaikkiaan 96 korkeajännitekennosta. Niiden avulla tämä litiumioniakku saavuttaa 17,6 kWh:n kapasiteetin, joka riittää 159 kilometrin ajoon NEDC:n mukaan.

Tämä on moninkertainen kilometrimäärä keskimääräiseen päivittäiseen ajomatkaan verrattuna esimerkiksi Saksassa. Toimintamatka on reilu etenkin kaupunkiajossa, jossa energian talteenotolla energiaa saadaan kerättyä takaisin.

Kaupunkiajossa erityisen miellyttävä toiminto on tutka-avusteinen energian talteenotto. Toiminto jarruttaa Smartin nopeutta automaattisesti havaitessaan edellä hitaammin ajavan ajoneuvon.

Auton rullaus- ja jarrutusvaiheet toteutuvat tällä tavoin joka tilanteessa ihanteellisesti, jolloin akkuun saadaan kerättyä takaisin maksimimäärä liike-energiaa.

Lämpötilanhallintaan on kiinnitetty erityistä huomiota, jotta sähkö-Smart pystyy vastaamaan myös äärimmäisten sääolosuhteiden ja muiden äärivaatimusten tuomiin haasteisiin.

Sähkömoottorille riittää kookkaaksi mitoitettu ilmajäähdytys, kun taas sähkömoottoriin kiinnitettyä tehoelektroniikkaa jäähdytetään nestejäähdytyksellä.

Myös korkeajänniteakun lämpötila on täysin säädeltävissä. Tarvittaessa akku liitetään aktiivisesti voimansiirron jäähdytyskiertoon, jotta esimerkiksi suuressa jatkuvassa kuormituksessa tai pikalatauksessa lämpötila pysyy optimaalisella alueella.

Sama koskee myös erittäin alhaisia lämpötiloja. Akkulämmitys pitää huolen akun optimaalisesta suorituskyvystä ja tehokkuudesta.

Uuden Smart-malliston hinnasto Suomessa julkaistaan helmikuun loppuun mennessä. Ensimmäiset autot saadaan maahan kesäksi.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here