Scania esittelee IAA Transportation -näyttelyssä kaikkien aikojen kattavimman, monipuolisimman ja käyttäjäystävällisimmän kalustokattauksen.
Keskiössä ovat kestävä kehitys, digitalisaatio ja kokonaisratkaisut koko ajan kehittyvälle kuljetusalalle. Osastollaan Scania osoittaa olevansa alan johtava ja sitoutunein kuorma-autovalmistaja täydellisten, räätälöityjen ratkaisujen tarjoamiseen asiakkaille.
Riippumatta siitä, haluaako asiakas biodieseliä, biokaasua vai sähköistettyjä kuorma-autoja, Scania voi tarjota modulaarista huoltoa, latausratkaisuja, yhteyspalveluja ja muita keinoja, jotka takaavat jokaiselle asiakkaalle parhaan mahdollisen kokonaistaloudellisuuden.
Kaikki Scanian osastolla esiteltävät tuotteet ja palvelut todistavat tämän: Esillä ovat muun muassa viimeisimmän Green Truck Award -palkinnon voittaja 460 hv:n Super HVO-polttomoottorilla ja täyssähköinen rekkaveturi, johon on nyt saatavilla 728 kWh:n akkupaketit.
Kaikkia ”laitteita” täydentävät alan johtavat ja älykkäät digitaaliset palvelut huoltoon, sähköajoneuvojen lataukseen ja kuljettajien koulutukseen sekä rahoitukseen ja vakuutuksiin. Yhdessä niiden avulla voidaan rakentaa räätälöityjä ratkaisuja, jotka mahdollistavat kuljetusyritysten tehokkuuden, kannattavuuden ja kestävän kehityksen.
Modulaariset ratkaisut – BEV-vaihtoehtoja kaikille
Scania laajentaa nyt BEV-tarjontaansa vauhdilla. Tämän nopeuden takaa Scanian modulaarinen tuotantotapa myös sähköajoneuvoissa. Lukuisten sähkökoneiden ja akkupakettivaihtoehtojen lisäksi Scania tarjoaa myös erilaisia alustoja, voimanottoja, ohjaamoversioita ja useita akseleita, mukaan lukien 6×4-vetoakselikokoonpano BEV-ajoneuvoille – erittäin haluttu vaihtoehto.
Digitaalisuuden kärjessä
Scania esittelee IAA:ssa kaksi uutta palvelua, jotka perustuvat digitalisaatioon ja Scanian laajaan kokemukseen kytketyistä ajoneuvoista. Scania on edelläkävijä digitaalisissa ratkaisuissa, jotka tukevat asiakkaiden liiketoimintaa.
My Scania -portaalin ja Scania Driver -sovelluksen välisen yhteyden ansiosta myös yritysten sisäinen hallinta helpottuu ja tehostuu. Paikannus, tarkastukset ennen ajoa, jäljellä oleva ajoaika ja muut tärkeät tehtävät ovat vaivattomasti saatavilla.
Esillä olevat autot: BEV Rekkaveturi 728 kWh:n akkukapasiteetilla
Tämä ajoneuvo on monessa suhteessa erityinen; Kaksi tärkeintä uutuutta ovat sen voimansiirto ja akkujen kapasiteetti.
Ajoneuvossa on esillä ensimmäistä kertaa Scanian uusi sähkökone EM C1-4. Siinä on yksi sähkömoottori, neljä vaihdetta ja sitä on saatavana peräti viidellä eri tehotasolla (esillä on 400 kW:n versio). EM C1-4 tulee olemaan Scanian BEV-malliston volyymivoimalinja, ja se soveltuu useisiin eri kuljetustehtäviin – se vastaa monin tavoin 13-litraista polttomoottoria.
Tärkeä uuden kuorma-auton ominaisuus on akun kapasiteetti – sen asennettu kapasiteetti on peräti 728 kW, mikä saavutetaan lisäämällä seitsemäs akku ohjaamon alle. Käytännössä tämä tarkoittaa, että neljänkymmenen tonnin ajoneuvoyhdistelmän toimintasäde on vähintään 530 kilometriä yhdellä latauskerralla.
Scanian sähköajoneuvojen analysoinnin avulla halutaan kuitenkin osoittaa, että asiakkaan on aina parempi ottaa huomioon tarvitsemansa toimintamatka kuin maksimoida potentiaalinen toimintamatka. kokonaistaloudellisuuden kannalta ei ole järkevää kuljettaa mukanaan enempää akkuja kuin tehtävä vaatii. Esimerkiksi 520 kWh:n kapasiteetti merkitsee suurempaa hyötykuormaa ja mahdollisuutta lyhyempään akseliväliin.
Tehokas vaihtokorinen BEV-kuorma-auto
Tämä vaihtokorikuorma-auto esittelee Scanian tehokkaimman P160+ sähkömoottorin, joka on saatavana kahdella tehotasolla, 400 tai 450 kW. 6×2-alustan ja yli 500 kilometrin enimmäiskantamansa ansiosta se on täydellinen esimerkki BEV-kuorma-autosta, jonka kapasiteetti riittää monenlaisiin kuljetustehtäviin.
