Škodalla nelivetomalleja ollut tarjolla jo yli 20 vuotta

Skoda Kodiaq neliveto läpileikkaus. Kuva: Skoda.

Škoda on käyttänyt nykyaikaista nelivetotekniikkaa jo vuonna 1999 esitellystä Octavia Combi 4×4 -mallista alkaen.

Nelivedon suosio on vuosien mittaan jatkanut kasvamistaan. Nykyisin käytettävän viidennen sukupolven nelivetotekniikan ydin on elektronisesti ohjattu monilevykytkin, joka toimii täysin automaattisesti, tehokkaasti ja taloudellisesti.

Sen myötä neliveto pääsee oikeuksiinsa märillä, liukkailla ja lumisilla tienpinnoilla. Moottorin voiman jakautuminen säädeltävässä suhteessa etu- ja takapyörille parantaa ajamisen turvallisuutta ja auton ajettavuutta kaikkina vuodenaikoina ja huonoissakin olosuhteissa.

Vuonna 1999 Škoda toi markkinoille ensimmäisen nelivetoautonsa, Octavia Combi 4×4 -farmarimallin. Vuoden 2019 loppuun mennessä Škoda on toimittanut asiakkailleen kaikkiaan yli miljoona nelivetoista autoa. Pelkästään vuonna 2019 Škoda Auto valmisti yli 157 000 nelivetoista Octaviaa, Superbia, Karoqia ja Kodiaqia.

Normaaleissa ajotilanteissa etupyörät vetävät. Kun vetopidon menettämisen vaara uhkaa, elektronisesti ohjattu hydraulinen monilevykytkin alkaa sekunnin murto-osien kuluessa välittää osan moottorin väännöstä takapyörille, joten auton vetopito säilyy. Näin moottorin voima välittyy optimaalisesti, tarpeen mukaisesti ja ilman kuljettajan erityisiä toimia.

Elektroninen ohjaus säätelee millisekunneissa

Škodan nelivetojärjestelmän toiminta linkittyy tärkeimpiin avustinjärjestelmiin kuten lukkiutumattomiin jarruihin, ajonvakautukseen ja elektroninen tasauspyörästölukkoon.

Niistä muodostuva ohjainlaitteiden kokonaisuus pystyy reagoimaan ajo-olosuhteiden ja ajotilanteen kriittisiin muutoksiin millisekuntien nopeudella, esimerkiksi kun autolla ajetaan kaarteeseen suurella nopeudella tai kun toisen puolen pyörät osuvat huonommin pitävälle pinnalle kuin toisen.

Elektroniikka varmistaa vaikka vain yhden pyörän pyörimistä säädellen auton pysymisen turvallisesti suunnassaan. Näin tapahtuu esimerkiksi ajettaessa kaarteeseen suurella nopeudella, jolloin paino kaarteen sisäreunan puoleisilla pyörillä kevenee.

Tällöin moottorin voimaa välitetään enemmän vastakkaisen puolen pyörille auton vakauttamiseksi. Škodan 4×4-tekniikka tukee myös auton dynaamisten avustinjärjestelmien toimintaa varmistaen hyvät ja sujuvat liikkeellelähdöt sekä kuivalla että märillä ja liukkailla pinnoilla.

Erityisesti perävaunua tai asuntovaunua vetävät arvostavat nelivetoauton kaksivetoista autoa parempaa kykyä lähteä vaunun kanssa liikkeelle ja erityisesti ylämäkeen. Lisäksi Škodan 4×4-mallien suurin sallittu perävaunumassa on jopa 25 prosenttia vastaavaa pelkästään etuvetoista autoa suurempi.

Kulutusoptimoitu nelivedon ohjaus

Škodan nykyisten 4×4-mallien sydän on elektronisesti ohjattu viidennen sukupolven hydraulinen monilevykytkin.

Hydraulinen järjestelmä säätelee moottorilta tulevan voiman jakautumista etu- ja takapyörille jatkuvasti.

Tavallisissa ajotilanteissa etupyörät vetävät. Tarpeen vaatiessa monilevykytkimen öljynpainetta nostetaan, jolloin levykytkinpakka puristuu kokoon ja voimaa alkaa välittyä takapyörille. Tämä säätely vaihtelee ajoradan pinnan vaihtelujen mukaisesti.

Elektroninen ohjainlaite säätelee voiman jakautumista automaattisesti ja heti havaittuaan pienenkin pyörintänopeuseron etu- ja takapyörien välillä.

Ohjainlaite saa tunnistimilta tärkeät tiedot kuten moottorin kierrosluku, kaasupolkimen asento, pyörien pyörintänopeudet, ohjauspyörän kulma sekä auton pitkittäis- ja sivuttaiskiihtyvyys. Niiden perusteella se ohjaa järjestelmän toimintaa.

Siten elektroniikka pystyy reagoimaan millisekunneissa jo pienimpiinkin muutoksiin ja varmistamaan, että moottorin voiman jako etu- ja takapyörille tapahtuu aina ajotilanteeseen parhaiten sopien. Auto etenee luotettavasti myös tilanteissa, joissa etupyörillä ei ole vetopitoa.

Silloin monilevykytkin välittää jopa 90 prosenttia moottorin voimasta takapyörille. Äärimmäisissä tilanteissa järjestelmä pystyy ohjaamaan peräti 85 prosenttia voimasta vain yhdelle pyörälle.

Neliveto on tehokas ja siten myös taloudellinen. Takapyörät alkavat vetää vain, kun ajotilanne sitä vaatii.

Tasaisessa ajossa, kevyellä kuormalla ajettaessa tai suoraan ajettaessa moottorin voima välittyy energiaa säästäen ensisijaisesti etupyörille.

Škodan 4×4-mallisto laajentunut

Kuluneina vuosina Škoda on systemaattisesti laajentanut nelivetomallistoaan. 4×4-malleilla on ollut huomattava osa Škodan suosion kasvussa.

Neliveto on tarjolla yhä useampaan automalliin lisävarusteena, ja monessa mallissa se on vakiona.

Katumaasturimallit Karoq ja Kodiaq ovat saatavissa nelivetoisina. Myös kolmannen sukupolven Octavia- ja Superb-mallisarjoista löytyy useampi nelivetoinen vaihtoehto. Vuonna 2019 Škoda oli Suomen toiseksi rekisteröidyin merkki nelivetoisten joukossa. Škodan myynnistä noin viidennes on nelivetoisia malleja. (Lähde Traficom)

Škodan 4×4-mallien suosion kasvu heijastuu myös kolmoisvoittona saksalaisen Auto Bild Allrad -nelivetoautolehden Vuoden 2019 nelivetoautot -lukijaäänestyksessä.

Superb voitti palkinnon jo kymmenettä kertaa; tällä kertaa voitto tuli tuontiautojen luokassa ”Alle 40 000 euron nelivetoautot”.

Viidennen kerran Octavia Scout voitti tuontiautojen luokan “Neliveto-crossover”.

Kodiaq puolestaan voitti tuontiautojen luokan “Alle 35 000 euron offroad-autot ja katumaasturit”.

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here