Seatin malliston tukipilari, Seat Leon uudistui — tarjolla myös kevythybridi ja ladattava hybridi

Kuva: Seat.

Seat esitteli tiistaina 28.1. Martorellissa täysin uuden Seat Leonin.

Leon on aina ollut Seatin malliston tukipilari, minkä todistaa yli 2,2 miljoonan auton myynti kolmen mallisukupolven aikana.

Nyt julkaistu Leon on neljäs Leon-sukupolvi.

Uusi Seat Leon on suunniteltu ja kehitetty Barcelonassa, Martorellissa, ja jossa se myös valmistetaan.

Kuva: Seat,

Lisää pituutta ja paremmat sisätilat

Seat Leonin perustana on MQB Evo -alustarakenne. Sen mahdollistama joustavuus auton mitoituksessa ja mukautettavuudessa tarjosi suunnittelutiimille uudenlaisia mahdollisuuksia uuden sukupolven auton mittasuhteiden toteutukseen.

Uusi viisiovinen Seat Leon on 4 368 mm pitkä (+86 mm), 1 800 mm leveä (-16 mm) ja 1 456 korkea (-3 mm). Akseliväli on 2 686 mm eli 50 mm pidempi kuin kolmannen sukupolven Leonissa.

Leonin Sportstourer on puolestaan 4 642 mm pitkä (+93 mm), 1 800 leveä (-16 mm) ja 1 448 mm korkea (-3 mm). Akseliväli on 2 686 mm, perusmallin tapaan edelliseen versioon verrattuna 50 mm pidempi.

Uusi muotoilu merkitsee parantuneen aerodynamiikan myötä myös parempaa taloudellisuutta: uuden Seat Leonin ilmanvastuskerroin on parantunut noin 8 prosenttia edellisen sukupolven malliin verrattuna.

Sisustuksen keskeinen elementti on eletunnistuksella varustettu 10-tuumainen infotainment-näyttö. Se tarjoaa uudenlaista vuorovaikutusta matkustajien kanssa ja vähentää perinteisten painikkeiden määrää. Tärkeimpiä toimintoja ohjataan kuitenkin edelleen perinteisten hallintalaitteiden avulla.

Viisiovisessa Seat Leonissa on 380 litrainen tavaratila (yhtä suuri kuin edellisessä malliversiossa), kun taas Sportstourerissa on 617 litrainen tavaratila, mikä on 30 litraa enemmän kuin edellisessä malliversiossa, tehden siitä yhden luokkansa suurimmista.

Kuva: Seat.

Uusi valaistusteknologia

Autoon on saatavilla kokonaan ledeillä toteutetut kylmän valkoiset ajovalot. Tuttua Seat-ilmettä noudattaviin valoihin on integroitu kaikki tärkeimmät toiminnot: lähivalot, kaukovalot, päiväajovalot sekä dynaamiset suuntavilkut.

Ajoneuvon sivupeileihin on integroitu led-merkkivalot. Täys-led-ajovaloissa on myös tervetuloa-valot, jotka toivottavat kuljettajan ja matkustajat tervetulleiksi heijastamalla ”Hola!”-tervetulotoivotuksen maahan auton aktivoituessa.

Uudessa Leonissa on myös kääntymisaikeen selkeästi ilmaisevat dynaamiset led-suuntavilkut.

Sisätiloihin led-valopaketti tuo sisustuksen persoonallisuutta korostavat tunnelmavalot. Valaistus, jonka väriä ja sävyä voidaan muuttaa tilanteen mukaan, luo matkustamon etuosaan etuovista kojelaudan yli ulottuvan valokaaren. Valo ei ole pelkästään koriste, vaan olennainen osa monia toimintoja, kuten kuolleen kulman varoitinta sekä autostapoistumisavustajaa.

Kuva: Seat.

Ensimmäinen täysin liitetty Seat

Uusi Leon on Seatin ensimmäinen täysin liitetty auto. Leonin järjestelmän sydän on digitaalinen Seat Digital Cockpit -ohjaamo, jossa yhdistyvät korkearesoluutioinen 10,25-tuumainen käyttäjän räätälöitävissä oleva mittaristo sekä infotainment-järjestelmä.

Mediajärjestelmässä on vakiona 8,25-tuumainen älypuhelimen kanssa yhteensopiva näyttö. Isompi 10-tuumainen Retina-tasoinen navigointinäyttö tarjoaa liitetyn 3D-navigaation sekä käyttäjätoimintoja helpottavan eleohjauksen.

Liitettävyyden ydin on Full Link -järjestelmä, jonka avulla mobiililaitteet kytkeytyvät Android Auton tai langattoman Apple CarPlay -sovelluksen avulla ajoneuvon infotainment-järjestelmään.

Näin käyttäjän oma digitaalinen ekosysteemi liittyy suoraan autoon hallitulla, intuitiivisella ja turvallisella tavalla, joka häiritsee kuljettajan ajamista mahdollisimman vähän: kuljettaja voi käyttää hallintaan joko infotainment-järjestelmää, ohjauspyörään integroituja hallintalaitteita tai ääniohjausta.

Connectivity Boxin (lisävaruste) ja siihen sisältyvän Qi-standardit täyttävän langattoman latauksen ansiosta kuljettajan ei tarvitse huolehtia mobiililaitteen akun tyhjentymisestä kriittisellä hetkellä.

