Seat avasi akku- ja latausteknologian tuotekehityskeskuksen Martorelliin

Espanjalainen autovalmistaja Seat on investoinut yli 7 miljoonaa euroa uuteen Martorellissa sijaitsevaan TCE-tuotekehityskeskukseen (Test Center Energy). Keskuksessa tutkitaan ja kehitetään uutta teknologiaa Seatin, Cupran ja muiden Volkswagen Groupin automerkkien täyssähköautojen ja lataushybridien sekä Seat MÓ -kaupunkiajoneuvojen käyttöön.

Uraauurtava TCE on osa Volkswagenin maailmanlaajuista tuotekehitysverkostoa ja Kiinan ja Yhdysvaltojen ohella ensimmäinen vastaava tuotekehityskeskus Saksan ulkopuolella.

TCE on samalla uusin askel yhtiön sähköistymisstrategiassa ja osa viiden miljardin euron investointiohjelmaa, jolla sekä yhtiön valmistamat autot että tuotanto muuttuvat sähköisiksi. Samalla Espanja halutaan nostaa yhdeksi sähköisen liikkumisen eurooppalaisista hubeista.

– TCE:ssä tullaan tekemään vuosittain jopa 6000 erilaista akku- ja latausjärjestelmien kehittämiselle ja suorituskyvyn validoinnille olennaista testiä. Tuotekehityskeskus on merkittävä investointi sekä yrityksen sähköistämiselle että työskentelylle kestävän kehityksen ja sähköisen liikkumisen huipulla, sanoo Seatin tuotekehitysjohtaja Werner Tietz.

Seat suunnittelee sähköautojen valmistuksen aloittamista Espanjan Martorellissa vuonna 2025. Yhtiö tulee olemaan keskeisessä roolissa sähköisen liikkumisen demokratisoinnissa ja sähköautojen saamisessa kaikkien ulottuville.

Kuva: Seat.

Huippuluokan teknologiaa akkujen testaukseen ja laadunhallintaan

Laajuudeltaan 1 500 neliömetrin TCE-tuotekehityskeskus rakennettiin vain 18 kuukaudessa. Keskuksessa pystytään validoimaan uusimpiin akkukemioihin perustuvia akkumoduuleita kaikilla autoteollisuudessa käytettävillä jännitteillä. Tällä hetkellä TCE keskittyy täyssähköautojen MEB- ja hybridien MQB-alustaratkaisuihin sekä erilaisiin sähköautojen latauslaitteisiin.

Testauskapasiteetti on kokonaisuudessaan 1,3 megawattia, joka vastaa 350 kotitaloutta, joissa kaikki sähkölaitteet ovat yhtä aikaa päällä, tai yli 100 000 yhtä aikaa latauksessa olevaa matkapuhelinta. TCE:ssä työskentelee yli 25 alan huippuasiantuntijaa.

Vuosittain pystytään tekemään jopa 6000 täydellistä suurjännitejärjestelmiin liittyvien toimintojen (akku, lataaminen, turvallisuus) validointianalyysiä. Akkuja testaan keskimäärin yli 17 500 tuntia, jotta pystytään varmistamaan niiden optimaalinen suorituskyky kaikissa olosuhteissa koko akun elinkaaren ajan.

Lisäksi tiloissa pystytään testaamaan yhtä aikaa kahdeksan valmiin hybridi- tai täyssähköauton energiajärjestelmää, toiminnallista turvallisuutta ja toimintojen integrointia elektroniikkaan. Pelkästään korkeajännitejärjestelmien turvallisuustestejä tehdään vuosittain 1750 kertaa.

TCE:ssä myös simuloidaan erilaisia sääolosuhteita, joihin autot voivat elinkaarensa aikana joutua, aina -25 asteen pakkasista 55 asteen helteisiin. Tuotekehityskeskuksessa pystytään myös suunnittelemaan ja valmistamaan prototyyppejä sekä rakentamaan tarvittavia testausjärjestelmien rajapintoja.

TCE on rakennettu Seatin ympäristövaatimusten mukaiseksi ja parhaillaan on menossa LEED (Leadership in Energy & Environment Design) -järjestelmän mukainen kiinteistöjen ympäristösertifiointiprosessi. Sen tarkoituksena on varmistaa, että koko rakennus on suunniteltu ja rakennettu ympäristötehokkaasti ja sen ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman pienet.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here