Historian havinaa: Sähköllä sata lasissa, autolla ensimmäistä kertaa yli 100 km/h

Osa Jamais Contente julistetta

Nopeus sata kilometriä tunnissa on jo melkoista haipakkaa, ja Suomessakin sitä voi päästellä vain suurimmilla teillä ja kunnon autoilla, talvikelissä tuskin niilläkään.

Gaston de Chasseloup-Laubat ja auto Jeantaud Duc électrique profilée. Kuva: Wikipedia, La Vie au Grand Air.

Autolla sadan kilometrin tuntinopeus saavutettiin ensimmäisen kerran runsaat 120 vuotta sitten. Voi kuulostaa yllättävältä, mutta ennätys tehtiin sähköautolla, vuosi oli 1899.

Camille Jenatzy ja auto CGA Dogcart électrique. Kuva Wikimedia Commons.

Vuosi 1899 oli nopeusennätysten vuosi, ennätyksiä ajoivat vuorotellen ranskalainen Gaston de ChasseloupLaubat ja belgialainen Camille Jenatzy.

De Chasseloup-Laubat oli ajanut ennätyksen 63,15 km/h edellisen vuoden joulukuussa. Jenatzy ja de Chasseloup-Laubat kohtasivat 17. tammikuuta 1899 Acheressa Pariisin lähistöllä.

Jenatzy kellotti nopeuden 66,66 km/h, de Chasseloup-Laubat puolestaan pisti paremmaksi nopeudella 70,31 km/h.

Janetzy paransi aikaansa kymmenen päivää myöhemmin, uusi ennätys oli nyt 80,35 km/h. Tämän ennätyksen rikkoi puolestaan de Chasseloup-Laubat 4. maaliskuuta saavuttamalla nopeuden 92,78 km/h. Kaikki ennätykset tehtiin sähköautoilla.

Katso tästä muut Historian havinaa -jutut.

De Chasseloup-Laubatin auto oli rankalaisen Jeantaud autotehtaan sähköauto, Jenatzyllä menopelinä oli oli CGA Dogcart.

Camille Jenatzy on lopulta se, joka jää aikakirjoihin sadan kilometrin tuntinopeuden ensimmäisenä ylittäjänä. Hän ajoi ennätyksen 105,88 km/h (65.79 mph) 29. huhtikuuta samaisena vuonna. Autona oli CITA Nº 25 La Jamais Contente, Auton sanotaan olevan ensimmäinen nopeusennätyksiä varten rakennettu auto.

Camille Jenatzy istumassa Jamais Contente ennätysautossa. Kuva Wikimedia Commons.

Tuohon aikaan sähkö näyttää olleen autojen pääasiallinen liikuttaja. Polttomoottoriautot olivat tulollaan, mutta ne koettiin äänekkäiksi ja savuttaviksi. Lisäksi vaati huomattavia voimia saada auto kammesta käyntiin. Polttomoottoriautot käynnistettiin antamalla moottorille ensimmäiset vauhdit kampea pyöräyttämällä.

Jenatzyn kerrotaan kuolleen metsästysonnettomuudessa. Jenatsy oli metsästämässä ystävänsä kanssa ja hän meni metsikköön matkimaan eläinten ääniä.

Se onnistui liian hyvin, hänen ystävänsä ampui kohti. Jenatzy kuoli autossa, Mercedeksessä, matkalla sairaalaan. Jenatzy oli kilpa-autoilija ja hänen sanotaan ennustaneen kuolevansa Mercedeksessä. Niin kuin sitten kävikin.

Ennätysautossa oli kaksi Postel-Vinay 25 kW moottoria, sähköä auto söi lukemilla 200 V 124 A, mikä antoi sille noin 68 hevosvoimaa. Auto löytyy nykyisin Compiègnen automuseosta Ranskasta.

Ennätysauto Complegnen museossa. Kuva Wikimedia Commons.

Auton aerodynamiikka näyttää selvästikin olleen kohdillaan ehkä kuljettajan paikkaa lukuun ottamatta. Jenatzy ylitti sadan kilometrin rajan reilusti. Suomalainen peltipoliisi olisi räpsäyttänyt satasen rajoitusalueella Jenatzylle huomautuksen.

 

 

Taulukko ennätyksistä

Pvm Paikka Ajaja Auto Nopeus km/h
18.12.1898 Acheres, Pariisi Gaston de Chasseloup-Laubat Jeantaud Duc 63,15
17.1.1899 Acheres, Pariisi Camille Jenatzy CGA Dogcart 66,66
17.1.1899 Acheres, Pariisi Gaston de Chasseloup-Laubat Jeantaud Duc 70,31
27.1.1899 Acheres, Pariisi Camille Jenatzy CGA Dogcart 80,35
4.3.1899 Acheres, Pariisi Gaston de Chasseloup-Laubat Jeantaud Duc profilee 92,78
29.4.1899 Acheres, Pariisi Camille Jenatzy CITA no 25 La Jamais Contente 105,88

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here