Online-yksikön sisäänrakennettu sim-kortti takaa, ettei Seat Leon koskaan menetä yhteyttä digitaaliseen maailmaan.

Osa infotainment-toiminnoista käyttää reaaliaikaisia tietoja pilvipalveluista, mikä lisää uuden ulottuvuuden perinteiseen navigointijärjestelmään. Tämä mahdollistaa tulevaisuudessa pääsyn viimeisimpiin infotainment-sovelluksiin, jotka voidaan päivittää milloin tahansa.

Sisäänrakennetun esimin ansiosta Seat Leonissa on myös eCall-palvelu, joka voi onnettomuustilanteessa ottaa suoraan yhteyden hätäpalveluihin.

Uuden lisän kokonaisuuteen tuo omaan älylaitteeseen ladattava Seat Connect -sovellus. Se toimii kaukosäätimenä monille toiminnoille, jotka auttavat maksimoimaan kuljettajan nautinnon ja parantavat myös turvallisuutta.

Kuva: Seat.

Bensa, dieseli, kaasu, hybridi, ladattava hybridi, kevythybridi

Uusi Seat Leon on kehitetty todellisia ajotilanteita ajatellen ja tarjolla on valikoima useita eri voimalinjoja. Taloudellisuutta lisäävät entisestään kolme sähköistettyä vaihtoehtoa.

Uuden sukupolven kompaktin kokoluokan auton voimanlähde voi olla bensiini, diesel, kaasu, kevythybridi tai ladattava hybridi.

Uuden Leonin bensiinimoottorit ovat kaikki turboahdettuja ja niissä on suoraruiskutus. Moottorit tuottavat tehoa 66 kW (90 hv)–140 kW (190 hv).

Seat Leoniin on saatavilla myös 1-litrainen, kolmesylinterinen moottori, ensimmäistä kertaa teholuokissa 66 kW (90 hv) tai 81 kW (110 hv) sekä suurempi 1,5-litrainen teholuokissa 96 kW (130 hv) tai 110 kW (150 hv).

Huippumallissa on 2,0-litrainen 140 kilowatin TSI-bensiinimoottori (190 hv) linkitettynä kaksoiskytkinvaihteistoon.

Diesel on edelleen tärkeä teknologia hiilidioksidipäästöjen vähentämistä ajatellen. Uudessa Leonissa on kolme dieselmoottorivaihtoehtoa, jotka kaikki ovat 2,0 TDI-moottoreita ja tehoa on 85 kW (115 hv) tai 110 kW (150 hv).

Uusi Seat Leon on saatavana myös TGI-kaasuhybridiniä, jossa on 1,5-litrainen 96 kW:n (130 hv) moottori.

Seat Leoniin on saatavilla myös ensimmäistä kertaa 48 V kevythybridijärjestelmä (eTSI). Sen ansiosta kompakti auto tarjoaa vielä taloudellisempaa liikkumista (1,0 TSI 81 kW (110 hv) tai 1,5 TSI 110 kW (150 hv), molemmissa DSG-automaattivaihteisto).

Seatin sähköistymisen laajentuessa neljännen sukupolven Leonin saa myös edistyksellisenä ladattavana hybridiversiona.

Yhdistelmässä on kuusivaihteinen DSG-automaattivaihteisto, 1,4-litrainen TSI-bensiinimoottori, 13 kW:n litiumioniakku sekä sähkömoottori, jotka tuottavat yhdessä 150 kW (204 hv) tehoa. Toimintamatka sähköllä on noin 60 km (WLTP).

Kaikkien aikojen turvallisin Seat

Turvallisuus on uuden Seatin ytimessä. Autossa yhdistyvät monet edistyksellisimmät kuljettajaa avustavat järjestelmät, mukaan lukien ennakoiva ja mukautuva vakionopeudensäädin, hätätilanneavustin sekä Travel Assist -järjestelmä. Näiden ansiosta uusi Leon on turvallisin koskaan valmistettu Seat.

Teknisten ratkaisujen ansiosta Seat Leon vie turvallisuuden uudelle tasolle havainnoimalla ympäristöä. Auto tarjoaa siten optimaalista turvaa tapahtuipa auton ympärillä mitä tahansa.

Mukautuvan alustansäädön (DCC) ansiosta Seat Leonin ajo- ja hallintaominaisuudet voivat muuttua olosuhteiden ja kuljettajan valintojen mukaisesti tuoden lisämukavuutta ajamiseen.

Mukautuva alustansäätöteknologia seuraa jatkuvasti ajo-olosuhteita ja huomioi myös ohjausliikkeet, jarrutukset ja kiihdytykset.

Katso tästä muita Seat-juttuja.

Jousituksen toiminta mukautuu ja jokaisen pyörän vaimennus voi säätyä erikseen, jolloin liikkumiseen saadaan ensiluokkaista mukavuutta ja dynamiikkaa.

Uusi Leon edustaa Seatin perusarvoja ja tavoitetta tarjota parhaita mahdollisia autoja. Uuden sukupolven Leonin myötä kompaktin kokoluokan segmentti kokee todellisen muutoksen, kun uusi auto lanseerataan vuoden 2020 toisella neljänneksellä.

Uuden Seat Leonin hinnastoa ja lisävarustehinnastoa ei ole vielä vahvistettu.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here