Škoda Auton Mladá Boleslavin tehtaassa tehty 15 miljoonaa autoa

Škoda Auto viettää erityistä juhlaa kotikaupungissaan: vuonna 1905 Mladá Boleslavissa aloitettu autojen valmistaminen on yltänyt 15 miljoonaan autoon.

Juhla-auto oli Arctic Silver -metallivärinen Škoda Enyaq iV.

Vuonna 1905 Václav Laurin ja Václav Klement ajoivat tehdashallista ulos Voiturette A -mallin, ensimmäisen autonsa.

Autojen tekeminen Mladá Boleslavissa juontaa Laurin & Klement -yritykseen, josta sittemmin tuli Škoda Auto.

Yrityksen vuonna 1895 perustaneet Laurin ja Klement päättivät vuonna 1905 lopettaa polkupyörien tekemisen ja keskittyä kokonaan moottoripyörien ja autojen valmistamiseen.

Vanhat, historialliset tehdashallit, joissa yrityksen ensimmäiset, mallin Voiturette A autot valmistuivat, ovat edelleen olemassa: jo usean vuoden ajan niissä on toiminut Škoda-museo.

Kadun toisella puolella sijaitsee moderni autotehdas, jossa noin 29 100 työntekijän työpanoksella valmistetaan kuutta automallia: Fabia, Scala ja Octavia sekä katumaasturimallit Kamiq, Karoq ja täyssähköinen Enyaq iV.

Skoda Enyaq iV. Kuva: Skoda.

Enyaq iV:n tuotantoa varten tehtaalla muutettiin koko olemassa oleva tuotantolinja soveltumaan myös MEB-perustekniikan autojen valmistamiseen.

Kyseinen tuotantolinja on koko Volkswagen-konsernin ainoa, jolla voidaan valmistaa rinnan sekä täyssähköautojen skaalautuvan MEB-perustekniikan (Modular Electrification Toolkit) autoja että eteen poikittain asennetulla moottorilla varustetun MQB-perustekniikan (Modular Transversal Toolkit) autoja.

Octavian ja perheautokokoluokan Karoq-katumaasturin lisäksi Enyaq iV -malleja on tehty tällä tuotantolinjalla marraskuusta 2020 alkaen.

Jo ennen MQB- ja MEB-perustekniikan automallien yhteisen tuotantolinjan toteuttamista Škoda Auto rakensi tehtaalle modernin maalaamon, jonka kapasiteetti on 168 000 koria ja joka toi tehtaalle yli 650 uutta työpaikkaa.

Vuoden 2021 alussa Škoda Auto avasi esisarjan autojen valmistamiseen uuden pilotointihallin päätehtaansa yhteyteen. Pian sen jälkeen testi- ja prototyyppiautojen uusi keskus otettiin käyttöön.

Autojen lisäksi Škoda Auto valmistaa Mladá Boleslavin tehtaalla moottoreita, MQ100- ja MQ200-sarjan käsivalintaisia vaihteistoja, akseleita ja ladattavien hybridimallien korkeajännite-ajoakkuja myös Volkswagen-konsernin muille automerkeille.

Helmikuussa 2021 valmistui jo 100 000:s ajoakku.

Vauhtia tuotantoon Volkswagenin avulla

Škoda Auton päätehtaan kehitys ja yltäminen 15 miljoonan auton valmistamiseen liittyy oleellisesti Škodan siirtymiseen Volkswagen-konsernin osaksi 30 vuotta sitten vuonna 1991.

Sen jälkeen Škoda Auto on pelkästään Mladá Boleslavissa valmistanut yli 10,7 miljoonaa autoa. Vahvan kansainvälisen yhteistyökumppanin myötä Škoda Auto on noussut paikallisesta markkinajohtajasta kansainvälisesti menestyväksi automerkiksi.

Nykyään Mladá Boleslavin tehtaalla on suuri merkitys Škoda Auton autojen sähköistämisen strategiassa. Enyaq iV on ainut MEB-pohjainen Volkswagen-konsernin automalli, jota Euroopassa valmistetaan Saksan ulkopuolella.

Päätehtaansa lisäksi Škoda Autolla on tehdas Kvasinyssä ja Vrchlabíssa. Kvasinyssä valmistetaan Superb-malleja ja ladattavia Superb iV -malleja sekä katumaasturimalleja Kodiaq ja Karoq.

Vrchlabín komponenttitehtaalla tehdään DQ200-kaksoikytkinvaihteistoja (DSG). Viime vuonna näillä Tšekin tehtailla valmistui yli 750 000 autoa, vaikka koronapandemian vuoksi tehtaat olivat keväällä suljettuina.

Škoda-autoja valmistetaan myös Slovakiassa, Ukrainassa, Kiinassa, Intiassa ja Venäjällä. Yhteensä Škoda on vuoden 1905 jälkeen valmistanut yli 24,8 miljoonaa autoa.

Tärkeimmät Mladá Boleslavissa vuoden 1905 jälkeen valmistetut automallit

Ensimmäinen 15 miljoonasta Mladá Boleslavissa valmistetusta autosta oli kuuluisa L&K Voiturette A, jota tehtiin vuosina 1905‒1907.

Vuonna 1934 esitelty Škoda Superb oli tuolloin uusi lippulaivamalli.

Škoda Auton menestys heti ensimmäisessä Monte Carlon rallissa synnytti erikoismallin Škoda Popular Monte Carlo vuonna 1936. Tätä kaksiovista, 110 tuntikilometrin huippunopeuteen yltänyttä autoa valmistettiin Mladá Boleslavissa vuoteen 1938 saakka.

Skoda Popular Monte Carlo 1936. Kuva: Skoda.

Tšekkoslovakian ensimmäinen massatuotantomalli Škoda 1000 MB oli takamoottorillaan ja itsekantavalla korillaan teknisesti vallankumouksellinen vuonna 1964.

Škoda Favorit merkitsi uuden ajan sarastusta vuonna 1987. Aluksi sitä valmistettiin Vrchlabín tehtaalla ja vuotta myöhemmin Mladá Boleslavissa. Se oli Škodan ensimmäinen etumoottorinen ja etuvetoinen automalli.

Škodan suosituin automalli Škoda Octavia on myös kotoisin päätehtaalta Mladá Boleslavissa: uuden ajan ensimmäisen sukupolven ja tuleva suursuosikki Octavia esiteltiin 3. syyskuuta 1996. Sitä valmistetiin Octavia Tour -malli mukaan lukien vuoteen 2010 saakka.

Perheautokokoluokan Škoda Scala oli Škodan ensimmäinen automalli, joka pohjautui Volkswagen-konsernin skaalautuvaan perustekniikkaan MQB A0. Scalaa on valmistettu Mladá Boleslavissa vuodesta 2019.

Alusta alkaen täyssähköautoksi suunniteltu Škoda Enyaq iV on Škoda Auton ensimmäinen sarjatuotantomalli, joka pohjautuu Volkswagen-konsernin sähköautojen skaalautuvaan MEB-perustekniikkaan. Sitä on tehty Mladá Boleslavissa marraskuusta 2020 alkaen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here