Ny Teknik -lehti kertoo Geotab-yhtiön selvityksestä, jossa selvitettiin sähköautojen akkujen kapasiteetin väheneminen.
Tiedot on kerätty eri puolilta maailmaa käytössä olevista sähköautoista. Jutun mukaan kapasiteetti väheni vuosittain 2,3 prosenttia.
Gerotab-yhtiö on kerännyt tiedot yli kuudesta tuhannesta sähköautosta ja aineisto käsittää kaikkiaan 1,8 miljoonaa päivää.
Esimerkiksi sähköauto, jonka toimintamatka on 241 kilometriä menettää viidessä vuodessa noin 27 kilometriä toimintamatkastaan.
Geotabin mukaan tästä huomaa, että useimmat akut kestävät pitempään kuin arvioitu auton käyttöikä.
Yksi merkittävä tekijä akun kapasiteetin vähenemiseen on lämpötila. Akut lämpimissä maissa menettävät nopeammin kapasiteettinsa kuin viileämmissä maissa.
Geotabin mukaan akkua ei kannata ladata täyteen, vaan pitää varaustaso 20-80 prosentissa. Tällä tavalla akun elinikä saadaan pysymään mahdollisimman pitkänä.
Kylmässä ilmastossa kestää hieman pitempään kuin lämpimässä. Lämpimässä toisaalta ei tarvi lämmittää autoa. Akku tosin kestää pitempään.
Hybrideissä akkua ei koskaan ladata täyteen eikä päästetä tyhjiin. Siis näissä perinteisissä hybrideissä. Ladattavissa vissiin voi ladata täyteen.
Ei voi. Se mikä käyttäjän kannalta on ”täynnä”, on noin 90 % akun kapasiteetista. Samoin ”tyhjässä” akussa on vielä 2-5 % energiaa jäljellä.