Akut voivat latautua tyhjästä 100 prosenttiin 85 minuutissa oikeissa olosuhteissa (laturin teho huomioiden), mutta tyypillisesti latauskerta olisi 20–80 prosenttia normaalikäytössä. Kokonaispaino voi olla jopa 45 tonnia, ja alustassa on tarvittavat voimanotto-ominaisuudet useimpien hydraulisten päällirakenteiden tarpeisiin. Moottorin vääntömomentti, 2 800 Nm, lähestyy jo klassisten V8-moottorien tasoa.
Uudenlainen hybriditankein varustettu kaasukuorma-auto
Tämä biokaasumoottorilla varustettu R 460 -kuorma-auto on säiliökokoonpanoltaan erilainen. Voimalinjassa on Scanian tehokkain ja energiataloudellisin biokaasumoottori. Säiliövaihtoehto on uudenlainen – toisella puolella paineistettu biokaasu (CBG) ja toisella nesteytetty biokaasu (LBG).
Tämä kuorma-auto voi tankata millä tahansa kaasutankkausasemalla, joka on tarkoitettu kuorma-autoille. LBG tarjoaa pidemmän toimintasäteen suuremman tiheyden ansiosta, kun taas CBG-tankkausasemat ovat yleisempiä.
Kuljettaja ei huomaa eroa, mistä säiliöstä kaasua syötetään moottoriin: kun kaasu saavuttaa injektorit, moottorilla ei ole aavistustakaan, miten se varastoitiin aiemmin. Kuljettaja huomaa kyllä yhden asian – kaasumoottorit ovat hiljaisia ja päästöttömiä.
Biokaasuksi jalostettu biometaani on tämän kuorma-auton polttoaine, jonka avulla CO2-päästöt vähenevät jopa 90 prosenttia. Asiakas voi valita jommankumman säiliöjärjestelmistä tai molemmat, mutta tärkeintä on, että mitä asiakas tarvitseekin tai mitä hänellä on käytettävissään, Scania voi tarjota yksilöllisen kaasusäiliöratkaisun, jonka toimintamatka nesteytetyllä kaasulla on jopa 1 800 kilometriä.
Green Truck -voittaja – polttoainetaloudellisin dieselkuorma-auto
Juuri tämä kuorma-auto on hallitseva mestari arvostetussa saksalaisessa Green Truck -vertailutestissä, jonka järjestävät vuosittain ammattilehdet ”Trucker” ja ”Verkehrsrundschau”. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2011 ja se on järjestetty 14 kertaa. Tähän mennessä Scania on saavuttanut yhteensä yhdeksän voittoa, neljä kakkossijaa ja yhden 5. sijan. Sanomattakin on selvää, että mikään muu merkki ei ole lähelläkään Scanian saavutuksia.
Testin paras kuorma-auto valitaan käyttämällä arvostelumenetelmiä, jotka kattavat kaikki tehokkuuden, taloudellisuuden ja kestävän kehityksen kannalta olennaiset näkökohdat: polttoaineenkulutus, keskinopeus, käytetty AdBlue-kulutus ja kuorma-auton paino (mitä kevyempi, sen parempi).
Mikä tässä Scania-kuorma-autossa sitten on niin erityistä? Miksi se on 100 kilometrin matkalla keskimäärin 0,4 litraa polttoainetaloudellisempi kuin seuraavaksi paras? Yksinkertainen vastaus on – ei mitään. Sitä on Scania.
Esittelyssä oleva Scania 460 R on tavallinen kuorma-auto suoraan tuotannosta. Siihen on valittu oikeanlainen voimalinja Münchenin ulkopuolisille teille, joita Green Truck -järjestäjät käyttävät. Siinä on kevyt Super-moottori (7 040 kiloa), se on tehokas ja se on varustettu Scanian aktiivisen ennakointi- ja vakionopeussäätimen uusimmalla versiolla. Parasta autossa on se, että kuka tahansa asiakas voi tilata oman Green Truck -voittajansa täsmälleen samalla spesifikaatiolla ja samalla erinomaisella suorituskyvyllä.
Kun teho ja kestävyys ovat todella tärkeitä
Tämä kuorma-auto esittelee, kuinka todellinen teho, polttoainetaloudellisuus ja pienemmät CO2-päästöt voidaan yhdistää yhteen ajoneuvoon. Scanian legendaarisia V8-moottoreita voidaan käyttää HVO:lla tai biodieselillä (kaksi neljästä tehotasosta), jolloin CO2-päästöt vähenevät jopa 90 prosenttia. Käytetystä polttoaineesta riippumatta tämä 660 hv:n ja 3 300 Nm:n vääntömomentin mestariteos suoriutuu vaativimmistakin olosuhteista ja vaativimmistakin toiminnoista. Ei olekaan yllätys, että Scania V8 on yleinen Pohjoismaiden metsissä, kun ajetaan jopa 76 tonnia painavilla yhdistelmillä vaativissa olosuhteissa.
Tämä ajoneuvo on varustettu G33 Scania Opticruise -vaihteistolla ja 4700D Scania -hidastimella, jotka ovat molemmat ajoneuvon taloudellisuuden ja käyttökustannusten kannalta tärkeitä. Scania Opticruisen G-sarjan vaihteistoja täydennettiin hiljattain G38-versiolla, joka on tarkoitettu erityisesti yhdistettäväksi Scanian 770 hv:n ja 3700 Nm:n huippuluokan 16-litraisiin V8-moottoreihin.
Lue tästä muita juttuja Scaniasta.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //